En toch vinden we marifoon niet nodig

algemene discussies

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Marie Christina » 27 Jul 2020, 19:39

En ik weet het ook.
Op mijn werk doen wij hier nog wel eens aan. ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Popeye » 27 Jul 2020, 20:17

Dat verhaal van kanaal 16 op het IJsselmeer klopt bij nader inzien niet. Dat is kanaal 1 geweest! Kanaal 16 luister ik niet uit op het IJsselmeer. Dat doet de kustwacht wel. Kanaal 1 wel!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Solita74 » 27 Jul 2020, 22:59

Popeye schreef:https://www.vaarbewijzen.nl/marifoon/marifoonkanalen/
Kanaal 16 het internationale noodkanaal
Dobbert u in een noodsituatie rond op het IJsselmeer, het Markermeer, de Waddenzee, de Noordzee, of de Ooster- of Westerschelde, dan plaatst u een noodoproep via kanaal 16. Dit is het internationale noodkanaal, dat door de kustwacht 24 uur per dag wordt uitgeluisterd.

De noodoproep
1. Spreek drie keer het woord ‘Mayday‘ uit.
2. Vervolg met: ‘Hier de.
3. Uw scheepsnaam (3x) + Roepnaam (1x). [Papa, India, vier, nul, een, negen.] Nu weet Den Helder Rescue meteen om welke boot het gaat.
4. Iedereen houdt nu een korte radiostilte. De betreffende wachtsman of roerganger heeft nu de tijd om de kapitein te waarschuwen.
5. Geef het noodbericht:
– ‘Mayday‘ (1x)
– ‘Hier de “uw scheepsnaam (1x) + roepnaam (1x)”
– Geef uw positie door. Het verdient voorkeur om de coördinaten van het GPS door te geven, maar u kunt ook iets roepen in de trant van ‘twee mijl ten westen van de haven van Hoorn’.
– Meld wat er loos is en waarom u meent hulp nodig te hebben. Brand? Man over boord? Een zinkende boot?
– Verstrek eventueel aanvullende informatie.

Binnenwater, en toch gebruik je daar nog steeds kanaal 10 voor schip-schipverkeer. Ik heb daar wel eens een discusie gehoord tussen post IJsselmeer en een schipper dat zijn verhaal niet op kanaal 16 thuishoorde.

De meeste schippers op dit forum komen volgens mij nagenoeg nooit op zout water, laat staan de oceaan!

Groet, Jack.



GESLAAGD !!!!!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Popeye » 28 Jul 2020, 09:26

Ja, knippen en plakken ben ik goed in. Heb twee jaar kleuterschool gehad! :mrgreen:

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Jul 2020, 10:19

quichot schreef:Wellicht had de schipper dus in dit geval dat speedbootje inmiddels zelf ook al gezien. We zullen het nooit weten. Wat niet wegneemt dat op dit soort vaarwater het uitluisteren van een marifoon verplicht zou moeten zijn.

Nee, ik heb de hele comm gevolgd en als hij niet door om het even welk ander schip gewaarschuwd was . . . . ik moet er niet aan denken
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Jul 2020, 10:25

Popeye schreef:Dat verhaal van kanaal 16 op het IJsselmeer klopt bij nader inzien niet. Dat is kanaal 1 geweest! Kanaal 16 luister ik niet uit op het IJsselmeer. Dat doet de kustwacht wel. Kanaal 1 wel!

Groet, Jack.

Ik heb een aantal keren op het IJsselmeer gevaren en dan luister ik 1(Porto), 10 en 16 uit (DW), maar op 1 heb ik nog nooit iets zinnigers gehoord dan het op vaste tijden uitgezonden weerbericht.
Dus als je maar 2 kanalen uit zou kunnen luisteren, denk ik dan 16 belangrijker is dan 1.

Want misschien kun jij wel eerder bij een schip in nood zijn dan de KNRM
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor R.C.Grootveld » 28 Jul 2020, 10:28

Amersfow schreef:Ik houd het voorlopig op een mobiele VHF die ik alleen laat uitluisteren (scant alle kanalen). PTT knop gebruik ik niet.

Dan ben ik benieuwd wat voor apparaat dat is . . . .

Overigens:
Ook al gebruik je de zendknop niet, formeel ben je een zender en dien je aan de daaraan verbonden regels te voldoen (licentie, registratie, ATIS, MMSI)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor quichot » 28 Jul 2020, 10:30

R.C.Grootveld schreef:Nee, ik heb de hele comm gevolgd en als hij niet door om het even welk ander schip gewaarschuwd was . . . . ik moet er niet aan denken

Het is op z'n zachtst gezegd merkwaardig dat het lot van dat stilgevallen bootje in handen lag van de bemanning van het opgelopen schip. Op dit water zou behalve een marifoon om precies dezelfde reden ook een camera verplicht moeten zijn. Dode hoek is geen excuus.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor kajoe » 28 Jul 2020, 11:47

het is maar wat de schipper /eigenaar van de boot als prioritijd steld .
maar zoals laats een keer op de maas dat ik als vierde acht achter de anderen kwam te liggen maar mij wel had gemeld bij de post ,werd ik aangeroepen bij naam om in te varen ,maar de anderen bleven liggen dus los en naar voren en ja toen begonnen die anderen mij aan te roepen dat ik achter moest aansluiten ,daarna werden de anderen via de luidspeaker geroepen .
persoonlijk heb ik de marifoon uitstaan op lange rechte stukken en als het er op aankomt de porto op 10 en de andere vaste op de blok of post kanalen .
op het IJsselmeer op kan 1 post Lelystad .
en op 13 of 77 om even slap te ouwe hoeren met ex collega's.
kajoe
 
Berichten: 1399
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: En toch vinden we marifoon niet nodig

Berichtdoor Marie Christina » 28 Jul 2020, 12:41

R.C.Grootveld schreef:Dus als je maar 2 kanalen uit zou kunnen luisteren, denk ik dan 16 belangrijker is dan 1.

Kan 16 op het IJsselmeer?
Dat is toch binnenwater?
Net als de Waddenzee.
Dus 10 als oproep- en uitluisterkanaal en 1 als werkkanaal voor walbegeleiding.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten