En ik weet het ook.
Op mijn werk doen wij hier nog wel eens aan.
Popeye schreef:https://www.vaarbewijzen.nl/marifoon/marifoonkanalen/
Kanaal 16 het internationale noodkanaal
Dobbert u in een noodsituatie rond op het IJsselmeer, het Markermeer, de Waddenzee, de Noordzee, of de Ooster- of Westerschelde, dan plaatst u een noodoproep via kanaal 16. Dit is het internationale noodkanaal, dat door de kustwacht 24 uur per dag wordt uitgeluisterd.
De noodoproep
1. Spreek drie keer het woord ‘Mayday‘ uit.
2. Vervolg met: ‘Hier de.
3. Uw scheepsnaam (3x) + Roepnaam (1x). [Papa, India, vier, nul, een, negen.] Nu weet Den Helder Rescue meteen om welke boot het gaat.
4. Iedereen houdt nu een korte radiostilte. De betreffende wachtsman of roerganger heeft nu de tijd om de kapitein te waarschuwen.
5. Geef het noodbericht:
– ‘Mayday‘ (1x)
– ‘Hier de “uw scheepsnaam (1x) + roepnaam (1x)”
– Geef uw positie door. Het verdient voorkeur om de coördinaten van het GPS door te geven, maar u kunt ook iets roepen in de trant van ‘twee mijl ten westen van de haven van Hoorn’.
– Meld wat er loos is en waarom u meent hulp nodig te hebben. Brand? Man over boord? Een zinkende boot?
– Verstrek eventueel aanvullende informatie.
Binnenwater, en toch gebruik je daar nog steeds kanaal 10 voor schip-schipverkeer. Ik heb daar wel eens een discusie gehoord tussen post IJsselmeer en een schipper dat zijn verhaal niet op kanaal 16 thuishoorde.
De meeste schippers op dit forum komen volgens mij nagenoeg nooit op zout water, laat staan de oceaan!
Groet, Jack.
quichot schreef:Wellicht had de schipper dus in dit geval dat speedbootje inmiddels zelf ook al gezien. We zullen het nooit weten. Wat niet wegneemt dat op dit soort vaarwater het uitluisteren van een marifoon verplicht zou moeten zijn.
Popeye schreef:Dat verhaal van kanaal 16 op het IJsselmeer klopt bij nader inzien niet. Dat is kanaal 1 geweest! Kanaal 16 luister ik niet uit op het IJsselmeer. Dat doet de kustwacht wel. Kanaal 1 wel!
Groet, Jack.
Amersfow schreef:Ik houd het voorlopig op een mobiele VHF die ik alleen laat uitluisteren (scant alle kanalen). PTT knop gebruik ik niet.
R.C.Grootveld schreef:Nee, ik heb de hele comm gevolgd en als hij niet door om het even welk ander schip gewaarschuwd was . . . . ik moet er niet aan denken
R.C.Grootveld schreef:Dus als je maar 2 kanalen uit zou kunnen luisteren, denk ik dan 16 belangrijker is dan 1.
Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten