door Oeverloos » 24 Feb 2020, 19:48
Hier in Nederland kun je inderdaad een groot onderscheid waarnemen tussen de beroepsvaart en de recreanten, waar ik ook toe behoor. Je hoort het meteen.
In Denemarken, waar ik rondvaar, is het met de beroepsvaart net zo. Je kunt dat ook volgen omdat het in het Engels is. Alleen de Russen blijven een buitenbeentje.
Opvallend is dat de enkele reddingsboten die er in Denemarken zijn, alleen uitvaren voor een Mayday.
Lyngby Radio, zoals de Kustwacht daar heet, verbindt bijna alle recreatievaart door naar bergers.
Die komen meestal redelijk snel in actie, maar presenteren wel een rekening.
In noodgevallen wordt ook de Deense marine om medewerking gevraagd. Dat is daar logisch omdat de marine en de politie heel dicht bij de Deense bevolking staan. Je ziet op Deense marine schepen vaak burgers mee varen.
Als er Denen zijn die een probleem hebben op het water, vraagt Lyngby Radio aan andere schepen in de buurt om te gaan helpen. Er wordt dan van jou verwacht dat je kijkt waar de opgegeven positie is en of jij in de buurt bent en dan ga je er heen. Ik doe dat ook.
Alleen is alles in het Deens dus dan vang je hooguit “motorstop” op en een locatie zoals in die en die fjord.
Denen zullen absoluut daarop reageren en ik als Nederlander ook. Dat is een deel van de volksaard. Van Denen en Nederlanders krijg je ook altijd een sleepje in het Kielerkanaal of in de sluis. Overigens, Atis bestaat niet in Denemarken en een marifooncertificaat ook niet. Belasting op een plezierboot weer wel.
Dat is een heel verschil met het Duitse Bremen Rescue dat de hele dag in de lucht is voor Duitse recreatie vaart.
De Duitsers worden door hun Bremen Rescue echt in de watten gelegd. Ze komen voor alles en worden snel en efficient op sleeptouw genomen. Echt bijzonder. Dat is net zo bij ons in Nederland.
Maar dat gebeurt ook in Zweden. Sweden Rescue is de hele zomer op werkkanalen aanwezig om de Zweden van dienst te zijn. In een stad als Strømstad zijn zomers drie reddingsboten actief. Ik moet hier wel bij zeggen dat in Zweden iedereen, die aan een andere (Zweedse) boot om hulp vraagt, door die andere boot wordt geholpen. Onder alle omstandigheden. Maar, je moet er wel uitdrukkelijk om vragen.
De Zweedse kustwacht houdt de professionele scheepvaart van en naar de Oostzee scherp in de gaten en heeft meestal een vrouwelijke bemanning. Als je te hard vaart op een plek waar dat niet mag, en de blonde kustwachtdame richt haar lasergun op je bootje, dan is mij opgevallen dat je de eerste uren niet meer tevoorschijn komt uit het Kustwachtschip.
In Duitsland is hulp op het water van andere recreatieschepen ingewikkeld. Maar als je een Nederlands jachtje ziet varen kun je die altijd nog aanroepen.
Maar dat Lyngby Radio aan boten die in de buurt zijn vraagt om te helpen, is een stukje volksaard dat wij ook altijd hadden. Die recreanten antwoorden dan in Jip en Janneke taal. Maar dat geeft niet.
Mvrg.
Oeverloos