Marifoon gebruik

algemene discussies

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor Marie Christina » 24 Feb 2020, 11:35

"Tango Whisky, hier Samba Cognac (Urbanus)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Feb 2020, 12:43

quichot schreef:Programma's als Aircrash investigation zijn inderdaad teveel nagespeeld, hoewel het verloop van het onderzoek boeiend blijft.

Ik dacht dat je daar op doelde ..
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor quichot » 24 Feb 2020, 14:32

Marie Christina schreef:"Tango Whisky, hier Samba Cognac (Urbanus)

Foxtrot had ook nog gekund! :D
Hotel California
Mijn zoon is trouwens Papa Oscar van mijn jongste twee kleindochters.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3049
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor aadbloem » 24 Feb 2020, 17:30

gewoonmich schreef:Dan nog eens de wijze waarop men zich via de marifoon aanmeldt. Daar vanuit gaande zou je concluderen dat 90% van hen geen marifooncertificaat heeft, en zo ja, niet toepast (marifoondicipline) wat men bij de opleiding geleerd heeft.
Concluderen dat 90% van hen geen marifooncertificaat heeft, ik betwijfel dat. De boetes zijn hoog alhoewel de pakkans klein is. Daarnaast moet een marifoon voorzien zijn van ATIS en hoe programmeer je jouw marifoon als je geen ATIS code hebt? Het invoeren van de ATIS code is niet eenvoudig even een verzonnen PappaDelta1234 invoeren immers. Ik houd het meer op onkunde of onervaren en schroom van hoe moet het eigenlijk. Hoe vaak heb je het nodig en hoe vaak wil men zich daadwerkelijk aanmelden?
Ik heb al jaren marifoon aan boord en zelfs nog een tijdje doorgevaren zonder ATIS code omdat mijn Uniden 6700BV gewoon nog geen ATIS had. Op een bepaald moment toch een waarschuwing en plicht binnen een maand. Ik vaar veel groot water en inmiddels ook met AIS en ik ben van mening dat aanmelden MOET en je hebt er gemak van. Ik vaar ook in Belgie en daar is marifoon verplicht, zou mooi zijn als dat hier, minimaal voor grote rvieren en grote kanalen (bijvoorbeeld A'dam Rijnkanaal, Schelde-Rijn kanaal) ook verplicht zou zijn.
aadbloem
 
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor kajoe » 24 Feb 2020, 18:00

die 90 procent zou ik maar wat bijstellen volgens mij hebben er veel meer dat papiertje maar om dat men het in de recreatie niet veel gebruikt leren velen de taal van de binnenvaart niet geheel .of je nu wel helemaal up toe date bent met de marifoon tja daar schort misschien nog wat aan ,in vroegere dagen werd je op de rijn en binnenvaart geregeld gekeurd door de marifoondienst toen nog kpn en kon je niet te veel geintjes uithalen maar toen nog geen atis hoe het toen in de recreatie was weet ik niet maar soms hoorde je jachten die in Friesland voeren praten terwijl je zelf op de oosterscheld vlak voor Hansweert zat maar op een gegeven mommend werd vrijwel alles vrijgegeven en zoals bij ons werd er alleen de marifoon afgenomen bij de eerste installatie hoi geen gezeur meer en dus ook geen abonnement meer te betalen heerlijk maar ja door dat iedereen maar begon te rotzooien zijn ze met atis begonnen en ja daar staat een plicht op zodat ze je altijd kunnen opsporen als je gaat rotzooien ,van het korps politie te water weet ik dat de boetes niet mals zijn als je illegaal een marifoon aan boord hebt ,en als bureau telecom controle houd en ze je opsporen kost het ook centjes .
we kunnen voor en tegen zijn dat moet ieder voor zich weten maar het komt je veiligheid en gemoeds rust ten goede als je zioen ding hebt en weet te gebruiken .
kajoe
 
Berichten: 1399
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor Oeverloos » 24 Feb 2020, 19:48

Hier in Nederland kun je inderdaad een groot onderscheid waarnemen tussen de beroepsvaart en de recreanten, waar ik ook toe behoor. Je hoort het meteen.

In Denemarken, waar ik rondvaar, is het met de beroepsvaart net zo. Je kunt dat ook volgen omdat het in het Engels is. Alleen de Russen blijven een buitenbeentje.

Opvallend is dat de enkele reddingsboten die er in Denemarken zijn, alleen uitvaren voor een Mayday.
Lyngby Radio, zoals de Kustwacht daar heet, verbindt bijna alle recreatievaart door naar bergers.
Die komen meestal redelijk snel in actie, maar presenteren wel een rekening.

In noodgevallen wordt ook de Deense marine om medewerking gevraagd. Dat is daar logisch omdat de marine en de politie heel dicht bij de Deense bevolking staan. Je ziet op Deense marine schepen vaak burgers mee varen.

Als er Denen zijn die een probleem hebben op het water, vraagt Lyngby Radio aan andere schepen in de buurt om te gaan helpen. Er wordt dan van jou verwacht dat je kijkt waar de opgegeven positie is en of jij in de buurt bent en dan ga je er heen. Ik doe dat ook.
Alleen is alles in het Deens dus dan vang je hooguit “motorstop” op en een locatie zoals in die en die fjord.
Denen zullen absoluut daarop reageren en ik als Nederlander ook. Dat is een deel van de volksaard. Van Denen en Nederlanders krijg je ook altijd een sleepje in het Kielerkanaal of in de sluis. Overigens, Atis bestaat niet in Denemarken en een marifooncertificaat ook niet. Belasting op een plezierboot weer wel.

Dat is een heel verschil met het Duitse Bremen Rescue dat de hele dag in de lucht is voor Duitse recreatie vaart.
De Duitsers worden door hun Bremen Rescue echt in de watten gelegd. Ze komen voor alles en worden snel en efficient op sleeptouw genomen. Echt bijzonder. Dat is net zo bij ons in Nederland.
Maar dat gebeurt ook in Zweden. Sweden Rescue is de hele zomer op werkkanalen aanwezig om de Zweden van dienst te zijn. In een stad als Strømstad zijn zomers drie reddingsboten actief. Ik moet hier wel bij zeggen dat in Zweden iedereen, die aan een andere (Zweedse) boot om hulp vraagt, door die andere boot wordt geholpen. Onder alle omstandigheden. Maar, je moet er wel uitdrukkelijk om vragen.
De Zweedse kustwacht houdt de professionele scheepvaart van en naar de Oostzee scherp in de gaten en heeft meestal een vrouwelijke bemanning. Als je te hard vaart op een plek waar dat niet mag, en de blonde kustwachtdame richt haar lasergun op je bootje, dan is mij opgevallen dat je de eerste uren niet meer tevoorschijn komt uit het Kustwachtschip.

In Duitsland is hulp op het water van andere recreatieschepen ingewikkeld. Maar als je een Nederlands jachtje ziet varen kun je die altijd nog aanroepen.

Maar dat Lyngby Radio aan boten die in de buurt zijn vraagt om te helpen, is een stukje volksaard dat wij ook altijd hadden. Die recreanten antwoorden dan in Jip en Janneke taal. Maar dat geeft niet.


Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 674
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor Frank » 24 Feb 2020, 20:55

Oeverloos schreef: de blonde kustwachtdame richt haar lasergun op je bootje, dan is mij opgevallen dat je de eerste uren niet meer tevoorschijn komt uit het Kustwachtschip.


Oei... spannend ! Wie weet wat die blonde dame dan met je doet.... :lol: :lol: 8-)
Gebruikers-avatar
Frank
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 04 Apr 2014, 20:31
ligplaats: De Rijp
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor pascall » 24 Feb 2020, 21:08

Ja daar wil ik ook wel eens het gas voor opengooien :D
pascall
 
Berichten: 2137
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor pascall » 24 Feb 2020, 21:10

Is in ieder geval geen vluggertje, wat het ook mag zijn :oops:
pascall
 
Berichten: 2137
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Marifoon gebruik

Berichtdoor Oeverloos » 24 Feb 2020, 22:19

pascall schreef:Ja daar wil ik ook wel eens het gas voor opengooien :D


Hey Pascall,
Het was op het eiland Malmön, even boven Lysekil. Daar geldt 5 knob.
Je komt er straks vast langs op je reis naar het Noorden.
Overigens Malmön heeft een goede viswinkel en leuk uitzicht.

Mvrg.

Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 674
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten