quichot schreef:Ik kijk graag naar documentaires en youtubefilmpjes waarbij je als toeschouwer 'meevliegt' in de cockpit. De communicatie verkeersbegeleiding/vliegtuig gaat dan altijd met -zover ik dat begrijp- het vluchtnummer. Hetzelfde nummer dat op je ticket en op de schermen bij de gate staat. Of bedoel je wat anders.
Ja en nee .....
En ik weet dat ik nu echt off-topic ga, maar hierbij een kort college:
Wat de passagier op z'n ticket en op de borden ziet is het "commerciële vluchtnummer", ATC werkt met het "operationele vluchtnummer" en die hoeven niet het zelfde te zijn.
> Het "commerciele vluchtnummer" bestaat uit de 2 pos IATA Airline Code en een (iha) 3-4 pos numeriek deel, waarbij sommige maatschappijen een systeem hebben met series, oneven/even etc(1).
Dit representeert iha de maatschappij waar jij je ticket koopt
> Het "operationele vluchtnummer" bestaat uit de 3 pos ICAO Airline Code en een (iha) 4 pos numeriek deel, wat meestal gelijk is aan het numerieke deel van het commerciële, maar dat hoeft niet!
Dit representeert iha de maatschappijk onder wiens verantwoordelijkheid de vlucht wordt uitgevoerd, en dat hoeft niet dezelfde te zijn als degene die hem daadwerkelijk uitvoert
En om herkenbaarheid te vergroten en verwarring en gespel met Kilo-Lima-Mike of Hotel Victor te voorkomen en wordt meestal ipv de ICAO Airline Code gewoon de Airline Name gebruikt.
Echter, sommige namen worden dan te lang, en daarom gebruiken sommige maatschappijen verbasteringen, nicknames, verkortingen etc, maar die zijn wel protocollair vastgelegd en worden dan ook consequent gebruikt.[/list][/list]
Een paar voorbeelden:
Skandinavian Airline System (SAS: N, S, DK) is te lang en wordt afgekort tot 'Skandinavian'
Gebruikt British Airways de nickname Speedbird
Gebruikte Pan American de nickname Clipper
Codeshare vluchten, vluchten die onder de vlag van meerder airline(s) worden uitgevoerd, gebruiken de naam van de uitvoerder (Als een Amerikaan New York - Amsterdam boekt, boekt hij een Delta Vlucht (DL 2642), terwijl de KLM hem vliegt (KL 0642)
Het gebeurt wel eens dat een maatschappij een vliegtuig in huurt (bv KLM gebruikt een Transavia toestel om een KL vlucht uit te voeren), in dat geval wordt er meestal gewoon onder KL nummer gevlogen
En om het nog complexer te maken: Als er in het zelfde tijdblok meerdere vluchten met gelijke numerieke delen in een gebied zijn, kan ATC besluiten om je een heel afwijkend call sign te geven.
Als er bv een KL 1961 min of meer gelijktijdig met een LH 1961 rondvliegt, kan ATC besluiten de KL 1961 KL 96A te noemen.
En wat dat programma betreft:
Ik kijk daar ook wel eens naar, maar qua RT taal is het niet altijd een representatieve weergave van de werkelijkheid
Ik denk dat dit bewust wordt gedaan, want echte Airline RT is voor 'jan publiek' vaak slecht te volgen ivm de vele afkortingen, vaktermen etc. (en gaat meestal ook veel sneller)
En de kreet 'Roger' zul je in de praktijk niet vaak horen ...
Zo is bij de KLM:
- Oneven: Outbound
- Even: Inbound
- 0*** Intercontinentaal
En die zijn ook weer onderverdeeld in regio's, zo is de hele 6** serie Noord America
- 1*** Europa
Idem
- 29** Serie de trein tussen Brussel en Schiphol
- 4*** Codeshare (als ik het goed heb)
etc.