Onderwaterschip

algemene discussies

Onderwaterschip

Berichtdoor Javis » 29 Jun 2022, 04:36

Ahoy there,

In ben bezig 'n GB36 Europa uit 1987 te kopen (polyester). Bovenwater is alles min of meer in orde maar ik weet niet goed wat ik van het onderwaterschip moet denken. Kunnen jullie mij wellicht advies geven over wat mij eventueel te doen staat met het onderwaterschip ?

Kan ik er nog 'n tijdje mee doorvaren of zal er serieus wat aan moeten gebeuren, *als* ik het jacht koop ?...

Net uit 't water getakeld en schoon gespoten :

Afbeelding

Alvast bijzonder hartelijk dank voor het advies !
Javis
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 29 Jun 2022, 04:16
ligplaats: Nauerna
info: Grand Banks 36 Europa

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Jun 2022, 09:00

Javis schreef:Ahoy there,

In ben bezig 'n GB36 Europa uit 1987 te kopen (polyester). Bovenwater is alles min of meer in orde maar ik weet niet goed wat ik van het onderwaterschip moet denken. Kunnen jullie mij wellicht advies geven over wat mij eventueel te doen staat met het onderwaterschip ?

Kan ik er nog 'n tijdje mee doorvaren of zal er serieus wat aan moeten gebeuren, *als* ik het jacht koop ?...

Net uit 't water getakeld en schoon gespoten :

Afbeelding

Alvast bijzonder hartelijk dank voor het advies !


De fotos geven niet veel duidelijkheid over de conditie van de boot. Waar je op moet letten, buiten de conditie van roer, schroef, is of er sprake is van osmose. Osmose is als de betonrot van polyester. Ik ben echter geen expert in het waarnemen van osmose. Ik weet alleen wel dat als je een boot koopt waarin osmose zit je later voor enorme kosten en werkzaamheden gesteld wordt om dit op te lossen.
Als een boot die osmose heeft langere tijd op de kant staat dan zie je allemaal blaasjes in de polyester ontstaan. Als je daar dan op drukt komt er vocht uit. Maar hoe je het vaststelt bij een boot die alleen maar "even" voor een inspectie uit het water komt? Dat antwoord moet ik je helaas schuldig blijven. Wellicht zijn er andere leden op het forum die je daar meer info over kunnen geven.
Succes met de inspectie en de aankoop.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Javis » 29 Jun 2022, 10:19

Hartelijk dank voor de reactie, Felix !

Er is géén Osmose vastgesteld in het onderwaterschip van deze boot (had ik er inderdaad bij moeten zetten, sorry..), ik heb begrepen dat het hier om 'n laag Coppercoat gaat die er in 2020 op is gekomen. Ik heb daar zelf geen ervaring mee, geen idee of de huidige hoedanigheid hiervan 'normaal' is na twee jaar varen. Ik weet ook niet hoe het er uitzag vóór dat de bodem schoon gespoten werd.

Nu je dit weet, Felix, géén osmose, wat zijn dan je gedachten over de toestand van deze coppercoat laag ?

Hier nog 'n foto van de schroeven en roeren :

Afbeelding

Het is echt de enige reden die mij tegenhoudt om tot koop over te gaan, verder is het een schitterend jacht.

Bijvoorbaat dank !
Javis
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 29 Jun 2022, 04:16
ligplaats: Nauerna
info: Grand Banks 36 Europa

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Oeverloos » 29 Jun 2022, 12:04

Zo op het eerste gezicht ziet het er veel belovend uit.

Deze boot stamt uit de tijd dat er nog geen waterdichte epoxy was.

Is er uit de papieren op te maken of het onderwaterschip ooit van zo’n laag voorzien is?

Een vochtmeting van de romp is eigenlijk onmisbaar.

Een aankoopkeuring ook.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Javis » 29 Jun 2022, 13:13

Dank je, Oeverloos !

Zeker blij met 'ziet er al veel belovend uit' ! :)

Het is zo dat ik hier eigenlijk op zoek ben naar 'n 'second opinion' . De foto's komen inderdaad van 'n aankoopkeuring van de boot waar ik zelf niet bij geweest ben. De keurings expert wilde ook 'n vochtmeting doen maar dat is niet mogelijk vanwege de coppercoating. Ik heb verder niets gehoord over 'n waterdichte epoxy laag die later eventueel is aangebracht. De expert is tevreden met hoe het onderwaterschip eruit ziet maar zelf vind ik het er nogal 'raar' uitzien. Vandaar dat ik graag zou willen weten wat andere ervaren watersporters van de onderwaterschip/coppercoating foto's vinden. Zoals gezegd ik heb er zelf geen verstand van dus better safe than sorry zoals de Fransen zeggen.

Wat denk je, Oeverloos ? Zou ik hier voorlopig 'n paar jaartjes mee kunnen varen zonder zorgen om het onderwaterschip ?.. ( de expert zegt van wel.. )

Zeer bedankt voor elke tip/hint hieromtrent !
Javis
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 29 Jun 2022, 04:16
ligplaats: Nauerna
info: Grand Banks 36 Europa

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor heuvels » 29 Jun 2022, 13:58

Ik voel de volgende vraag al aankomen... Wat ga ik nu op het schip smeren om nog jaren vooruit te kunnen.
Er is vast genoeg hierover op dit forum te lezen
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1084
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Oeverloos » 29 Jun 2022, 14:06

Ik zou eens kijken naar de Coppercoat.
“CoppercoatTM wordt in drie delen geleverd; Pack A (epoxyhars 500ml), Pack B (harder 500ml) en een zak met fijn koperpoeder 2150gr“.
Voor het aangebracht werd, moest de romp kaal gehaald worden.
Eventuele osmose zou dan aan het licht gekomen zijn.

Het lijkt er op dat dit een waterdichte epoxy laag is.
Het was destijds een behoorlijke investering van de vorige eigenaar.
Dat kun je wellicht in de papieren terug zien.

Dat verklaart waarom de romp er op het oog osmosevrij uit ziet.

Dus check de Coppercoat uit.

Mvrg. Oeverloos
Oeverloos
 
Berichten: 625
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Jun 2022, 16:12

Als er geen osmose is en alle overige zaken zien er constructief goed uit dan zou er voor mij geen beletsel meer zijn om de boot te kopen.
Ik heb zelf geen ervaring met coppercoat, maar ik heb al wel diverse zeilers dit spul toe zien passen op hun schepen. De reden voor hen om voor coppercoat te kiezen is dat je er, mits de laag niet beschadigd is, jaren mee kunt doen. Dat is ook hoe het de veel hogere prijs t.o.v. antifouling goed moet maken. Je hoeft er alleen maar met een waterproof schuurpapiertje overheen om het geheel schoon en weer koperkleurig te maken en dan kan je er weer een aantal jaren mee vooruit.
Succes ermee.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 247
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Michelr » 29 Jun 2022, 23:19

Maar als er niet is gemeten ivm de kopercoating, hoe is dan vastgesteld dat er geen osmose is?
Los van blaasjes waar een azijn lucht uitkomt bij doorprikken.

Mvg michel
Michelr
 
Berichten: 143
Geregistreerd: 27 Dec 2020, 00:17
Woonplaats: Utrecht
ligplaats:
info: Valkkruiser content 1200

Re: Onderwaterschip

Berichtdoor Javis » 30 Jun 2022, 09:38

Goeie vraag, Michel..

Ik wacht op het officiële rapport van de keuring. Tot zover heb ik twee keer even kort met de expert gepraat. Drie dingen over het onderwaterschip: heel enthousiast over de coppercoat ( 'n hele dikke laag, daar kun je zeker 'n paar jaar mee doorvaren zonder probleem), bij het laatste groot onderhoud 2 jaar geleden is er osmose vastgesteld en vervolgens compleet verholpen, en normaal had hij ook 'n vochtmeting willen doen maar dat geeft wegens de coppercoating geen betrouwbare uitslag. Hij heeft de hele romp ook 'beklopt' maar het waren maar korte gesprekjes met heel veel informatie dus misschien heb ik dat wel mis.

Ik heb heel veel vertouwen in de expert (keurmijnboot.nl), hij heeft voor mij al eens 'n boot gekeurd, '5% wezenlijke gebreken' ver overschreden ( plus o.a. het hele teakdek eraf en overnieuw) dus dat ging niet door. Het zijn alleen de foto's van het onderwaterschip waar ik nogal van schrok maar dat kan best aan mijn onkunde liggen. Vandaar dat ik dacht ze hier maar eens te laten zien.

Ik ben natuurlijk naarstig opzoek naar info over het onderwaterschip, internet is je vriend niewaar, op sommige foto's hangen er hele oerwouden onder aan het schip ! :o ( zodoende ook achter gekomen dat er hier in Nederland geen coppercoating meer gebruikt mag worden...) Ik heb gister ook nog gesproken met de makelaar, hij zei dat er zogoed als geen aangroei te bespeuren was vóór het schoonspuiten, alleen een soort slijmachtige substantie over de hele romp die zich er gemakkelijk af liet spuiten.

@ Felix : dank voor je advies ! Vergeleken bij andere 'gewone' 12 meter plezierjachten uit 1987 is de prijs van deze Grand Banks meestal meer dan het dubbele. Dat zou inderdaad best ook wel door de coppercoating kunnen komen. Je zegt ook heel terecht : " mits de laag niet beschadigt is" ... Dat is ook juist wat ik mij afvraag wat betreft de foto's, zijn die 'kale' plekken die te zien zijn niet juist beschadigingen van de coppercoat ??....

@ Overloos : dank je voor het noemen van 'n 'waterdichte epoxy laag' . Dat ga ik zeker opnemen met de expert !

Tot zover heel hartelijk dank voor de suggesties, adviezen en commentaren, heren ! Zeer blij mee, zeer interessant ! :D

Vriendelijke groet,
Jan
Javis
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 29 Jun 2022, 04:16
ligplaats: Nauerna
info: Grand Banks 36 Europa

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten