Vuilwater over boord

algemene discussies

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor broekie » 09 Dec 2018, 23:09

Als je het zegel van je elektriciteit meter verbreekt zal je best een probleem hebben.
De eventuele tap kan weg zijn of is er nooit geweest. Zeg het maar, maar dat je strafbaar ben is duidelijk.
Het is niet te bewijzen van beide partijen of er wel of niet gesjoemeld is.
Anders kun je alle zegels figuurlijk "overboord" gooien.


Dus als er een zegelsysteem komt, zal daar eenzelfde soort wet voor gelden als hij verbroken is.

Ik denk dat je aan een andere manier van verzegelen moet denken in "marine conditions"

Ik kan via een twee weg klep selecteren 1-direct naar buiten of 2-vuilwatertank.
Dan kan ik de vuilwatertank weer apart leegpompen naar buiten.
Dus bij mij zouden twee uitgangen verzegeld moeten worden, of direct naar buiten is gewoon permanent verboden.
Dus ook daar zal aanvullende regelgeving aan verzegeling gekoppeld moeten worden.

Het lastigste zal nog zijn dat er op bepaalde wateren wel geloosd mag worden.
Die optie zal geheel verboden kunnen worden voor de recreatie.

Dan zou een uitgang naar buiten van toilet of tank geheel verboden kunnen worden.
Probleem opgelost. Thuis mag je het riool ook niet in de sloot uit laten komen via een keuzeklep.
Toilet aan boord, alleen aansluiten op een afzuigbare tank.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Arthur » 10 Dec 2018, 10:47

Wat alweer een hoop geouwehoer over een keutel, ik denk dat rivier cruise schepen over het hele jaar gemeten meer stront en andere rotzooi in het oppervlakte water lozen.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Klaver vier » 10 Dec 2018, 11:24

Een jaar of 10 a15 terug loosde de helft van de woningen in loosdrecht nog op de loosdrechtse plassen,dus waar hebben we het nou allemaal over
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor aadbloem » 10 Dec 2018, 11:30

broekie schreef:Dan zou een uitgang naar buiten van toilet of tank geheel verboden kunnen worden.
Probleem opgelost. Thuis mag je het riool ook niet in de sloot uit laten komen via een keuzeklep.
Toilet aan boord, alleen aansluiten op een afzuigbare tank.

Probleem opgelost? Ik vrees van niet of voorlopig eerst nog jaren gesteggel want zodra je de grens over vaart/zeilt vindt je geen afzuiginstallaties meer aan de wal of buitengaats.
Europees regelen dus eerst :lol: dat wordt een feestje van jaren........
Kortom ik vrees dat die meneer van D66 van de RWS of Milieu ambtenaren te horen krijgt: Onhaalbaar en graag weer over gaan tot de orde van de dag.
Zal niet de eerste keer zijn dat dergelijke luchtballonnetjes doorgeprikt worden.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Byl54 » 11 Dec 2018, 09:47

9 pagina's gelezen, concl.: Het wordt tijd dat er aanvullende maatregelen worden genomen. De meeste zijn ( een enkele uitzondering) druk met het bedenken waarom het lozingsverbod niet zou werken of hoe dit te omzeilen en vergeten waarom het eigenlijk nodig is. Handhaving is waarschijnlijk een oplossing.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor quichot » 11 Dec 2018, 10:13

Byl54 schreef: Handhaving is waarschijnlijk een oplossing.

Nee. De enige oplossing is lozing goed faciliteren. Er moeten veel en veel meer deugdelijke, en ook voor de beroepssector goed bereikbare pompen komen. En dan niet met die lullige, altijd kaduke muntautomaten, maar met kaartlezers. Die paar pompjes die nu op achterafplekken in jachthavens staan, en die dan ook nog vaak buiten gebruik zijn, vormen een druppel op de gloeiende plaat.
Pas als dat een beetje op orde is, en geen dag eerder, heeft de overheid recht van spreken qua handhaving. En dan nog is verzegeling een hopeloos omslachtig en ondoeltreffend middel.

En ik gebruik dit niet als excuus om er onderuit te komen, want als varend erfgoed ouder dan 50 jaar valt mij schip (nog) niet onder die verplichting.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor peter jansen » 11 Dec 2018, 10:50

Waarom wordt er eigenlijk altijd gesproken over afzuiginstallaties vraag ik mij af. Is het niet makkelijker om een eigen afpomp installatie te hebben? De strontpompen voor onze schepen kunnen ook wel wat hoogte verwerken dus dan heb je alleen maar een goede afvoer aansluiting op de wal nodig. Storingsvrij en de installatie om af te pompen in eigen beheer.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor aadbloem » 11 Dec 2018, 10:54

quichot schreef:Nee. De enige oplossing is lozing goed faciliteren. Er moeten veel en veel meer deugdelijke, en ook voor de beroepssector goed bereikbare pompen komen. En dan niet met die lullige, altijd kaduke muntautomaten, maar met kaartlezers. Die paar pompjes die nu op achterafplekken in jachthavens staan, en die dan ook nog vaak buiten gebruik zijn, vormen een druppel op de gloeiende plaat.
Pas als dat een beetje op orde is, en geen dag eerder, heeft de overheid recht van spreken qua handhaving. En dan nog is verzegeling een hopeloos omslachtig en ondoeltreffend middel.
En ik gebruik dit niet als excuus om er onderuit te komen, want als varend erfgoed ouder dan 50 jaar valt mij schip (nog) niet onder die verplichting.

Geheel mee eens, met nog wel deze opmerking: Muntautomaten bestaan in principe niet (meer) sinds de lozingswetgeving moeten deze automaten zonder kosten voor de gebruiker beschikbaar gesteld worden (wet, jachthavens met >50 ligplaatsen).
Maar die heb je nooit meegekregen waarschijnlijk omdat jouw schip niet onder deze wetgeving valt.
Overigens zou met een euro per lozing, dus toch muntjes, de automaat beter onderhouden kunnen worden en ik heb dat er wel voor over. Mijn schip valt wel onder deze wetgeving en is ingericht met een afzuigpunt en die euro per keer heb ik er best voor over. Overigens blijf ik zeuren met het andere probleem: Deze afzuigpompinstallaties kom ik alleen maar in Nederland tegen. Bijvoorbeeld niet in Belgie, Frankrijk. Nederland, het braafste jongetje van de klas, in heel veel zaken.
Laatst gewijzigd door aadbloem op 11 Dec 2018, 12:22, in totaal 1 keer gewijzigd.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Mopolcamper » 11 Dec 2018, 11:39

Dat lozing bij een automaat gratis moet zijn is nieuw voor mij. Naar mijn mening is het gebrek aan automaten overigens een duidelijk regionaal bepaald verschijnsel. In Noordoost Nederland zijn ze in ruime mate -werkend- aanwezig op de havens met meer dan 50 ligplaatsen. Vanaf volgend seizoen heeft bovendien het recreatieschap "Marrekrite" in Fryslân 9 verplaatsbare units in het buitengebied beschikbaar. Deze units zijn ook nog voorzien van een toiletruimte. Betaling vind daar plaats d.m.v. een app op je mobiel.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater over boord

Berichtdoor Byl54 » 11 Dec 2018, 12:40

Kampioen 2009: De algemene houding van watersporters ten opzichte van het milieu is bijzonder positief. Hetzelfde water waarop geloosd wordt zwemt men ook in, bovendien is de gemiddelde watersporter erg milieubewust. Maar op de vraag of men een tank aan boord heeft waarop het toilet is aangesloten en of men die laat leegzuigen in een haven ontstaat een heel ander beeld.

Volgens mij is er weinig veranderd, 9 pagina's kunnen lezen waarom de een niet hoeft te lozen, poept biologisch, geen ruimte, oud schip, betaald automaten, beroepsvaart niet hij wel, woningen enz. enz. Mopolcamper geeft aan dat er in een aantal gebieden veel aangedaan wordt. Handhaven is een oplossing niet de enige. Maar laten we eens stoppen met het bedenken van onzin dingen.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten