Cataloguswaarde of richtwaarde

algemene discussies

Re: Cataloguswaarde of richtwaarde

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2014, 11:31

Bericht door vuuren1 » wo 16 jan 2013, 22:05

Jan,

Behalve de schroef ook de brandstoftank, het type motor, overlangse bartjes in de lak e.a. ;)

Zelfs virtueel keuren en storingen oplossen behoort tot de mogelijkheden..

Onlangs nog een DAF eigenaar die ver weg woonde en waarvan de motor wel hele rare dingen deed begeleid.
Kennelijk was het bij hem in de buurt niet op te lossen, maar de reis was nogal lang (en de man was in de basis technisch opgeleid).
Hij had al plannen om de brandstofpomp te laten vervangen voor een gereviseerde.
Bleek niet nodig, met ca. 100 euro aan eenvoudige onderdelen was het opgelost.

Met keuringen doen we vaak -voorkeuringen- via email wisseling, dit omdat er veel rommel te koop ligt wat je op afstand al kan beoordelen zodat de kosten beperkt blijven.
Als er dan uiteindelijk wel iets naar voren komt wat de moeite waard is stap ik in de auto.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Cataloguswaarde of richtwaarde

Berichtdoor Jan Huibers » 12 Jan 2014, 11:31

Bericht door Jan Huibers » wo 16 jan 2013, 22:57

Jaah, maar ik vond het verhaal van de schroef het mooist en die heeft de keuring al dik terug verdiend.

Die barstjes in de lak.... Geen zorgen!!! Ik ben nu de romp aan het kietelen, eerst met korrel 120 roteren en excentrisch, toen met 240 alleen excentrisch en nu nog met 320 ofiets... Dan eerste laklaag en dan tussenschuren met 400 op laagste toerental excentrisch..

Kale plekken gaan eerst in de 2C primer, dan epoxiplamuur, dan 1C primer en dan de 1C lak..

Alstie maar glad is!!! :D
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Cataloguswaarde of richtwaarde

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2014, 11:31

Bericht door vuuren1 » wo 16 jan 2013, 23:49

Die schroef was nu net iets wat voor mij vanzelfsprekend is omdat zoiets meteen opvalt bij het varen.
De andere zaken vragen wat meer onderzoek om te kunnen constateren.

Kan inmiddels wel een triologie schrijven over mogelijke narigheden aan plezietvaartuigen maar per geval moet ook ik bij de les blijven om problemen of toekomstige problemen boven water te halen.
Dat is in het belang van mijn opdrachtgevers, die hou ik graag tevreden want dat is ook mijn belang...

Ik stel dan ook dat bij het overgrote deel van de opdrachtgevers de keuringskosten meer dan terugkomen (vaak duizenden euro's..).

Eigenlijk altijd, behalve als iemand een gekeurde boot uiteindelijk niet koopt omdat het rapport t.o.v. de droom niet in overeenstemming is.
Ook dan is er besparing omdat iemand bij een dergelijke aankoop -het schip zou zijn ingegaan-, maar dat is niet concreet meetbaar.
(vandaar de geldbesparende -virtuele voorkeuring- middels overleg per mail en/of telefoon)


Waarom gebruik je geen 2C lak als je al met epoxy bezig bent?
Is veel duurzamer, er zijn minder lagen nodig en je boot staat nu binnen!

De meeste jachtschilders schuren bij onderhoud niet verder dan met korrel 220, 400 is meer voor een auto...
(ik ga tot 320 en dan verklaren ze mij al voor gek)
Een romp lakken na schuren met 180 is ook geen uitzondering en je ziet het verschil echt niet als die boot te water ligt, ik schuur zo fijn omdat een extra gladde laag in de regio Rijnmond gemakkelijker schoon te houden is.

Ook met een huurboot is 2-c beter, bijwerken kost een weinig meer tijd, maar een beetje lak is ook zo aangemaakt en de verkleuring van 2C lak is minder dus valt bijwerken veel minder op.
Daarbij dekt het veel beter omdat je met een chemisch uithardende lak werkt en niet met een luchtdrogende lak waar veel minder laagdikte van overblijft na het uitdampen.

Neen Epifanes en dat vloeit als de beste (dat mooie uitvloeien heeft ook enkele aandachtspunten maar dan vraag je er maar naar).
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Cataloguswaarde of richtwaarde

Berichtdoor henkvd » 12 Jan 2014, 11:32

Bericht door henkvd » do 17 jan 2013, 00:14

Tevens is mijn ervaring met 2C lak, het is zoveel eenvoudiger schoon te maken, hechting van vuil is minimaal, zwarte strepen veeg je zo weg.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4479
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Cataloguswaarde of richtwaarde

Berichtdoor Jan Huibers » 12 Jan 2014, 11:32

Bericht door Jan Huibers » do 17 jan 2013, 00:26

Gelijk met jullie eens!!

Maar ik zit met de verwerkingstemperaturen en eind maart vertrekken de eerste huurders alweer!!

Bijkomend voordeeltje van 1C is dat ik die ook in een spuitbus kan krijgen, als de boot terug komt met een kras, is het even schuren, vullen en spuitbusje erlangs, koffie drinken en nog een keer spuitbusje erlangs en de volgende morgen voordat de volgende huurders vertrekken even de spuitnevel wegpolijsten...

Er wat het vloeien betreft, dat kan ook met de 1C die Boero altura levert maar het beste is dan om de boot zo glad als een aal te schuren.. De vertegenwoordiger is vandaag langs geweest, en ik krijg het plan van aanpak cq verfadvies in de mail eerdaags. Ik ga ook lekker ouderwets met een fijn schuimrollertje opzetten en met een platte zachte kwast van boven naar beneden na strijken. Vaker gedaan Jan?? Mwoh... Kheb welles een roefje van een beunschip moeten doen toen ik nog dekzwabber was.. ;)
Gebruikers-avatar
Jan Huibers
 
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11 Dec 2013, 20:23
Woonplaats: Leerdam
ligplaats: Heukelum
info:

Re: Cataloguswaarde of richtwaarde

Berichtdoor vuuren1 » 12 Jan 2014, 11:32

Bericht door vuuren1 » do 17 jan 2013, 00:43

Temperatuur is geen punt!
Die fabrikanten geven vanaf 12 graden op omdat niemand rekening houdt met onzichtbaar vocht.

Ik heb hele schepen met 2-C lak geschilderd bij 2 graden Celcius en die werden toch mooi...
Alleen het dauwpunt is van belang.
De droogtijd is langer omdat chemische processen trager verlopen bij een lagere temperatuur.
(dan moet je ook even vaker terug kijken of er zakkers ontstaan die je dan ook nog onzichtbaar kunt wegwerken....)

Maar volg het commercieel getinte verhaal van een vertegenwoordiger met een glad verhaal maar, dan spreek ik je later...
Die vent weet niet hoe een kwast er uit ziet, laat staan dat hij zijn 3-delig pak ooit heeft verwisseld voor een overall en jaren praktijkervaring heeft.
Vraag eens naar zijn diploma's, dan zal je merken dat hij er omheen draait en niks van natuur- en scheikunde weet.

Ik wens je succes in deze loterij.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: Cataloguswaarde of richtwaarde

Berichtdoor pascall » 12 Jan 2014, 11:32

Bericht door pascall » do 17 jan 2013, 17:59

En bij 12 graden blijft hij lekker lang vloeien, dus heb je alle tijd voor het opbrengen van de verf, wat weer tot een perfect eind resultaat leid!

Mvg Pascal.
pascall
 
Berichten: 2137
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten