v-snaar slijtage

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

v-snaar slijtage

Berichtdoor NielsSanderse » 22 Dec 2013, 15:37

Hallo forumleden,

In mijn boot staat een generator van fischer Panda met een kubota v-800 motor. De v-snaar/tandriem (XPZ862) hiervan is met 100 draaiuren op een vreemde manier stuk gegaan. ten eerste is hij 2 mm smaller geworden, maar er zijn ook op verschillende plekken tanden verdwenen.

Is er iemand die een idee heeft hoe dit kan komen. De poeli's staan goed uitgelijnd en zowel de waterpomp als de dynamo draaien soepel.
Afbeelding

Het enige wat ik kan bedenken is dat de poeli's wat ruw aanvoelen, maar kan dat de tanden van de riem slopen ?

groetjes

Niels
And Where the Hell am I
Gebruikers-avatar
NielsSanderse
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Dec 2013, 15:05
Woonplaats: Culemborg
ligplaats: Culemborg
info:

Re: v-snaar slijtage

Berichtdoor Dehler » 24 Dec 2013, 23:14

Zo te zien aan de foto lijkt mij dat de snaar heeft staan slippen.
Controleer de pouli's de uitlijning en de snaar spanning.
Is dit allemaal goed dan is de snaar niet goed geweest of niet berekend op de kracht die er op komt te staan.
Ik ga voor de spanning met stellen!
Dehler
 
Berichten: 25
Geregistreerd: 09 Jan 2012, 13:58
ligplaats:
info:

Re: v-snaar slijtage

Berichtdoor Klaver vier » 25 Dec 2013, 11:12

Ik ben het met Dehler eens,hij heeft staan slippen en is daardoor smaller geworden.Hij heeft denk ik zelfs stil gestaan vandaar die plaatselijke hap er uit.Vergeet niet dat bij flinke stroom afname alles veel zwaarder gaat draaien.Dat de poelies ruw zijn is wel vreemd,deze zijn meestal juist erg glad.Bij het opnieuw monteren van een nieuwe snaar goed opletten of deze niet te diep in de poelies loopt want dan is hij te smal.Als hij te smal is slijt hij heel snel weg.Ik ben bang dat de vorige ook te smal is geweest,dan krijg je namelijk dit soort resultaat.Succes er mee. Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 

Re: v-snaar slijtage

Berichtdoor NielsSanderse » 29 Dec 2013, 12:30

Heren,

Bij het monteren van de nieuwe snaar ligt deze gelijk met de bovenzijde van de poeli. Dit lijkt me dus goed.
Het is overigens de voorgeschreven snaar. Dus ook dat lijkt niet het probleem.

Dan blijft over dat hij slipt bij starten. Er wordt alleen een kleine interne koelwaterpomp en een kleine dynamo van de startaccu aangedreven. En van die 2 zou dan bij het starten stil moeten blijven staan.

Zou het kwaad kunnen om de poulie's ligt op de schuren zodat ze niet zo ruw meer zijn. Het lijkt alsof er wat roest op zit. Zelfs na 100 draaiuren.

Gert

Niels
And Where the Hell am I
Gebruikers-avatar
NielsSanderse
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 22 Dec 2013, 15:05
Woonplaats: Culemborg
ligplaats: Culemborg
info:

Re: v-snaar slijtage

Berichtdoor BB motor » 29 Dec 2013, 12:37

Hoe lopen de dynamo en koelwaterpomp, je zou verwachten dat 1 van de 2 niet lekker zou draaien en soms vast staat.
BB motor
 
Berichten: 88
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 17:29
ligplaats:
info:

Re: v-snaar slijtage

Berichtdoor Klaver vier » 29 Dec 2013, 22:17

Ik zou de roest er zo ie zo afschuren,maar hij hoeft niet alleen bij starten te slippen.Als de dynamo harder moet werken gaan de magneten harder trekken,dus zwaarder draaien.Wat je zou kunnen proberen is al je verbruikers aanzetten en dan kijken of er wat gaat slippen.Succes Gr René ( De Stoere).
Klaver vier
 


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten