-opgelost- koppakking

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: koppakking

Berichtdoor Klaas » 30 Dec 2011, 12:21

sinty schreef:mijn fout, ik kreeg gisteren een mail dat er een reactie was op mijn bericht van jou met de afzender henk, maar dat is natuurlijk de beheerder henk, sorrie ik word ook ook een daggie ouder


weeeen ik vandaag een heel jaar, :D
varen is een lust, onstpanning en om heerlijk tot je zelf te komen.
Gebruikers-avatar
Klaas
 
Berichten: 755
Geregistreerd: 18 Dec 2011, 15:40
Woonplaats: enkhuizen
ligplaats: Bovenkarspel
info:

Re: koppakking

Berichtdoor Bejakruiser » 30 Dec 2011, 12:34

Hij is in ieders gaval niet in het midden doorgeslagen dus krom zal de kop (of onderblok maar dat gebeurt ook bijna nooit) niet zijn. Dit lijkt meer met koeling te maken te hebben. Is het koelsysteem in orde? Of in ieders geval gecontroleerd? Is het vlakken nu gebeurt of de vorige keer? En heb je het nu zelf ook gecontroleerd met een stalen rei. Zowel kop als onderblok? Als dat allemaal gedaan is dan zou ik (zeker als je zeker weet dat de koppakking 2 keer gebruikt is wat ik mij eigenlijk niet voor kan stellen) nu het hele zaakje monteren en dan straks als hij weer loopt het gehele koelsysteem controleren. Dus met een gecontroleerde laser temperatuurmeter de koeling nalopen. Het afdichten van diverse koelkanalen gebeurt bijna altijd. Dit heeft te maken met de stroming in het blok. Dus dat zal wel kloppen.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: koppakking

Berichtdoor sinty » 30 Dec 2011, 12:55

beja, het vlakken is nu een paar dagen terug gedaan,dat is niet gedaan tijdens het opbouwen in het voorjaar van dit zogenaamde revisie blok . het koelsysteem is 100 % in orde dat is zeker. het is gewoon zo volgens mij dat het hele blokje met de franse slag in elkaar is gezet dit blok is gekocht in het voorjaar als een gereviseerd blok .heb er 2 dagen mee gevaren na de inbouw,en toen begonnen er problemen , ging onregelmatig stationair lopen en wat roken , heb een week of 2 na inbouw contact opgenomen met het bedrijf,en die bleek falliet te zijn verklaard een paar dagen na aankoop. ik kon nergens op terugvallen en ook geen contact krijgen meer met hun.ben zelf gaan kijken wat het kon zijn en tijdens het kleppenstellen sprong er een klepstoterstang zo de stuurhut in en bleek achteraf dat de tuimelaaras half vast zat om een lang verhaal kort te maken is dit blok snel inelkaar gezet met oude onderdelen en niets op torsie . vandaar dat ik m nu eruit heb gehaald om alles na te kijken en te vervangen wat niet binnen de toleranties ligt .en het spul op de juiste manier dalijk in elkaar te zetten . het enige waar ik me zorgen over maakte dat was de koppakking die veel kanaaltjes afdichtte, ik had dat nooit eerder gezien en vroeg me dan af waarom ze in het blok al die kanalen frezen en vervolgens met een pakking weer afdichten ? ik dat leek mij een raar idee en het zal best zo horen te zijn, maar ik wil altijd graag weten waarom daar leer ik weer van ja toch?
de koppakking is inderdaad 2 keer gebruikt alle krasjes en beschadigingen komen overeen met mijn vorige koppakking waar ik fotos van heb gellukkig dit blok is zo snel mogenlijk inelkaar gezet om nog even wat mee te pakken dat blijkt uit alles ,ik heb m nu aardig open en er zit niets in wat op een revisie lijkt is gewoon een oud blok
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: koppakking

Berichtdoor Bejakruiser » 30 Dec 2011, 14:54

Dan kan dat inderdaad wel kloppen van die koppakking dan. Erg jammer voor jou... In dat geval zou ik mij geen zorgen maken over de oorzaak want die heb je denk ik wel te pakken nu. Als de kop gevlakt is en alles is weer goed ontvet dan zal het wel weer goed komen als je hem weer in elkaar hebt. Heb je verder wel alles gecontroleerd? Dus de krukaslagers/drijfstanglagers ed? Niet alleen of ze op het juiste moment vastzitten maar vooral ook of ze niet te veel versleten zijn. En of ze na vastzetten op het juiste moment niet te stroef draaien. Mochten ze bijvoorbeeld van een ander blok de oude lagers gebruikt hebben. Hier zijn speciale strips voor te krijgen waarmee je dit kunt testen. Of nieuwe lagers monteren kan natuurlijk ook maar weet niet of dat jou bedoeling is in verband met de kosten. Maar als ik zo de historie lees dan vrees ik wel dat de rest van het blok misschien ook wel aan een revisie toe is. Want dat zal dan niet gebeurd zijn vrees ik. :cry:
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: koppakking

Berichtdoor sinty » 30 Dec 2011, 17:53

ik ga nu gewoon voor het zekere,en wil alles nalopen en controleren ,mochten er dingen zijn die niet binnen de tolleranties zitten,dan vervang ik dat ,hij staat nu toch al de werkbank en t is een makkelijke motor om aan te werken,dus ik wil op zeker gaan deze keer.ik wil er geen half werk van maken en wat niet goed is of slijtage vertoont dat vervang ik. ik wil op de motor 100% kunnen vertrouwen en dat kan ik alleen maar door t nu grondig aan te pakken .
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: koppakking

Berichtdoor Bejakruiser » 30 Dec 2011, 21:12

Ja dat lijkt mij inderdaad ook wel verstandig. Ik hoop voor je dat de rest mee valt. Volgens mij heeft het nu wel al genoeg gekost vrees is.
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: koppakking

Berichtdoor vuuren1 » 31 Dec 2011, 00:48

@Sinty

Op je foto zie ik behoorlijk wat koelkanalen.
Lijkt mij niet zorgelijk.

Ik sprak John vanavond nog even en die vertelde dat je motor destijds mooi draaide.
Ook dat het uitlaatsysteem helemaal fout was aangelegd en dat dat waterslag bewerkstelligt.

De motor kan prima zijn (geweest) maar de technische omgeving bepaalt mede het succes.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koppakking

Berichtdoor sinty » 31 Dec 2011, 12:43

hans, dat was de vorige motor zoals je weet was daar na het plaatsen van de beluchter,en na het plaatsen van de zwanehals en het verlagen van de waterlock alsnog geheveld door het moeilijk aanslaan dus langer doorstarten en de motor weer vol water ( eigen schuld ) had de kraan dicht moeten laten ... die motor is vervangen omdat die schade best veel was daar stonden ook fotos van op het forum ,en daar is deze motor voor in de plaats gekomen en is het uitlaatsysteem verandert naar de zijkant .dus dat zit perfect .daar ben ik van af .dit blokje had ook perfect kunnen lopen als het goed in elkaar gezet had geweest en dat is de oorzaak .maar het komt wel weer goed we laten ons niet uit het veld slaan.
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: koppakking

Berichtdoor harry1 » 31 Dec 2011, 22:59

weet niet hoe oud je motor is, maar het huidige personeel is vaak niet capabel meer
je zou een oude rot in het vak moeten kunnen aanspreken....oftewel, zoals Hans zegt, "een profesioneel" iemand


voorbeeld, in urk zit iemand , die met mercedes diesel, alles uit zijn hoofd kent
harry1
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 22:16
ligplaats:
info:

Re: koppakking

Berichtdoor vuuren1 » 01 Jan 2012, 03:43

sinty schreef:hans, dat was de vorige motor zoals je weet was daar na het plaatsen van de beluchter,en na het plaatsen van de zwanehals en het verlagen van de waterlock alsnog geheveld door het moeilijk aanslaan dus langer doorstarten en de motor weer vol water ( eigen schuld ) had de kraan dicht moeten laten ... die motor is vervangen omdat die schade best veel was daar stonden ook fotos van op het forum ,en daar is deze motor voor in de plaats gekomen en is het uitlaatsysteem verandert naar de zijkant .dus dat zit perfect .daar ben ik van af .dit blokje had ook perfect kunnen lopen als het goed in elkaar gezet had geweest en dat is de oorzaak .maar het komt wel weer goed we laten ons niet uit het veld slaan.


Ik heb niet alles onthouden, maar ik weet dat ik met John overleg heb gehad en dat hij niet positief was over het uitlaatsysteem. De rest ben ik vergeten.
Jammer dat het toen alsnog mis is gegaan.

Nu deze motor dan maar goed in orde maken.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten