-opgelost- koppakking

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: koppakking

Berichtdoor sinty » 02 Jan 2012, 23:04

het komt wel weer goed hans, ja john had destijds zijn werk goed gedaan hoor, hij raadde me alleen nog een zwanehals aan .die heb ik ook geplaatst naderhand ,ja t uitlaatsysteem zelf was behoorlijk lang bijna 8 meter vanaf de motor naar de spiegel ,en een te hoog geplaatst waterlock, enz,,,, qua aansluitingen was t behoorlijk amateuristisch .maar dat is gellukkig opgelost. ga morgen weer verder met de yanmar en dan zien we wel wat we tegenkomen . ik laat het in ieder geval weten
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: koppakking

Berichtdoor sinty » 02 Jan 2012, 23:11

harry1 schreef:weet niet hoe oud je motor is, maar het huidige personeel is vaak niet capabel meer
je zou een oude rot in het vak moeten kunnen aanspreken....oftewel, zoals Hans zegt, "een profesioneel" iemand


voorbeeld, in urk zit iemand , die met mercedes diesel, alles uit zijn hoofd kent

hoi harry de motor op zich is niet zo erg oud ( 16 jaar ) ik ben ze ouder tegengekomen een oude rot is niet echt noodzakelijk om een yanmartje goed in elkaar te zetten, ik heb gewoon de peg dat ik t verkeerde bedrijf ben tegengekomen dat ook nog eens na aankoop direct falliet was , was een beetje voorbedachte rade achteraf
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: koppakking

Berichtdoor andre » 04 Jan 2012, 21:01

misschien moet je eens Klomp scheepstechniek in haarlem (zuid schalkwijkerweg) eens bellen daar is de baas zelf de monteur en een wandelende databank,ik weet zeker dat je daar de grootste kans maakt op een goede uitleg.
mijn ervaring is dat een receptie of magazijn medewerker je nooit verder kunnen helpen,anders hadden ze wel monteur geworden.
gewoon even bellen het is een hele aardige man.
gr andre
andre
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 17:02
Woonplaats: vijfhuizen
ligplaats:
info:

Re: koppakking

Berichtdoor philip » 05 Jan 2012, 12:11

Zover ik weet zijn voor zowel de 3GM30, de 3GM30F als de YEU-varianten van deze motoren (in europa gebouwd, serie nummer begint met een E) dezelfde koppakingen gebruikt: 128374-01911. En die zien er zo uit zoals op je plaatje dus die afgeschermde koelkanalen horen zo. Daar heeft vast een of andere jappaner over nagedacht. Als je motor inderdaad 16 jaar oud is, valt ie wel onder deze series. Pakking kost zo'n 60 euro ex btw. Enige link met een kubota pakking is mij niet bekend.

Oudere versies van deze motor (3GM, 3GMD) hebben wel een andere pakking. Die hebben een kleinere boring (en ook minder pk's). Maar zoals gezegd, daar valt je motor niet onder denk ik en dat zie je snel genoeg op het typeplaatje.

Ik kan Rob Douwes in Aalsmeer ook wel aanbevelen als het om onderdelen leveren gaat. Verder misschien ook wel maar daar heb ik geen ervaring mee ;)
philip
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 12:02
ligplaats:
info:

Re: koppakking

Berichtdoor sinty » 06 Jan 2012, 15:42

phillip ik ben er inmiddels ook achter dat de origine pakking ook inderdaad een aantal koelkanalen dichthoudt.ik blijf het vreemd vinden maar het is niet anders.het enige wat ik zou willen horen dat is waarom dit zo gemaakt is .en daar kom ik niet echt achter.ja wel een antwoordt dat op deze manier de doorstroming meer druk geeft ???? maar dat gaat er bij mij niet in als ik zo,n antwoord krijg dan wil ik dat onderbouwt hebben met een uitleg ,maar dat lukt niet. ik moet er ook eigelijk niet bij stilstaan mischien over het waarom,maar ik ben leergierig vooral naar dingen die ikzelf niet kan verklaren .rob douwes is een goed persoon in de yanmar techniek en service maar die kan het me ook niet vertellen.
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: koppakking

Berichtdoor Byl54 » 06 Jan 2012, 18:01

Om stroomsnelheden en voldoende doorstroming in het koelwatersysteem te krijgen is het soms nodig om restricties toe te passen, dit doet men wel eens door een koppakking te monteren die kleiner en soms afgesloten gaten heeft. Voorbeeld, een defecte thermostaat, het is voor de werking van het koelsysteem belangrijk dat deze gemonteerd zit ook voor de doorstroming. Bij een defecte moet men het binnen gedeelte er uit knippen en de ring weer monteren om doorstroming bij de achterste cilinders te behouden. Laat dus een motor nooit draaien zonder thermostaat en monteer een koppakking welke door de fabrikant is voor geschreven.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

Re: koppakking

Berichtdoor sinty » 06 Jan 2012, 18:09

bert dank je voor de uitleg, maar ok, dan heb ik nog 1 vraag erover, zo,n blok wordt in de fabriek gefreesd inclusief alle koelkanalen, en vervolgens wordt het merendeel afgedicht met een pakking lijkt me toch een zwak punt ? als voor dit type basisblok waar maar 1 originele pakking voor bestaat de hele boel weer word afgedicht door die pakking,dan hadden ze toch die koelkanalen intern open kunnen laten maar aan de bovenzijde dicht ? of zie ik t verkeerd ?
Gebruikers-avatar
sinty
 
Berichten: 302
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 20:38
ligplaats: wsv de vlietopper
info: van lent kruiser
11 x3.60
b en h schroef
80 pk ford lehman 4 cill
d.v h . 2.35

Re: koppakking

Berichtdoor Bejakruiser » 06 Jan 2012, 21:23

Ga er maar van uit dat de ontwerper er meer verstand van heeft dan jij of ik ;)
Bejakruiser
 
Berichten: 330
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 22:21
ligplaats:
info:

Re: koppakking

Berichtdoor vuuren1 » 06 Jan 2012, 22:26

sinty schreef:Zo,n blok wordt in de fabriek gefreesd inclusief alle koelkanalen, en vervolgens wordt het merendeel afgedicht met een pakking lijkt me toch een zwak punt ? als voor dit type basisblok waar maar 1 originele pakking voor bestaat de hele boel weer word afgedicht door die pakking,dan hadden ze toch die koelkanalen intern open kunnen laten maar aan de bovenzijde dicht ? of zie ik t verkeerd ?


Het basisblok heeft men universeel ontwikkeld, het moet immers een breed toepasbare industriemotor worden.
De basismotor ken vaak wel 20-30 verschillende uitvoeringen, elk bedoeld voor een andere inzet van de motor.
In details worden die blokken aangepast voor de juiste toepassing. Dat kan eenvoudig met een andere koppakking een andere brandstofregulateur een ander timing van de nokkenas, andere klepveren , andere......ga nog maar ff door..
Alleen een spcifieke boot-Yanmar maken zou te duur worden en dan verdienen ze niks meer.

Neem bv. een Bukh diesel van 10 pk, die kost zowat meer dan een 42 pk Vetus diesel.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: koppakking

Berichtdoor Byl54 » 07 Jan 2012, 10:29

Zo zou je ook de vraag kunnen stellen, wat is er goedkoper een koppakking met wat aanpassingen of het blok/cil.kop weer aanpassen. Indien het thermisch geen kwaad kan zal men ook altijd voor de goedkoopste oplossing kiezen. Voorbeeld in de autoindustrie denkt men na over de hoeveelheid verf wat op een rempedaal komt.
Gebruikers-avatar
Byl54
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:17
Woonplaats: Nederland
ligplaats: Nieuwegein
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten