bouw chargecooler

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

bouw chargecooler

Berichtdoor Janjaap » 14 Apr 2024, 15:21

Beste Iedereen,

Voor mijn schip ben ik een combinatie tussen een warmtewisselaar en een chargecooler (de koeler die de lucht na de turbo afkoelt) aan het bouwen. Kort door de bocht is dit een rechthoekige bak met daarin vele buisjes (niet anders dan een 'normale' warmtewisselaar/oliekoeler). Een gedeelte van de buisjes is bedoeld voor het koelwater waarmee de motor zich koelt. het andere gedeelte is bedoeld voor het afkoelen van de laadlucht. Aan de binnenzijde van de buisjes het koelwater/laadlucht. Aan de buitenzijde van de buisjes het buitenwater dat er door een externe pomp doorheen wordt gepompt.

De warmtewisselaar is technisch goed te maken. Hierover heb ik geen vragen. Waar ik wel een vraag over heb is het volgende:

Voor de oppervlakte die benodigd is voor het afkoelen van het koelwater is veel informatie te vinden. Voor de oppervlakte die benodigd is voor het koelen van de laadlucht vind ik nagenoeg niks. Is er iemand op dit forum die me hier informatie over kan geven?

Het gaat over een dieselmotor van 430 pk, 12,6 liter.
Janjaap
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Apr 2024, 15:09
ligplaats: Rohel
info:

Re: bouw chargecooler

Berichtdoor Wolf1 » 14 Apr 2024, 19:32

Snap je vraag niet helemaal, het enigste wat je hoeft te weten is het percentage zuurstof in de lucht, bij buiten lucht temperatuur.
Met de uitzettingscoëfficiënt van lucht kan je dan uitrekenen hoeveel meer zuurstof er in een liter lucht zit bij koelen tot een bepaalde waarde.
Dit meer pencentage kan je dan aan bandstof meer inspuiten !
Of snap ik iets niet ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: bouw chargecooler

Berichtdoor Oeverloos » 15 Apr 2024, 16:43

450 pk is 335 kW

Laten we uitgaan van een dieselmotor die rond de 40% efficiënt is.
Het vermogen aan energie: 335:0,40=840kW

Een turbocompressor kan rond de 20-30% warmte toevoegen van het totale vermogen.
Die warmte wordt in de gecomprimeerde lucht naar de intercooler gebracht om daar gekoeld te worden.

Laten we uitgaan van 25%.
Dus 840x0,25=210kW

Je kunt dan denken aan een verhouding 80% indirecte motorkoeling en 20% laadlucht koeling.

FWIW
Oeverloos
 
Berichten: 658
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: bouw chargecooler

Berichtdoor Janjaap » 17 Apr 2024, 11:56

Beste Oeverloos en Wolf1,

Bedankt voor jullie reacties en informatie. Ik knoop alle informatie die ik heb gevonden/verkregen aan elkaar en las een zo doordacht mogelijke wisselaar in elkaar.

Groet,

Jorrit
Janjaap
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 14 Apr 2024, 15:09
ligplaats: Rohel
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten