Hinderlijke carter dampen DAF 575

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hinderlijke carter dampen DAF 575

Berichtdoor whalertje40 » 09 Apr 2024, 18:41

jkb schreef:Ik werd ook gewaarschuwd voor het driehoekige filter dat aan het begin van de carterontluchting op de motor zit. Dat zou ook met drab kunnen verstoppen. Dus losgemaakt en ik zag niets bijzonders. Maar kon het filter er niet uithalen. Leek niet vervuild.

Dat moet je idd schoonmaken, bij mij zat er wel drab in. Het filter moet je er uit trekken, ik zou dat nog maar eens checken.
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Hinderlijke carter dampen DAF 575

Berichtdoor whalertje40 » 09 Apr 2024, 18:43

Weet iemand wat voor oliedop ik moet bestellen, is er een specifieke maat voor?
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Re: Hinderlijke carter dampen DAF 575

Berichtdoor Wolf1 » 11 Apr 2024, 20:04

whalertje40 schreef:Weet iemand wat voor oliedop ik moet bestellen, is er een specifieke maat voor?

Ben je er dan al aan uit, hoe het worden moet ?
Nog wat informatie, Bij een luchtfiter met een papier element kun je die olie dampen niet zomaar opzuigen.
In dit geval is de carter ontluchting via een orifice met het inlaatspruitstuk verbonden, om onderdruk te voorkomen is een positieve carter ventilatie gecreëerd welke dan weer een luchtfiltering vereist.
Deze is geconstrueerd in de olie vuldop !
Natuurlijke ventilatie zo naar de buitenlucht, kan dus met een dichte olie vuldop.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hinderlijke carter dampen DAF 575

Berichtdoor kajoe » 12 Apr 2024, 09:13

ik dacht dat op de meeste Daf de zg MAN filters zaten dus geheel metaal dus uitspoelbaar .
maar ja ik werkte alleen met de scheeps uitvoeringen van daf en die kunnen wat anders zijn dan de omgebouwde auto diesels .
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Hinderlijke carter dampen DAF 575

Berichtdoor whalertje40 » 12 Apr 2024, 17:52

Wolf1 schreef:Ben je er dan al aan uit, hoe het worden moet ?
Nog wat informatie, Bij een luchtfiter met een papier element kun je die olie dampen niet zomaar opzuigen.
In dit geval is de carter ontluchting via een orifice met het inlaatspruitstuk verbonden, om onderdruk te voorkomen is een positieve carter ventilatie gecreëerd welke dan weer een luchtfiltering vereist.
Deze is geconstrueerd in de olie vuldop !
Natuurlijke ventilatie zo naar de buitenlucht, kan dus met een dichte olie vuldop.
Gr. Wolf1

Ha die Wolf, bedankt voor de reactie. Dus als ik het goed begrijp dan kan ik de vuldop met oliebadfilter laten zitten en direct een aansluiting op mijn inlaatspruitstuk maken na mijn metalen filter.

Een orifice zoals ik op mijn werk gebruikt heb als een vernauwing, meetflens, voor bijvoorbeeld een flowmeting op basis van drukverschil. Dus de +-30 mm pijp op mijn carterontluchting moet ik dan verarmen naar 10 mm of iets dergelijks?
whalertje40
 
Berichten: 96
Geregistreerd: 01 Sep 2019, 09:49
ligplaats: Oostvoorne
info: Oostvaarder 900 AK

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten