olie keerkoppeling.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: olie keerkoppeling.

Berichtdoor vuuren1 » 18 Feb 2014, 20:39

Arthur schreef:Mijn type plaatje op de KK zegt geen ATF olie Hans.


Op de oudere types stond soms SAE30 motorolie, kan ook maar nu adviseren ze ATF.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: olie keerkoppeling.

Berichtdoor Faber58 » 18 Feb 2014, 21:18

Hans, bedankt voor de tip over de ATF olie en voor de info over de Hurtz kk in het algemeen.
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Re: olie keerkoppeling.

Berichtdoor vuuren1 » 18 Feb 2014, 21:41

Faber58 schreef:Hans, bedankt voor de tip over de ATF olie en voor de info over de Hurtz kk in het algemeen.


De HBW10 2R (2,1:1) is al oud, daarna kwam in dezelfde behuizing de HBW 150 met een reductie van 1.87:1 en daarna werd het ZF (ik dacht de ZF15-m).
Eerst (ca. 1970) adviseerden ze SAE 30 motorolie maar dat bleek door de wat hogere viscositeit wrijving op te leveren waardoor er een koollaagje op de (in de basis vrij ruwe) koppelingsplaatjes ontstond.
Dan worden de plaatjes te glad en zal de koppeling niet meer (of nog heel twijfelachtig en traag) inschakelen.

De Hurth schakelt middels het principe van voldoende wrijving tussen de plaatjes waardoor de disk drager meegenomen wordt, zich middels kogels in schuine banen vastschroeft en zo de uitgaande as meeneemt.
Als de plaatjes te glad worden werkt het niet meer.

ATF is dunner, eerder weg en koolt minder.

Heel belangrijk is ook dat de bedieningshendel op de koppeling na de inschakelklik ca. 1cm verder gaat.
Ofwel periodiek controleren.

Een revisie van een HBW10 is soms duurder dan een nieuwe Technodrive TMC60.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1
 
Berichten: 4662
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 00:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:

Re: olie keerkoppeling.

Berichtdoor Faber58 » 18 Feb 2014, 22:06

Ik zal zeker je advies in acht nemen over het afstellen van de hendel.
Ik hoop dat de Hurtz nog goed is want als ik kijk naar nieuwe en 2hands prijzen, dan word ik niet echt vrolijk van.
Het is een krijgertje van wat jaren geleden. Ik heb eigenlijk nooit meer naar deze kk omgekeken tot nu toe. Ik moet 'm in de boot inbouwen ipv een vrijloop om de omkeerbare schroef niet constant te laten draaien. Lijkt me handig om snel de schroef stil te kunnen zetten in geval van nood. Als je ziet wat er soms in de A'damse grachten drijft...
Faber58
 
Berichten: 23
Geregistreerd: 19 Dec 2013, 16:08
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten