Dynamo laad niet bij

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor Beemer » 27 Mrt 2024, 21:22

Amersfow schreef:..... is al de derde keer in 4000 vaaruren.

"Al de derde keer", wat waren de defecten die voorgaande keren?
Overigens "4000 vaaruren", dat is wel heel veeeeel voor een recreant, Chapeau :!:

Wil je svp je nog laten weten wat de huidige storing aan je dynamo was.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor Amersfow » 27 Mrt 2024, 22:11

We hebben de boot al sinds 2001. Met 3 gezinnen, wij, mijn broer en mijn vader. Tevens verhuren we de boot af en toe. 1 huurder komt dit jaar voor de 21e keer, die maakt eigenlijk de meeste uren met de boot, die gaat het hele land door. De boot is van juni tot eind augustus bijna vol in bedrijf, ook de kinderen gaan er mee weg.

Hoewel de dynamo volgens mij japanse degelijkheid zou moeten zijn (de originele Mitsubushi), geeft dat ding me veel kopzorgen. Ik heb steeds geen idee wat er mis is, ik haal 'm eraf, mijn vrouw brengt 'm weg, ze maken 'm en ik plaats 'm weer. En dan doet die het weer een paar jaar. Staat wel in een vrij vochtige motorruimte, en misschien zwaar belast. Moet 3x ~200 ampere volhouden (start-, verbruik- en kopschroef loodaccu). Is een 50 ampere dynamo. https://photos.app.goo.gl/oDPg5PuyjDekY3fa7

Offtopic 2; de arme impeller https://photos.app.goo.gl/RaypadostYmRy7jL8
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor pascall » 27 Mrt 2024, 22:50

3x in 4000 uur, dan klopt er toch iets niet.
Ik breng volgendeweek mijn Mastervolt dynamo weg voor een inspectie, deze is bijna 30 jaar oud en staan meer dan 12000 uur op, doet het nog prima.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor gewoonmich » 28 Mrt 2024, 08:04

Amersfow schreef:
Offtopic 2; de arme impeller https://photos.app.goo.gl/RaypadostYmRy7jL8


Ik heb van horen zeggen dat daar ook en betere kwaliteiten van zijn.
Deze is van: https://www.globemarinedirect.com/default.asp

Ik heb daar nog geen ervaring mee
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor Navigo » 28 Mrt 2024, 10:10

HH,

Meten is weten.
Spanning, amperage en temperatuur. 3 keer in 4000 uur is heel kort.
Gevoelsmatig zeg ik temperatuur veroorzaakt door laadstroom.

Flink de boegschroef gebruiken in combinatie met een lege service accu doet wonderen. Ik zou zelf eens kijken naar de hele opzet; koeling dynamo, een grotere dynamo plaatsen of een laadstroom beperking, icm de te verwachten laadstromen. Alleen vervangen zonder onderzoek is wachten op het moment dat het je niet uitkomt.

Dat impellertje, het doet wonderen als je hem in de winterperiode verwijderd(beetje vaseline), dan blijft hij soepeler en niet in een geforceerde positie stilstaan.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor Beemer » 28 Mrt 2024, 14:39

Amersfow schreef:.......... Staat wel in een vrij vochtige motorruimte, en misschien zwaar belast. Moet 3x ~200 ampere volhouden (start-, verbruik- en kopschroef loodaccu). Is een 50 ampere dynamo. https://photos.app.goo.gl/oDPg5PuyjDekY3fa7

Vochtige ruimte kan die dynamo wel tegen, wat denk je van een dynamo in een auto (soms nog in spatwater) gemonteerd.

50 amp laadvermogen is tegenwoordig wel iets antiek aan het worden. Als je Mits (ook stationair) voldoende vermogen heeft, zou ik direct aan vervangen voor zwaardere dynamo denken. Ik denk dat het de levensduur van je accu's beslist ten goed komt :lol: :lol:
Op de autosloop een 100 of 125 amp dynamo (zoek uiteraard veelal op zwaarder auto's), ben je voor paar tientjes klaar. Waarschijnlijk moet je wel met de poelie's aan de gang. Ander advies: een spanningsregelaar als spare aan boord gooien, regelaar is veelal de dader.

Nogmaals ook je accu's zullen blij zijn met een zwaardere dynamo.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor kajoe » 28 Mrt 2024, 18:37

tja maar je hoeft niet altijd 1 zware dynamo op je boot motorretje te hebben .
wij hadden vroeger een zeer zware 400 amp gelijkstroom dynamo plus regelaar niets dan elende .
toen kwam ik in gesprek met de DAF daar stelde men voor om gewoon er 2 op te zetten 2x120 amp wissel stroom .
voor deze hoefden we ook geen poelie te vervangen iedere dynamo op een aparte snaar , ,ik heb toen in Sneek bij turkstra 2 dynamo gekocht inclusief regelaars en bedrading.
zij stelde toen voor op iedere dynamo een velt schakelaar te zetten dit om er een of alle twee te kunnen uitschakelen .
dit om het volle vermogen van de motor op de schroef te benutten als dat nodig mocht zijn .
wij voeren met passagiers soms vele uuren soms maar 1/3uurtjes dus met 2 hing het laden snel anders als de accu,s vol waren kon je gewoon op 1 verder gaan .
dit beviel ons best ruim 12 jaar zo gevaren ,,nu met ons bootje een 90 amp laden 4x 250 amp plus 2x 145 amp via een agrofed al vele jaren naar tevredenheid .
en ach voor de verandering ook nog 2x110 wp zonnepanelen voor als we stil liggen en de winter tot op heden nooit geen malheur en altijd volle accus.
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor Beemer » 28 Mrt 2024, 22:05

kajoe schreef:tja maar je hoeft niet altijd 1 zware dynamo op je boot motorretje te hebben .

Helemaal eens met je Kajoe!
Zelf heb ik 4 dynamo's in mijn boot. Oke, dubbele motoren, 2 stuks aan elke aandrijfmotor. Eénmaal 24 volt voor boeg- en hekschroef, éénmaal 12 volt voor startaccu en 2 stuks 12 volt voor huishoudset. Uiteraard alle wisselstroom met ingebouwde spanningsregelaars. Zelden problemen met de gelijkrichtdiodes of de regelaar. Wel eens versleten borstels op de deze regelaars. En in de 25 jaar dat deze dynamo's op het schip zitten nog nooit kogellagers hoeven te vervangen.
En uiteraard wat zonnepanelen (ca 500 pwatt). Mijn 3kw generator heb ik nog nooit nodig gehad :lol: :lol:
Oke, koken en warm water wel op gas. Uiteraard wel juist gasalarmen ed (spoot laatst iets WD40 in de kast van boven-stuurstand, toen ging met veel gepiep het gasalarm beneden in de bilg af :lol: :lol:
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor kajoe » 29 Mrt 2024, 10:12

sorry wat ik vergeten ben is dat buiten die twee om de eigen dynamo van de motor ook 24 volt alleen was voor de start accu,s .
dus totaal ook 3 dynamo.s die konden we niet via veldschakelaar uitzetten .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Dynamo laad niet bij

Berichtdoor Amersfow » 29 Mrt 2024, 10:57

Bij 3x 200 ampere zou de gevraagde laadstroom max 600ampX10%=60 amp. zijn. Maar het komt nooit voor dat ze alle 3 50% zijn, dus kan dat het niet zijn denk ik. Maar om alles uit te sluiten zou een 60+ amp dynamo beter, right? Ik zie dat ze maar Eur 200 zijn. Dat zal ik dan de volgende keer dat die stuk gaat doen. Bedankt.

Update; is weer gemaakt; de diode plaat was stuk. Of kortsluiting of overbelasting. Een zwaardere is nog geen klein bier zei de man, dan moet je ombouwen, het is een specifiek ding. Eur 145 ex.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 94 gasten