Peugeot Indenor lage/geen oliedruk

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Peugeot Indenor lage/geen oliedruk

Berichtdoor Rogier89 » 16 Mrt 2024, 18:01

Hallo allemaal,

Ik heb een Peugeot Indenor DTP-40 die, zowel als hij koud als warm is, geen tot weinig oliedruk heeft. Stationair 0 bar, half tot volle toeren 0,2 bar. Gemeten met zo'n oliedruktestset om uit te sluiten dat het niet aan de sensor, kabel of paneelmeter ligt. Ik vind her en der op internet dat de druk 2,5 tot 3 bar moet zijn dus 0,2 lijkt me gevaarlijk weinig. De motor start en draait verder goed en ontwikkelt weinig tot geen rook.

Wat ik al gedaan heb:
- Oliefilter vervangen
- Olie vervangen (met 15W40)

Ik ben best handig, maar heb niet heel veel kennis van motoren. Welke dingen kan ik nog meer proberen om dit probleem te verhelpen?

Alvast bedankt! :D
Gebruikers-avatar
Rogier89
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 Mrt 2024, 23:16
ligplaats: Groningen
info: Beja kruiser 850 + Peugeot Indenor DTP-40

Re: Peugeot Indenor lage/geen oliedruk

Berichtdoor Amersfow » 17 Mrt 2024, 09:52

Lijkt op iets in de oliepomp. Het aanzuigkorfje of de pomp zelf. Daar moet het karter er voor af, in een boot zal dat niet makkelijk zijn. Wellicht moet heel de motor eruit.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Peugeot Indenor lage/geen oliedruk

Berichtdoor rene79shovel » 17 Mrt 2024, 10:53

je pomp zal inderdaad wel om zeep zijn , en waarom stellen mensen zich tegenwoordig eigenlijk niet meer voor op forums ? is dat iets van deze tijd ?
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Peugeot Indenor lage/geen oliedruk

Berichtdoor Wolf1 » 17 Mrt 2024, 12:57

rene79shovel schreef:waarom stellen mensen zich tegenwoordig eigenlijk niet meer voor op forums ? is dat iets van deze tijd ?

Wat heeft mijn maat schoenen met jouw probleem te maken ?
Gr. Wolf1
Ps. Wel eens aan een ruim lagertje gedacht ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Peugeot Indenor lage/geen oliedruk

Berichtdoor Oeverloos » 17 Mrt 2024, 13:22

Jouw motor is de X4M88S:
X4 is aantal cilinders
88 is cilinder doorsnede
S is keerkoppeling Hurth type 947.10.

Test eerst de meest voorkomende oorzaken.
Oliedruk schakelaar,
Oliedruk gever
Oliedruk lampje
Fer Clerc, de dieseldokter, legt hier uit hoe je die kunt testen:
https://www.dedieseldokter.nl/c-4226639/oliedruksensor/

Werkt alles naar behoren:
Meet toch nog een keer met de manometer van je set de oliedruk.
Is die nog steeds bijna nul dan kun je aan de smeeroliepomp denken
of de zeef in de oliepan naar de oliepomp verstopt.
Komt niet vaak voor.

Kijk hier op blz 49-50 hoe je de oliepomp test en demonteert:
https://www.peugeot404vereniging.nl/docs/Indenor Dieselmotor Peugeot J7-9,404,504,505,505 Turbo,604 Turbo, Instructie, - OCR.pdf

Onderdelenboek:
http://www.indenor-retro.de/Kataloge 2023/DTP.pdf.pdf

http://www.indenor-retro.de/Kontakt.html

Hier vind je nog meer Peugeot Indenor handleidingen:
http://www.varen4u.nl/menus/peugeot.php

Hier is de vraagbaak van Olving van Kluwer:
https://www.peugeot404vereniging.nl/docs/Vraagbaak voor de Indenor Dieselmotor - Ph Olving - Kluwer - 1983 - OCR - NL.pdf

Wellicht kunnen de Peugeot clubs je aan een (gebruikt) onderdeel helpen.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Peugeot Indenor lage/geen oliedruk

Berichtdoor rene79shovel » 17 Mrt 2024, 14:21

[quote="Wolf1"[/quote]
Wat heeft mijn maat schoenen met jouw probleem te maken ?
Gr. Wolf1
Ps. Wel eens aan een ruim lagertje gedacht ?[/size][/i][/color][/quote]
kwestie van fatsoen lijkt me , maar blijkbaar niet dus
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Peugeot Indenor lage/geen oliedruk

Berichtdoor Navigo » 17 Mrt 2024, 16:52

HH,

Extreem lage druk, eerst de oorzaak achterhalen, niet meer onbelast of belast draaien.
-was dit probleem er ook voordat olie en filter werden gewisseld?
-is het langzaam of spontaan/ direct ontstaan?

Je heb het systeem al gecontroleerd door met een externe manometer een controle uit te voeren. Een kleine druk toename bij toenemend toerental, de pomp wordt nog aangedreven, er is dus of een overmatige speling of een veiligheid staat open.

- uitgelopen lager, wat ik niet direct als mogelijke oorzaak zie, speling wordt langzaam steeds groter, dus oliedruk wordt gedurende het jaar steeds minder.
- versleten oliepomp, wat ik niet direct als oorzaak zie, deze gaat steeds slechter presteren, dus oliedruk wordt gedurende het jaar steeds minder.
- overstortventiel (gemonteerd op de pomp)wat blijft hangen, zie ik als meest aannemelijke oorzaak. Open gedrukt door de koude/ dikkere olie bij eerste start.
Nadeel carterdeksel moet er onderuit, om pomp te verwijderen(overstort zit op pomp)

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Peugeot Indenor lage/geen oliedruk

Berichtdoor eagle » 17 Mrt 2024, 20:59

Navigo schreef:HH,

Extreem lage druk, eerst de oorzaak achterhalen, niet meer onbelast of belast draaien.
-was dit probleem er ook voordat olie en filter werden gewisseld?
-is het langzaam of spontaan/ direct ontstaan?

Je heb het systeem al gecontroleerd door met een externe manometer een controle uit te voeren. Een kleine druk toename bij toenemend toerental, de pomp wordt nog aangedreven, er is dus of een overmatige speling of een veiligheid staat open.

- uitgelopen lager, wat ik niet direct als mogelijke oorzaak zie, speling wordt langzaam steeds groter, dus oliedruk wordt gedurende het jaar steeds minder.
- versleten oliepomp, wat ik niet direct als oorzaak zie, deze gaat steeds slechter presteren, dus oliedruk wordt gedurende het jaar steeds minder.
- overstortventiel (gemonteerd op de pomp)wat blijft hangen, zie ik als meest aannemelijke oorzaak. Open gedrukt door de koude/ dikkere olie bij eerste start.
Nadeel carterdeksel moet er onderuit, om pomp te verwijderen(overstort zit op pomp)

Navigo


Eens met alles..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Peugeot Indenor lage/geen oliedruk

Berichtdoor Rogier89 » 18 Mrt 2024, 11:53

Hartelijk dank voor de reacties!

Excuses voor het niet voorstellen. Op diverse andere platformen wordt dat juist níét gewaardeerd en heeft men de voorkeur voor constructieve/concrete informatie-uitwisseling. Paradigmaverschil ;). Ik heb trouwens schoenmaat 43, haha.

Ik heb deze boot vorig jaar juli aangeschaft. Het is mijn eerste boot en er werd mij verteld dat alles dik in orde is. Ik was dus tot voorkort onwetend dat de lage oliedruk problematisch is. Dom van me om dit niet te controleren vóór aankoop. Soms ga ik teveel uit van de goedheid van de mens. Helaas heb ik er in deze staat al enkele tientallen uren (40-50) mee gevaren. Uit foto's tijdens de aanschafperiode blijkt dat toen ook al de oliedruk te laag was. De temperatuur blijft overigens acceptabel maar weet niet of dit relevant is.

Ik ben bang dat voorgestelde werkzaamheden mij de pet te boven gaan om zelfstandig uit te voeren. Vooral het uithalen van de motor lijkt mij een grote klus aangezien hij een houten bekisting heeft, er weinig ruimte is en ik onzeker ben over mijn kennis over het opnieuw plaatsen. Vooral omtrent zaken waar ik rekening mee moet houden zoals pakkingen en eventuele aandraaimomenten.

Extra vervelend nu het seizoen nét begint en ik een mooie ligplaats in Reitdiephaven in Groningen heb weten te bemachtigen. Als de meest aannemelijke oorzaak van Navigo het geval is (dat het overstortventiel blijft hangen), kan ik dan stellen dat de motor wél gesmeerd wordt, echter dan met ongefilterde olie? Beter smering met vieze olie dan geen smering. Kan ik dit controleren door bijvoorbeeld het kleppendeksel er af te halen om te kijken of die niet droog staat? Zou mooi zijn als ik er dit seizoen nog van kan genieten.

Kent hier iemand of een bedrijf in omgeving Groningen die moedwillig is om hierin te assisteren? Uiteraard tegen betaling.
Gebruikers-avatar
Rogier89
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 14 Mrt 2024, 23:16
ligplaats: Groningen
info: Beja kruiser 850 + Peugeot Indenor DTP-40

Re: Peugeot Indenor lage/geen oliedruk

Berichtdoor rene79shovel » 18 Mrt 2024, 18:06

Rogier89 schreef:Hartelijk dank voor de reacties!

Excuses voor het niet voorstellen. Op diverse andere platformen wordt dat juist níét gewaardeerd en heeft men de voorkeur voor constructieve/concrete informatie-uitwisseling. Paradigmaverschil ;). Ik heb trouwens schoenmaat 43, haha.

Ik heb deze boot vorig jaar juli aangeschaft. Het is mijn eerste boot en er werd mij verteld dat alles dik in orde is. Ik was dus tot voorkort onwetend dat de lage oliedruk problematisch is. Dom van me om dit niet te controleren vóór aankoop. Soms ga ik teveel uit van de goedheid van de mens. Helaas heb ik er in deze staat al enkele tientallen uren (40-50) mee gevaren. Uit foto's tijdens de aanschafperiode blijkt dat toen ook al de oliedruk te laag was. De temperatuur blijft overigens acceptabel maar weet niet of dit relevant is.

Ik ben bang dat voorgestelde werkzaamheden mij de pet te boven gaan om zelfstandig uit te voeren. Vooral het uithalen van de motor lijkt mij een grote klus aangezien hij een houten bekisting heeft, er weinig ruimte is en ik onzeker ben over mijn kennis over het opnieuw plaatsen. Vooral omtrent zaken waar ik rekening mee moet houden zoals pakkingen en eventuele aandraaimomenten.

Extra vervelend nu het seizoen nét begint en ik een mooie ligplaats in Reitdiephaven in Groningen heb weten te bemachtigen. Als de meest aannemelijke oorzaak van Navigo het geval is (dat het overstortventiel blijft hangen), kan ik dan stellen dat de motor wél gesmeerd wordt, echter dan met ongefilterde olie? Beter smering met vieze olie dan geen smering. Kan ik dit controleren door bijvoorbeeld het kleppendeksel er af te halen om te kijken of die niet droog staat? Zou mooi zijn als ik er dit seizoen nog van kan genieten.

Kent hier iemand of een bedrijf in omgeving Groningen die moedwillig is om hierin te assisteren? Uiteraard tegen betaling.


tja , je kunt nou eenmaal niet overal doorheen kijken , het is altijd een beetje een gok .
reitdiephaven hebben wij ook nog geprobeerd maar nooit iets van terug gehoord , leek me wel een mooie plek
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: varg en 102 gasten