Repareer de cardanas

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Repareer de cardanas

Berichtdoor corygarvin » 27 Feb 2024, 10:08

Hallo, ik ben op zoek naar iemand die de schroefas met lagers kan repareren. Heeft iemand een suggestie voor een goede plek om dit te laten repareren?
corygarvin
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 27 Feb 2024, 10:04
ligplaats:
info:

Re: Repareer de cardanas

Berichtdoor Wolf1 » 27 Feb 2024, 12:25

corygarvin schreef:Hallo, ik ben op zoek naar iemand die de schroefas met lagers kan repareren. Heeft iemand een suggestie voor een goede plek om dit te laten repareren?

Ja, zit aan de Wolga 100 km ten noorden van Moskou, heb je daar wat aan ?
En cardan assen zitten niet in schepen !
Leuk dat je het Watersportforum hebt gevonden, van harte wekom,
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Repareer de cardanas

Berichtdoor Navigo » 27 Feb 2024, 17:02

HH,

Je informatie is te summier, je zult duidelijker moeten zijn in welke onderdelen(bijvoorbeeld foto) en omgeving.
Uni Cardan in Halfweg doet bijvoorbeeld cardanassen.

En cardan assen zitten niet in schepen !

Wolf je bent hier niet goed genoeg in geïnformeerd.
Ze zijn wel degelijk aan boord van beroepsschepen te vinden, ook nog eens tot best wel aanzienlijke vermogens.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Repareer de cardanas

Berichtdoor Amersfow » 27 Feb 2024, 17:43

Heb ooit een boot met zoon as gehad. Zat natuurlijk een stuwdruk lager achter. Wat maakte dat ding een herrie. Ben blij dat het tegenwoordig stille Aqua drive is
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Repareer de cardanas

Berichtdoor Wolf1 » 28 Feb 2024, 12:33

En cardan assen zitten niet in schepen !

Navigo schreef:Wolf je bent hier niet goed genoeg in geïnformeerd.
Ze zijn wel degelijk aan boord van beroepsschepen te vinden, ook nog eens tot best wel aanzienlijke vermogens.
Navigo

Ook op beroepsschepen wordt nog wel geknoeid, varen er nog genoeg rond met een eind aandrijving uit een tank, uit de 2de wereldoorlog !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Repareer de cardanas

Berichtdoor SimondeDanser » 28 Feb 2024, 17:28

In de oude Pieter Caland van de Spido in Rotterdam daar zat een hele serie cardanassen in voor de aandrijving van de Voith Schneiders. Vanaf de Kromhout motoren liepen er ahw slangen van assen en cardanassen door de hele machinekamer. En dat draaide prima.
Ik heb zelf een werkvlet waarvan ik 20 jaar geleden de aandrijving heb omgebouwd van een star opgestelde motor naar een flexibel opgestelde motor. Toen ook een zware cardanas tussen motor en schroefas geplaatst. En dat draait al jaren fantastisch. En het is oersterk. Als ik weer voor de keuze kom te staan zou ik er gelijk weer voor kiezen. Ik weet ook wel jachten die er al 35 jaar mee rondvaren en er nog nooit problemen mee hebben gehad.
Enige nadeel van een cardanas is dat je voldoende afstand moet hebben tussen je kk en schroefas.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Repareer de cardanas

Berichtdoor Navigo » 28 Feb 2024, 18:24

HH,

Persoonlijk ken ik meerdere schepen, van meerdere afzonderlijke Nederlandse, Zweedse en Japanse werven en engineering bureaus. Lopende van de jaren 1980 tot 2005.
Dat iedere cardanas nadelen of een extra verlies geeft? Helemaal mee eens, geknoei is het zeker niet.
De keuze wordt meestal gemaakt omdat er vast ergens een voordeel naar voren komt.

De gemaakte opstelling is wat betreft mijn ervaring; betrouwbaar, nagenoeg onderhoudsvrij en heeft een lange levensduur.
Wolf hebben al die knappe koppen van die engineering bureaus het dan mis?

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Repareer de cardanas

Berichtdoor Wolf1 » 28 Feb 2024, 18:48

SimondeDanser schreef:Enige nadeel van een cardanas is dat je voldoende afstand moet hebben tussen je kk en schroefas.
Mvg Felix

Mijnheer Felix, als je die ruimte hebt hoef je voor die motor op rubbers, in het geheel geen cardanassen nodig, de vrije lengte geeft de as zoveel bewegingmogelijkheid dat hij de beweging van de motor kan volgen.
Hier zijn gewoon formules voor !
Neem aan dat je, wel begrijpt waar ik voor kies ?


Oeverloos schreef:Zo’n vlaktank heeft geen waterzak.

Het vlak is op veel plaatsen niet evenwijdig aan de waterlijn, dit bied vaak de mogelijkheid een aftapkraan te construeren op het laagste punt van het reservoir (een soort waterzak) !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Repareer de cardanas

Berichtdoor SimondeDanser » 29 Feb 2024, 08:21

Wolf1 schreef:Mijnheer Felix, als je die ruimte hebt hoef je voor die motor op rubbers, in het geheel geen cardanassen nodig, de vrije lengte geeft de as zoveel bewegingmogelijkheid dat hij de beweging van de motor kan volgen.
Hier zijn gewoon formules voor !
Neem aan dat je, wel begrijpt waar ik voor kies ?


Wat een geluk dat iedereen zelf mag weten hoe hij dit soort zaken maakt.
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Repareer de cardanas

Berichtdoor Yep » 29 Feb 2024, 10:46

Thank God.
Zoveel wegen naar Rome.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: cupido de luxe en 92 gasten