Re: filters
Geplaatst: 28 Feb 2024, 18:28
Amersfow schreef:Als je ~800 liter diesel hebt en je vaart rond de 100 uur per jaar ben je, zelfs met een oude mercedes, veel te lang bezig dat op te gebruiken. Pomp 'm leeg, rijd het op of maak iemand met een dieselauto blij en zaag het ding in stukken en plaats een mooi kunstof of RVS tankje van 200 liter. Met waterzak onder, zodat je dat kunt aftappen.
Eens met Worf dat een test met ff vol in zijn werk draaien wel laat zien of de filters nog voldoende doorgeven. Anders zakt het toerental al na een paar minuten terug. En dan het groffilter vervangen. En weer testen, als het dan nog terugzakt, ook het fijnfilter en het filtertje in de toevoerpomp op de motor vervangen/schoonmaken. Probeer ten alle tijde te voorkomen dat je vuil/water in de brandstofpomp krijgt. Allemaal blank staal, is zo verroest. En probeer nooit lucht NA de brandstofpomp in het systeem te krijgen. Als dat gebeurt kun je er beter een monteur bij halen. Of wel van een risicootje houden. (zelf oprijden is ook nog wel een risicootje; een common rail diesel is nog gevoeliger voor een beetje water in de brandstof (i learned the hard way)).
ja , dat dus , die tank is veel te groot voor mij , er zit een mangat in de complete bovenkant van de tank , die wil ik weg halen en er een kleinere tank in hangen .
alle filters worden vervangen voordat ik er echt mee ga varen , ik heb hem nu alleen nog van de ene jachthaven naar de andere gebracht , zo`n 4 uur gevaren en amper 20 liter diesel kwijt , wel heel lekker rustig aan gedaan , die 12 liter per uur heb ik dus echt niet gehaald , maakt me ook niet uit .
wat verder gezegd is om even met een carterpomp onder in de tank te pompen is inderdaad nog niet zo gek .
de diesel is trouwens geen jaren oud , is grotendeels van vorig seizoen