filters

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 28 Feb 2024, 18:28

Amersfow schreef:Als je ~800 liter diesel hebt en je vaart rond de 100 uur per jaar ben je, zelfs met een oude mercedes, veel te lang bezig dat op te gebruiken. Pomp 'm leeg, rijd het op of maak iemand met een dieselauto blij en zaag het ding in stukken en plaats een mooi kunstof of RVS tankje van 200 liter. Met waterzak onder, zodat je dat kunt aftappen.
Eens met Worf dat een test met ff vol in zijn werk draaien wel laat zien of de filters nog voldoende doorgeven. Anders zakt het toerental al na een paar minuten terug. En dan het groffilter vervangen. En weer testen, als het dan nog terugzakt, ook het fijnfilter en het filtertje in de toevoerpomp op de motor vervangen/schoonmaken. Probeer ten alle tijde te voorkomen dat je vuil/water in de brandstofpomp krijgt. Allemaal blank staal, is zo verroest. En probeer nooit lucht NA de brandstofpomp in het systeem te krijgen. Als dat gebeurt kun je er beter een monteur bij halen. Of wel van een risicootje houden. (zelf oprijden is ook nog wel een risicootje; een common rail diesel is nog gevoeliger voor een beetje water in de brandstof (i learned the hard way)).


ja , dat dus , die tank is veel te groot voor mij , er zit een mangat in de complete bovenkant van de tank , die wil ik weg halen en er een kleinere tank in hangen .
alle filters worden vervangen voordat ik er echt mee ga varen , ik heb hem nu alleen nog van de ene jachthaven naar de andere gebracht , zo`n 4 uur gevaren en amper 20 liter diesel kwijt , wel heel lekker rustig aan gedaan , die 12 liter per uur heb ik dus echt niet gehaald , maakt me ook niet uit .
wat verder gezegd is om even met een carterpomp onder in de tank te pompen is inderdaad nog niet zo gek .
de diesel is trouwens geen jaren oud , is grotendeels van vorig seizoen
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: filters

Berichtdoor Wolf1 » 29 Feb 2024, 11:03

rene79shovel schreef:ja , dat dus , die tank is veel te groot voor mij , er zit een mangat in de complete bovenkant van de tank , die wil ik weg halen en er een kleinere tank in hangen .
alle filters worden vervangen voordat ik er echt mee ga varen , ik heb hem nu alleen nog van de ene jachthaven naar de andere gebracht , zo`n 4 uur gevaren en amper 20 liter diesel kwijt , wel heel lekker rustig aan gedaan , die 12 liter per uur heb ik dus echt niet gehaald , maakt me ook niet uit .
wat verder gezegd is om even met een carterpomp onder in de tank te pompen is inderdaad nog niet zo gek .
de diesel is trouwens geen jaren oud , is grotendeels van vorig seizoen

Ben het met de meeste van je aannames niet eens, heb er nog èèn, om over na te denken !
Als je de Mercedes 24 uur vol vermogen laat draaien, staat hij stil, is je tank leeg !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 29 Feb 2024, 17:45

Wolf1 schreef:Ben het met de meeste van je aannames niet eens, heb er nog èèn, om over na te denken !
Als je de Mercedes 24 uur vol vermogen laat draaien, staat hij stil, is je tank leeg !
Gr. Wolf1
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 29 Feb 2024, 17:47

hahaha , nee , uiteraard ben je het er niet mee eens , maar waarom zou ik dat ding in godsnaam 24 uur op vol vermogen laten draaien ??
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: filters

Berichtdoor Wolf1 » 29 Feb 2024, 18:33

rene79shovel schreef:hahaha , nee , uiteraard ben je het er niet mee eens , maar waarom zou ik dat ding in godsnaam 24 uur op vol vermogen laten draaien ??

Omdat 4uur 20L, 800l voor jaren brandstof lijkt.
2x 12 uur op zee, je wilt voor donker in de haven ligen, als je de touwtjes dan niet vast hebt, heb je een probleem !
Ik hoor je al zeggen, ik wil helemaal niet naar zee. OK gaan we naar Frankrijk, weet niet hoeveel maal Frankrijk groter is dan Nedeland maar als er nog 5 pompen aan het water staan is het veel !
En wat mist er aan mijn 24 uur berekening waar je, het niet mee eens bent ?
Gr. Wolf1.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 29 Feb 2024, 18:55

hahaha , nee , er is niets mis met je berekening hoor , het punt is dat ik eerst een hele poos in friesland ga rond hobbelen en dan wil ik een kleinere tank ,
dat ik wat vaker moet tanken maakt me daar niet uit , de originele tank laat ik ook gewoon zitten , haal hem leeg en maak hem schoon zodat ik als ik
inderdaad verder weg wil ik die gewoon kan gebruiken .
het verbruik viel mij eigenlijk enorm mee ( bij langzaam varen dus ) en ja , vol gas varen tel ik gewoon niet mee , het is een politieboot dus vol gas gaat me ook veel te hard , slaat helemaal nergens op om dat te doen :D :D :D
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: filters

Berichtdoor McBoaty » 01 Mrt 2024, 02:00

Heb deze discussie met interesse gelezen.
Ik vraag me af of een OM312 (die ik heb) ook zo gevoelig is voor moderne diesel?
Heb vorig jaar tank bijna leeggevaren en er een paar 100 verse liters ingegooid net voor de winter.
Ik ga denk ik ook maar de filters vervangen voor het nieuwe seizoen..
Polaris 950 OKAK
Gebruikers-avatar
McBoaty
 
Berichten: 117
Geregistreerd: 10 Okt 2022, 09:37
ligplaats: De Klink
info: Polaris Marathon 950 OKAK

Re: filters

Berichtdoor Wolf1 » 03 Mrt 2024, 11:07

Jou OM312 is niks gevoeliger dan elke andere diesel met een plunjer hoge druk pomp !
De vervuiling met moderne dieselolie is anders, en hangt af van, de temperatuur in het reservoir en de hoeveelheid (door liters lucht en tijd) ontstane condenswater.
Omdat hier geen termijn in tijd voor is op te geven, vervang ik mijn filters wanneer nodig.
Afgelopen jaar, 1000 uur 1x voorfilter uitgewassen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 03 Mrt 2024, 11:28

Wolf1 schreef:Jou OM312 is niks gevoeliger dan elke andere diesel met een plunjer hoge druk pomp !
De vervuiling met moderne dieselolie is anders, en hangt af van, de temperatuur in het reservoir en de hoeveelheid (door liters lucht en tijd) ontstane condenswater.
Omdat hier geen termijn in tijd voor is op te geven, vervang ik mijn filters wanneer nodig.
Afgelopen jaar, 1000 uur 1x voorfilter uitgewassen.
Gr. Wolf1


het is dus eigenlijk gewoon een kwestie van goed in de gaten houden
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: filters

Berichtdoor Wolf1 » 03 Mrt 2024, 16:28

rene79shovel schreef: het is dus eigenlijk gewoon een kwestie van goed in de gaten houden

En weten, hoe je het in de gaten houdt !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten