filters

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 27 Feb 2024, 17:59

Oeverloos schreef:Je kunt voor de brandstof fijnfilter op de Mercedes diesel de standaard filterpatronen gebruiken die er bij horen.
Heb je bijvoorbeeld een OM636
Dan kun je dit filter gebruiken:
https://www.dedieseldokter.nl/a-5064284 ... escription
of:
https://bakker-ijlst.nl/product/brandst ... 80d-om616/
De werking er van is minimaal maar dat is niet erg.

Als vóór filter tussen de tank en de opvoerpomp kun je een 2 micron Racor Turbine filter gebruiken.
Bijvoorbeeld type Racor FG 500 of 900.
De 2 micron verwisselbare patronen zul je wellicht speciaal moeten bestellen.
Neem een paar extra losse filter patronen mee aan boord.

Heb een een omschakelbaar Racor filterhuis met twee filters
dan dienen beide vol met dieselolie en ontlucht te zijn.
.


ik heb een om 360 , wel een heel mooi motortje :-)
je zegt dat beide filters vol moeten zitten , dat lijkt mij ook het handigste , maar hoe zit het dan met de houdbaarheid van de diesel van tegenwoordig ?
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: filters

Berichtdoor Oeverloos » 27 Feb 2024, 18:33

bas schreef:
Wat is de logica om in het begin van je filterproces met het fijnste filter te beginnen, zeker als die motor zo'n fijne filtrage niet eens nodig heeft?


De meeste motorboten in de pleziervaart hebben doorgaans maar één voorfilter.
Dan kun je niet getrapt voor filteren.
De schippers tanken de boot voor de winter af en varen de tank niet leeg.
En sommigen houden hun tank het hele seizoen goed gevuld.
De biodiesel is dan geregeld over de houdbaarheid datum heen.

Op een boot hier in Friesland stond een Racor dubbel omschakelbaar spin-on filter van 10 micron.
De CAV hogedruk injectiepomp gaf kuren en bleek bij Diesel Büchli totaal versleten
door een appelstroop achtige substantie.
In de brandstof tanken van het schip bleek deze substantie aanwezig en moest mechanisch worden gereinigd.
De opvoerpomp zat ook vol met dit plakkerige spul.
De fijnfilters waren een dubbele Delphi 296 in een Lucas filter huis.
Deze filteren tussen de 10 - 14 micron, maar zijn niet erg efficiënt.

Opgelost met een revisie CAV pomp van Büchli
en een dubbele Racor Turbine FG900 2 micron voorfilter.
De Delphi filters zijn gehandhaafd op de 6 cilinder 6 liter Ford motor.
Dit schip had in het verleden lang stilgelegen met een half volle tank met biodiesel.

In de afgelopen 30 jaar heb ik op verschillende boten bacteriën in de tank gehad
en op dit schip vergomming van biodiesel.
Met 2 micron blijft de injectiepomp in elk geval schoon.

Een omschakelbaar Racor Turbine filter tijdens de vaart checken en/of vervangen is een fluitje van een cent.
Ik denk dat dit een oplossing is voor de problemen die ontstaan bij het te lang bewaren van biodiesel.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 27 Feb 2024, 22:48

Oeverloos schreef:
De meeste motorboten in de pleziervaart hebben doorgaans maar één voorfilter.
Dan kun je niet getrapt voor filteren.
De schippers tanken de boot voor de winter af en varen de tank niet leeg.
En sommigen houden hun tank het hele seizoen goed gevuld.
De biodiesel is dan geregeld over de houdbaarheid datum heen.

Op een boot hier in Friesland stond een Racor dubbel omschakelbaar spin-on filter van 10 micron.
De CAV hogedruk injectiepomp gaf kuren en bleek bij Diesel Büchli totaal versleten
door een appelstroop achtige substantie.
In de brandstof tanken van het schip bleek deze substantie aanwezig en moest mechanisch worden gereinigd.
De opvoerpomp zat ook vol met dit plakkerige spul.
De fijnfilters waren een dubbele Delphi 296 in een Lucas filter huis.
Deze filteren tussen de 10 - 14 micron, maar zijn niet erg efficiënt.

Opgelost met een revisie CAV pomp van Büchli
en een dubbele Racor Turbine FG900 2 micron voorfilter.
De Delphi filters zijn gehandhaafd op de 6 cilinder 6 liter Ford motor.
Dit schip had in het verleden lang stilgelegen met een half volle tank met biodiesel.

In de afgelopen 30 jaar heb ik op verschillende boten bacteriën in de tank gehad
en op dit schip vergomming van biodiesel.
Met 2 micron blijft de injectiepomp in elk geval schoon.

Een omschakelbaar Racor Turbine filter tijdens de vaart checken en/of vervangen is een fluitje van een cent.
Ik denk dat dit een oplossing is voor de problemen die ontstaan bij het te lang bewaren van biodiesel.


maar krijgt de brandstofpomp het dan niet een stuk moeilijken met een 2 micron filter ? of valt dat mee ?
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: filters

Berichtdoor Oeverloos » 28 Feb 2024, 00:22

De inwendige weerstand is te verwaarlozen.
De opvoerpomp op de motor die de brandstof aanzuigt en
doorpompt naar het fijnfilter op de motor op weg naar de injectiepomp
heeft hier geen moeite mee.
Parker Racor de fabrikant, claimt dat er helemaal geen verschil is in doorlooptijd
tussen een 30, een 10 of een 2 micron filter.

Voor alle duidelijkheid, als je tank schoon is en je dieselolie recent
kun je gewoon de filters gebruiken die aan boord aanwezig zijn en altijd gebruikt zijn.

Ik kreeg het idee dat je een ouder schip hebt en dan kun je misschien beter
voorzichtig beginnen en je injectiepomp in elk geval goed beschermen.
Je hebt ook al een Racor filter aan boord,
vandaar mijn voorstel er een 2 micron patroon in te doen.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 28 Feb 2024, 07:39

Oeverloos schreef:De inwendige weerstand is te verwaarlozen.
De opvoerpomp op de motor die de brandstof aanzuigt en
doorpompt naar het fijnfilter op de motor op weg naar de injectiepomp
heeft hier geen moeite mee.
Parker Racor de fabrikant, claimt dat er helemaal geen verschil is in doorlooptijd
tussen een 30, een 10 of een 2 micron filter.

Voor alle duidelijkheid, als je tank schoon is en je dieselolie recent
kun je gewoon de filters gebruiken die aan boord aanwezig zijn en altijd gebruikt zijn.

Ik kreeg het idee dat je een ouder schip hebt en dan kun je misschien beter
voorzichtig beginnen en je injectiepomp in elk geval goed beschermen.
Je hebt ook al een Racor filter aan boord,
vandaar mijn voorstel er een 2 micron patroon in te doen.


ik heb ook een ouder schip inderdaad ,heb geen idee of de tank schoon is , ik wil hem leeg varen en dan een kleinere tank er in bouwen .
het is een tank van 800 liter en dat is veelte groot voor mij , ik vaar daar niet genoeg voor en op deze manier is mijn diesel altijd oud .
ik moet ook nog even onderzoeken of er ergens een waterzak op de tank zit , maar volgens mij niet , de tank is in de romp gelast
voor zover ik kan zien is de bodem van de tank ook de romp van de boot
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: filters

Berichtdoor Oeverloos » 28 Feb 2024, 12:14

Zo’n vlaktank heeft geen waterzak.
Dat is jammer maar geen ramp.
Waarschijnlijk is er een mangat of een tankmeter gemaakt boven het diepste punt ergens boven de kielbalk.
Dat is een rond of vierkant gat met allemaal boutjes vastgeschroefd met een rubber pakking.
Soms zit de tankmeter er op.
Die kun je demonteren en dan kun je in de tank kijken.

Alleen .. je ziet niks, is mijn ervaring,
want je kunt niet door de dieselolie heen kijken, ook niet met een lamp.
Tenminste mij lukte dat niet.

Neem een Pela Extractor, zo’n zuig apparaat waarmee je olie kunt wegzuigen uit een carter via de peilstok opening
en stofzuig de tank op het diepste punt.
Dan weet je of er zaksel of water of andere vervuiling in de tank zit.

Een tank van 800 liter is een normaal voor een schip en zeker in combinatie met een OM360.
Een verbruik van 10 liter per uur haal je zomaar.

Het leeg varen van de tank met oude dieselolie is niet een goed plan, vrees ik.
Beter eerst de tank inspecteren en stofzuigen.
Check vooral op kleverige appelstroop achtige massa in je tank.
Is dat niet aanwezig en ziet de oude dieselolie er goed uit,
dan kun je een 2 micron voorfilter monteren
de fijnfilter op de motor vervangen,
ontluchten, het oliepeil checken en de motor starten.

De OM360 heeft een Bosch injectiepomp en die moet absoluut beschermd worden
tegen zwevende deeltjes in de brandstof.

Vertrouw je de dieselolie niet, of weet je zeker dat die al jaren oud is,
pomp via het mangat de tank leeg
en maak de tank met de hand schoon voor zover je er bij kan.
Oude diesel kun inleveren bij de milieustraat.
Het loont niet om die te hergebruiken.
Je weet dan tenminste hoe de tank er op het diepste punt uitziet.
Afgezien van vergomde biodiesel kun je ook een wereld van bacteriegroei aantreffen in de tank.

Als je met het schip gaat varen dan komt de dieselolie in de tank in beweging
en komt alle vuil onder in de tank omhoog en wordt opgezogen door de opvoerpomp.
Je krijgt geheid problemen met volgelopen filters en de Bosch pomp.

Zorg dus voor schone diesel en nieuwe filters alvorens je de motor gaat starten.
Ik tank zelf BP Ultimate diesel voor een scheepje hier in Friesland waar
de dieselolie in de tank ook oud wordt, omdat er minder mee gevaren wordt.
Ik meen dat in die dieselolie geen bio aandeel is toegevoegd.
(als iemand op het forum hier meer over weet, hoor ik het graag)

Dat is echt het beste voor je mooie Mercedes 6 cilinder.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: filters

Berichtdoor Wolf1 » 28 Feb 2024, 12:18

Oeverloos schreef:De inwendige weerstand is te verwaarlozen.
Ik kreeg het idee dat je een ouder schip hebt en dan kun je misschien beter
voorzichtig beginnen en je injectiepomp in elk geval goed beschermen.
Je hebt ook al een Racor filter aan boord,
vandaar mijn voorstel er een 2 micron patroon in te doen.
Mijnheer Oeverloos is met het zicht uit de oever, de weg helemaal kwijt geraakt !
∆P over een filter=de weerstand uitgedrukt in Bar, en die is voor een klein gaatje nu eenmaal groter als voor een groot gat. Een filter wordt tijdens het gebruik ook alleen maar beter, maar de weerstand wel hoger !
Dat oude pompen beter beschermd dienen te worden als nieuwe valt voor mij ook moeilijk te volgen.
De uitleg over de grote van 2 micron heb ik op deze site al eens gegeven, maar is door u niet helemaal begrepen.


rene79shovel schreef:heb geen idee of de tank schoon is , ik wil hem leeg varen en dan een kleinere tank er in bouwen .
De tank is in de romp gelast, voor zover ik kan zien is de bodem van de tank ook de romp van de boot

Een in de romp gelaste tank, heeft het grote voordeel dat brandstof gekoeld wordt.
Het is nu winter, je kan je bunker ook gewoon in 200L vaten leeg pompen !
En hoe is het gesteld met de mangaten in je bunkers ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: filters

Berichtdoor Oeverloos » 28 Feb 2024, 14:05

De onderdruk kun je aflezen op de vacuüm meter die standaard op de omschakelbare Turbine filters zit.
Heb je één filter dan kun je een vacuüm meter op de plaats van de T handle schroeven.
Of je nu een 30, 10 of 2 micron patronen gebruikt,
de onderdruk is bij gelijk toerental hetzelfde.
Naarmate het filter volloopt met deeltjes zie je de onderdruk stijgen.

Advies Parker Racor:

“If you use a vacuum gauge to monitor filter restriction, and change your filter when the gauge reads 5 to 8 inHg above the starting vacuum (about 7 to 10 inHg is typical). This insures that your filter is still removing water at high efficiency.”

“Use 30 micron when the Racor filter is used as a pre-filter (primary), and there are secondary (final), high efficiency filters downstream.
30 micron filters protect downstream filters from dirty fuel.
Use Racor 10 micron for the same reason as 30 micron. 10 micron captures more contaminants and is better at stopping water at the expense of somewhat shorter filter life.
However, the fuel system will still have longer life when compared to a system without a pre-filter.
Use 2 micron (98%@4 micron) when the filter is the only, or final filter in the system. Racor 2 micron media is designed to protect all modern injection systems.
2 micron is sometimes used to protect difficult to service on-engine filters, moving the majority of the filtration burden to the pre-filter.”

Bron: https://www.racornews.com/racor-faq
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: filters

Berichtdoor Amersfow » 28 Feb 2024, 15:15

Als je ~800 liter diesel hebt en je vaart rond de 100 uur per jaar ben je, zelfs met een oude mercedes, veel te lang bezig dat op te gebruiken. Pomp 'm leeg, rijd het op of maak iemand met een dieselauto blij en zaag het ding in stukken en plaats een mooi kunstof of RVS tankje van 200 liter. Met waterzak onder, zodat je dat kunt aftappen.
Eens met Worf dat een test met ff vol in zijn werk draaien wel laat zien of de filters nog voldoende doorgeven. Anders zakt het toerental al na een paar minuten terug. En dan het groffilter vervangen. En weer testen, als het dan nog terugzakt, ook het fijnfilter en het filtertje in de toevoerpomp op de motor vervangen/schoonmaken. Probeer ten alle tijde te voorkomen dat je vuil/water in de brandstofpomp krijgt. Allemaal blank staal, is zo verroest. En probeer nooit lucht NA de brandstofpomp in het systeem te krijgen. Als dat gebeurt kun je er beter een monteur bij halen. Of wel van een risicootje houden. (zelf oprijden is ook nog wel een risicootje; een common rail diesel is nog gevoeliger voor een beetje water in de brandstof (i learned the hard way)).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: filters

Berichtdoor Oeverloos » 28 Feb 2024, 18:01

Een OM360 heeft een inhoud van 8,7 liter en 190 pk.
Als je rustig aan doet gebruik je 10 - 12 liter per uur.
Draai je 1800 toeren dan gaat het gebruik naar 16 liter.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 90 gasten