filters

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

filters

Berichtdoor rene79shovel » 25 Feb 2024, 13:01

het zullen wel stomme vragen zijn maar ik stel ze toch :D
ik ga een dubbel racor filter plaatsen , hoeveel micron moet een voorfilter zijn ? voor de racor kan ik 10 micron en 30 micron vinden .
normaal vul je je filter met diesel , ik neem aan dat je van een dubbele 1 filter vult en de andere leeg laat , moet je die dan bij het omschakelen ook eerst vullen ?
en hoeveel micron moet het fijn filter zijn ongeveer ?
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: filters

Berichtdoor Oeverloos » 25 Feb 2024, 18:38

Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 25 Feb 2024, 18:57

thanks , ik heb een oudere motor , wat ik uit alle tekst opmaak is het dus beter om een 10 micron voorfilter te gebruiken tegenwoordig
er liggen nog een heleboel filters in de boot voor het fijnfilter , moet alleen even kijken hoeveel micron die zijn
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: filters

Berichtdoor Wolf1 » 26 Feb 2024, 12:59

rene79shovel schreef:thanks , ik heb een oudere motor , wat ik uit alle tekst opmaak is het dus beter om een 10 micron voorfilter te gebruiken tegenwoordig

Begrijp je conclusie niet helemaal, het fijnfilter wordt bepaald door de motor fabrikant ter bescherming van zijn brandstof injectie systeem !
De standtijd van dit filter wordt bepaald door de reinheid van de brandstof en daar heb je dus zelf een grote hand in, door de bunkers zoveel mogelijk vol te houden, regelmatig condens af te tappen en alles wat je er uit kan filteren met voorfilters komt niet in je fijnfilter.
De toevoeging van bacteriologische bestrijdingsmiddelen gaat vanwege onze overheid, een steeds grotere rol spelen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 26 Feb 2024, 22:34

maar is het niet zo dat de diesels van tegenwoordig andere filters nodig hebben dan in 1970 ?
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 26 Feb 2024, 22:46

volgende is dat ik ook niet echt kan vinden wat er in hoort , ik heb er een boekje van en daar staat eigenlijk niet veel in ,
verder staat er wat bij de dieseldokter maar geen idee wat5 dat precies is
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: filters

Berichtdoor Wolf1 » 27 Feb 2024, 12:15

rene79shovel schreef:volgende is dat ik ook niet echt kan vinden wat er in hoort , ik heb er een boekje van en daar staat eigenlijk niet veel in ,
verder staat er wat bij de dieseldokter maar geen idee wat5 dat precies is

Dieselmotoren uit de zeventiger jaren zijn bijna allemaa[ voorzien van een papierfilter met een doorlaat van 10 micron, de hierna komende monorail motoren met een aanmerkelijk hogere inspuitdruk zijn voorzien van een 5 micron filter, voor jouw dus nutteloze informatie !
Mijn omschakelbaar 30 micron voorfilter met waterafscheiding en alarm melding, verwijderd 90% van de vervuiling uit mijn bunkers en geeft een standtijd van mijn fijnfilter voor meer dan 1000 uur !
De standtijd van het voorfilter is afhankelijk van, hoever ik mijn bunkers leeg draai en de brandstof leverancier.
Vast te stellen door regelmatig (2uur) even vol vermogen te varen en goed waar te nemen, hoe de motor toeren opneemt !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: filters

Berichtdoor Oeverloos » 27 Feb 2024, 14:15

Je kunt voor de brandstof fijnfilter op de Mercedes diesel de standaard filterpatronen gebruiken die er bij horen.
Heb je bijvoorbeeld een OM636
Dan kun je dit filter gebruiken:
https://www.dedieseldokter.nl/a-5064284 ... escription
of:
https://bakker-ijlst.nl/product/brandst ... 80d-om616/
De werking er van is minimaal maar dat is niet erg.

Als vóór filter tussen de tank en de opvoerpomp kun je een 2 micron Racor Turbine filter gebruiken.
Bijvoorbeeld type Racor FG 500 of 900.
De 2 micron verwisselbare patronen zul je wellicht speciaal moeten bestellen.
Neem een paar extra losse filter patronen mee aan boord.

Heb een een omschakelbaar Racor filterhuis met twee filters
dan dienen beide vol met dieselolie en ontlucht te zijn.
Zie je in de doorzichtige bowl onder in te veel drap of water
dan schakel je de filter om.
Er staat een pijl op het einde van de hendel die wijst naar het filter dat in gebruik is.
Het filter dat niet in gebruik is kun je losschroeven,
de patroon aan het plastic lusje er uit trekken,
de drap aftappen en een nieuwe er in drukken.
Eventueel op toppen met een beetje schone dieselolie en met de T hendel boven op de deksel dicht schroeven.
Die is dan weer gebruiksklaar.
Dit kun je doen terwijl de motor loopt.

Zo houd je de hoge druk injectiepomp van je Mercedes schoon en bedrijfszeker.
Draai niet door tot de motor vanzelf afslaat.
Het complete brandstof systeem moet dan eerst ontlucht worden voordat de diesel wil starten.
Daar ben je wel even mee bezig.

De 30 micron vóór filters en de 10 - 14 micron fijnfilters op de motor zijn verouderd.
Maar je kunt ze nog steeds gebruiken als je een schone tank hebt en recente biodiesel.
Deze zijn alleen niet bruikbaar om vervuiling door vergomming (bruine appelstroop) van bio aandeel van oude biodieselolie in de tank van een schip tegen te houden.
Oud is ouder dan 12 maanden.
Deze filters stammen uit de vorige eeuw toen dieselolie nog blauw en vet was
en een hoog zwavelgehalte bezat.
De zwavel gaf bacteriën destijds geen kans om te groeien en biodiesel bestond nog niet.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: filters

Berichtdoor bas » 27 Feb 2024, 14:54

Als vóór filter tussen de tank en de opvoerpomp kun je een 2 micron Racor Turbine filter gebruiken.


Wat is de logica om in het begin van je filterproces met het fijnste filter te beginnen, zeker als die motor zo'n fijne filtrage niet eens nodig heeft?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 27 Feb 2024, 17:55

Wolf1 schreef:Dieselmotoren uit de zeventiger jaren zijn bijna allemaa[ voorzien van een papierfilter met een doorlaat van 10 micron, de hierna komende monorail motoren met een aanmerkelijk hogere inspuitdruk zijn voorzien van een 5 micron filter, voor jouw dus nutteloze informatie !
Mijn omschakelbaar 30 micron voorfilter met waterafscheiding en alarm melding, verwijderd 90% van de vervuiling uit mijn bunkers en geeft een standtijd van mijn fijnfilter voor meer dan 1000 uur !
De standtijd van het voorfilter is afhankelijk van, hoever ik mijn bunkers leeg draai en de brandstof leverancier.
Vast te stellen door regelmatig (2uur) even vol vermogen te varen en goed waar te nemen, hoe de motor toeren opneemt !
Gr. Wolf1


duidelijk verhaal , dank daar voor
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten