filters

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: filters

Berichtdoor Amersfow » 03 Mrt 2024, 16:33

Ik hou altijd exact de intervallen van het instructieboekje aan. Hoogste kans op problemen voorkomen. Ook al lijkt het overdreven.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 03 Mrt 2024, 16:57

Amersfow schreef:Ik hou altijd exact de intervallen van het instructieboekje aan. Hoogste kans op problemen voorkomen. Ook al lijkt het overdreven.


in mijn boekje staat om de 800 uur ,
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: filters

Berichtdoor Wolf1 » 03 Mrt 2024, 19:22

Amersfow schreef:Ik hou altijd exact de intervallen van het instructieboekje aan. Hoogste kans op problemen voorkomen. Ook al lijkt het overdreven.

Wolf1 schreef:Jou OM312 is niks gevoeliger dan elke andere diesel met een plunjer hoge druk pomp !
De vervuiling met moderne dieselolie is anders, en hangt af van, de temperatuur in het reservoir en de hoeveelheid (door liters lucht en tijd) ontstane condenswater.

Omdat hier geen termijn in tijd voor is op te geven, vervang ik mijn filters wanneer nodig.
Afgelopen jaar, 1000 uur 1x voorfilter uitgewassen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: filters

Berichtdoor bas » 04 Mrt 2024, 16:35

Ik hou altijd exact de intervallen van het instructieboekje aan.


Dat zijn de intervallen van het filter op de motor zelf dan neem ik aan? Die geven ze met de disclaimer dat je brandstof verbruikt conform een eis, waarschijnlijk EN590. Het moment dat jij bunkerd voldoet je brandstof al niet meer aan deze eis bij wijze van spreken omdat je de waardes voor max vochtpercentage en max vervuilingspercentage gaat overschrijden. Is het niet gelijk dan wel na verloop van tijd.

Kern in deze discussie hier is dat je tank goed op orde is. Vulopening, ontluchting goed waterdicht, mogelijkheid tot aftappen, etc.
Is dat niet op orde dan is al het andere symptoombestrijding, kun je er nog zulke goede dure dubbele filters e.d. opzetten, dat helpt geen zier meer op termijn.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: filters

Berichtdoor aadbloem » 04 Mrt 2024, 17:52

Wolf1 schreef:
Afgelopen jaar, 1000 uur 1x voorfilter uitgewassen.
Gr. Wolf1

Uitwassen, daar wil ik graag wat meer over weten. Ik heb volgens mij heb ik ook "uitwasbare" voorfilters.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: filters

Berichtdoor kajoe » 04 Mrt 2024, 19:31

net als vroeger wissel ik de smeerolie na het vaar seizoen ,,reden wij deden dit vroeger gewoon ieder jaar .
Daf had mij bij installatie nieuwe motor dat aan geraden om dat wij ruim een halfjaar 7 maand ons te pletter draaiden .
daarom vanwege ev verzuurde olie en dat die de rest van de tijd vrijwel stil stond was gewoon beter zijden ze .
maar met mijn bootje heb ik al 2 jaar geen gasolie filters verwisseld ondanks 2 keer een reis ook door frankrijk .
meest laad ik gasolie in jerrycans bij de weg pomp in de winter dus in het voorjaar weer vol .
ondanks geen filter wissel draait het motortje uuren lang op 2800 toeren zonder vermindering .
wel tap ik de waterzak voor iedere reis af en ook na dat we flink geslingerd hebben .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: filters

Berichtdoor Amersfow » 04 Mrt 2024, 20:02

Ja ik hou de tanken schoon. 1 boot heeft geen waterzak, dat vind ik we een manko. Op de to do lijst staat er 1 te maken in de leiding die de bb en sb tank met elkaar verbind. En heb m al een keer helemaal leeggehaald, is brandschoon. Aanzuig opening zit paar cm boven de bodem, dus ik heb nog wat tijd. En gooi bij elke tankbeurt bacterie doder erbij.
Ik heb zoveel intervallen dat ik maar gewoon het lijstje aanhou. Oliebad luchtfilter, kk olie, luchtfilter, olie en brandstoffilters, kleppen stellen. Teveel om te onthouden.
Heb mij lesje met te laat olieverversen en vieze brandstof tank op de harde manier wel geleerd.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: filters

Berichtdoor Wolf1 » 04 Mrt 2024, 20:08

aadbloem schreef:Uitwassen, daar wil ik graag wat meer over weten. Ik heb volgens mij heb ik ook "uitwasbare" voorfilters.

Racor en Separ bieden de mogelijkheid aan, in hun 30 micr. voorfilter, het papierfilter element, te vervangen voor een uitwasbaar RVS. element.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: filters

Berichtdoor bas » 04 Mrt 2024, 20:25

Aanzuig opening zit paar cm boven de bodem

Als je geen waterzak hebt is dat dus een niet zo handig ontwerp. Of je hebt een waterzak en tapt de krut op die manier af, of je zuigt aan via de bodem en laat je voorfilter/waterafscheider zijn werk doen, wat dan wel ten koste zal gaan van de standtijd. Met dit ontwerp blijft alles in theorie tot in lengte van dagen onder in de tank liggen. En van alle ellende die ik her en der voorbij zie komen hier of op facebookgroepen e.d. durf ik wel te stellen dat het overgrote deel van de ellende aan een beroerd ontwerp van dit soort zaken gerelateerd is, enkel de hedendaagse diesel drukt je even met je neus op de feiten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: filters

Berichtdoor rene79shovel » 08 Apr 2024, 20:55

is er ook iemand die weet hoeveel micron een donaldson P550061 is ? ik kan dat nergens vinden
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: TijmenB en 107 gasten