Volvo TAMD31p ervaring

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Volvo TAMD31p ervaring

Berichtdoor Amileofhome » 15 Feb 2024, 20:51

Inmiddels wat verder met een potentiële kandidaat boot.
In de boot liggen 2 TAMD31P Volvo penta motoren met vaste schroefas. Zijn hier aandachtspunten van deze motor bekend of specifieke zaken waar ik zeker op moet letten wanneer ik de motor bekijk. Al het advies is welkom.
Amileofhome
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 Jan 2024, 09:41
ligplaats:
info:

Re: Volvo TAMD31p ervaring

Berichtdoor Oeverloos » 16 Feb 2024, 12:24

De TAMD31P is een door Volvo Penta tussen 1994-2004 in Vara, Zweden
geheel origineel zelf gebouwde scheepsmotor.
TAMD31 is de 4 cilinder, de TAMD41 is de 6 cilinder versie.
Behoord tot typen 30-31 en 40-41 familie die jaren in deze fabriek is gebouwd.
TAMD staat voor Turbo Aftercooling Marine Diesel.

De 31P is een direct ingespoten 2,4 liter diesel met een gietijzeren motorblok,
cilinderkop en buiten water gekoeld gietijzeren spruitstuk en elleboog.
De Borg Warner K26 turbocompressor is water gekoeld.
Deze versie heeft 150 pk bij 3900 rpm
Gemaakt voor planerende boten.
Rating: pleasure duty.

Ik heb in de jaren 90 een tijd met een TMD31L 100 pk bij 3800 rpm gevaren (zonder after cooling)
en vond het een prettige, kwalitatief solide gebouwde motor.

Om antwoord op je vraag te geven, ik zou tenminste de compressie laten meten.
In nieuwstaat 17,5:1.
Wat wel eens voorkomt is een lekke koppakking als de motoren niet rustig op temperatuur zijn gebracht alvorens ze te belasten.
Kijk na wanneer de kleppen gesteld zijn.
Deze motoren moeten langdurig op 3600 rpm belast op 94 Celsius kunnen draaien,
met een schone romp en schone schroef.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Volvo TAMD31p ervaring

Berichtdoor Amileofhome » 16 Feb 2024, 20:29

Thanks voor de info. :)
Ik ga ernaar kijken
Amileofhome
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 Jan 2024, 09:41
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: varg en 131 gasten