Opzoek naar een nieuwe motor!

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor tomn » 29 Dec 2023, 15:20

Hoi,

Al even rond zitten kijken en de vraag zal vast wel eens gesteld zijn maar kon het zo snel niet vinden.

Ik heb een oude stalen tuindersschuit van 8,5 bij 2 meter en weegt +/- 2 ton. Daarin ligt nu een oude Daihatsu Charade (ja een automotor) motor. 37 PK (toen in 1983). Slecht onderhouden maar opzich is het nog wel starten lopen. Hij ziet er niet uit, compleet verroest dus het is een kwestie van tijd dat hij ermee kapt. Daarnaast loopt hij gewoon niet zo lekker, ik moet het exact juiste toerental vinden anders tril je de boot af, en maakt hij best wel een herrie, zeker als je een beetje gas geeft. Daarnaast komt hij nu in ondiepe slootjes amper vooruit, zeker als er een hoop begroeing is. Dat komt grotendeels ook wel door de afwerking van bitumen teer, wat best wel wat aangroei heeft.

MAW ik ben dus een beetje aan het rondkijken voor een "nieuwe" tweedehands motor. Dan zoek ik het liefst een scheepsmotortje (iets lager in de toeren naar mijn weten) 3 cilinder, indirect (water) gekoeld en dacht ik zelf 20/30 PK. Daarin wil ik gelijk het onderwater deel aanpakken door de teer te verwijderen en antifouling aan te brengen, dat zal al een hoop schelen in de snelheid of hoe hard hij moet werken om een beetje op tempo te blijven. Hij hoeft overigens niet hard te gaan, maar 3 km per uur op half gas met een 35PK motor is toch echt wel heel traag.

Ik heb hier totaal geen gevoel bij. Een vriend van me heeft namelijk een iets kleiner en lichter schuitje (7 bij 1,7 meter breed) met een 10PK m2C5, welke overigens wel moeite in de hele ondiepe slootjes heeft maar opzich best mooi en vlot loopt. Daarbij is mijn redenatie, dan zijn 10PK meer op een iets zwaardere schuit toch voldoende moeten zijn, maar hou je dan nog wel wat over of liever iets meer?

Ik overweeg dus te zoeken naar een Volvo Penta 2003/2030 of vetus M3.09 oid. Ook heb ik nog een oogje op een Volvo MD 17C. Zijn er nog andere modellen die de moeite waard zijn en hun trouw bewezen hebben?

naja, vragen en redenaties zat zoals je leest maar ervaring mis ik dus hoop ik een beetje bij jullie uit te putten.

Bedankt voor de reacties!
tomn
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Dec 2023, 14:49
ligplaats: MBK
info:

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor Amersfow » 29 Dec 2023, 16:35

Volgens mij kun je met een 10pk dieseltje prima uit (is al overbemeten). Ik zie er ook veel langsvaren met een buitenboordmotor. Erachter, of in een bak op het vlak. Lekker compact en overzichtelijk en hoef je niet aan een kist met geluidsisolatie te denken.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor heuvels » 29 Dec 2023, 16:38

Kijk eens bij drinkwaard in sliedrecht....
Ook gebruikt en gereviseerd
Wat betekent MBK? Welke regio woon je?
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor bas » 29 Dec 2023, 18:32

10 pk moet op zich meer dan voldoende zijn, maar eerlijk gezegd denk ik dat je motor het minste euvel is als ik naar de verschijnselen kijk. Begin eerst eens met de aandrijflijn na te kijken. 3 km/uur met 37pk klopt niet, dat zal eerder in de schroef zitten dan in de motor of die teer.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor heuvels » 29 Dec 2023, 18:55

Je hebt het over ondiepe slootjes met veel begroeiing... geen goede graadmeter, geen enkele boot gaat daar hard.
En op redelijk diep schoon water? dan moet je met zo'n schuit wel aan een km of 9 kunnen komen, zelfs op half gas.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor eagle » 29 Dec 2023, 23:54

De 2003 heeft de reputatie van Volvo Penta geen goed gedaan; we hebben ze regelmatig onderhanden gehad, wat geen goed teken was. Hij heeft buitenwaterkoeling, behalve in uitvoering met een Turbo.

De 2030 is moderner, maar toch nog met een insteek-lijnpomp; simpel. Het blok is van Perkins, maar niet uit Engeland..

De vetus M3. x is een Mitsubishi, en heeft zijn strepen wel verdiend.

De MD17c is een klassieker, onverwoestbaar, met de MS keerkoppeling. Is ontworpen als echte scheepsmotor voor zowel plezier- als ook beroepsvaart. Groot en zwaar, modulair opgebouwd. Kan heel mooi draaien.. 2500 rpm max.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor tomn » 04 Jan 2024, 10:15

heuvels schreef:Kijk eens bij drinkwaard in sliedrecht....
Ook gebruikt en gereviseerd
Wat betekent MBK? Welke regio woon je?



Thnx voor de reactie, MBK is medemblik ;) ik ga zeker even kijken!
tomn
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Dec 2023, 14:49
ligplaats: MBK
info:

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor tomn » 04 Jan 2024, 10:16

bas schreef:10 pk moet op zich meer dan voldoende zijn, maar eerlijk gezegd denk ik dat je motor het minste euvel is als ik naar de verschijnselen kijk. Begin eerst eens met de aandrijflijn na te kijken. 3 km/uur met 37pk klopt niet, dat zal eerder in de schroef zitten dan in de motor of die teer.



Nee klopt, is ook geen volgas hoor, maar een beetje kracht over is wel lekker, dat zie ik dan bij die vriend van me, die zit netjes in de antifouling en in de iets ondiepere slootjes is het echt ploegen geblazen, meer bang dat ie vast loopt zeg maar :)
tomn
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Dec 2023, 14:49
ligplaats: MBK
info:

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor tomn » 04 Jan 2024, 10:19

eagle schreef:De 2003 heeft de reputatie van Volvo Penta geen goed gedaan; we hebben ze regelmatig onderhanden gehad, wat geen goed teken was. Hij heeft buitenwaterkoeling, behalve in uitvoering met een Turbo.

De 2030 is moderner, maar toch nog met een insteek-lijnpomp; simpel. Het blok is van Perkins, maar niet uit Engeland..

De vetus M3. x is een Mitsubishi, en heeft zijn strepen wel verdiend.

De MD17c is een klassieker, onverwoestbaar, met de MS keerkoppeling. Is ontworpen als echte scheepsmotor voor zowel plezier- als ook beroepsvaart. Groot en zwaar, modulair opgebouwd. Kan heel mooi draaien.. 2500 rpm max.

Gr, Eagle


Grappig hoe je af en toe wisselende berichten hoort, de een zegt dit de ander dat, dit over de 2003 had ik nog niet eerder gehoord en ga ik zeker meenemen.

Kijk dat is fijn, ik heb nu ook een MD17D op het oog en redelijk betaalbaar.. Zal nog eens even opzoeken wat de verschillen zijn tussen de C en de D.
tomn
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Dec 2023, 14:49
ligplaats: MBK
info:

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor eagle » 04 Jan 2024, 14:24

De MD 17 D is de laatste ontwikkelingsgeneratie van een serie scheepsdiesels die begon met de MD 1 (A) eencilinder.
Dat werd later de MD1B, samen met een tweecilinder MD2B, en zelfs een driecilinder MD 3B. Alle drie zijn modulair opgebouwd, waarbij het moduul Kop/cilinder/Zuiger/Drijfstang dezelfde is voor alle motoren in deze serie.
Hieruit is de C generatie ontstaan: De Eencilinder is geschrapt, de Tweecilinder werd de MD11C, en de Driecilinder de MD17C. Deze twee lijken als twee druppels water op hun voorgangers. Intern zijn er meerdere verschillen, hoofdzakelijk om productie redenen. Het max toerental is 2500 RPM. Beide zijn jarenlang in productie geweest, in grote aantallen. Als keerkoppeling was er de MS (Mono Shift), de eerste koppeling die een inwendig zelfbekrachtigings-servo had, dat gebruik maakte van het schroefkoppel, waardoor de bedienkracht zeer laag werd, hetgeen nodig is bij een Morse control.
De laatste generatie is de D serie: MD11D en MD17D. Uiterlijk zijn de verschillen minimaal. Max toerental is 3000 RPM. De verstuivers en hun druk zijn anders, evenals de kleptiming, en regelaar wijzigingen. Het grootste verschil is de Keerkoppeling; de MS2, principieel hetzelfde als de MS, maar totaal anders van opbouw. Deze komt van de saildrive S100/S110. Bij de MD11D en de MD17D komt de uitgaande as naar buiten onder een hoek van 7* naar beneden. Dat maakt dat de motor zelf horizontaal staat, waardoor de inbouwhoogte kleiner wordt. Prima bij nieuwbouw, maar lastig bij hermotorisering, want de fundering moet worden aangepast..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten