eagle schreef:De MD 17 D is de laatste ontwikkelingsgeneratie van een serie scheepsdiesels die begon met de MD 1 (A) eencilinder.
Dat werd later de MD1B, samen met een tweecilinder MD2B, en zelfs een driecilinder MD 3B. Alle drie zijn modulair opgebouwd, waarbij het moduul Kop/cilinder/Zuiger/Drijfstang dezelfde is voor alle motoren in deze serie.
Hieruit is de C generatie ontstaan: De Eencilinder is geschrapt, de Tweecilinder werd de MD11C, en de Driecilinder de MD17C. Deze twee lijken als twee druppels water op hun voorgangers. Intern zijn er meerdere verschillen, hoofdzakelijk om productie redenen. Het max toerental is 2500 RPM. Beide zijn jarenlang in productie geweest, in grote aantallen. Als keerkoppeling was er de MS (Mono Shift), de eerste koppeling die een inwendig zelfbekrachtigings-servo had, dat gebruik maakte van het schroefkoppel, waardoor de bedienkracht zeer laag werd, hetgeen nodig is bij een Morse control.
De laatste generatie is de D serie: MD11D en MD17D. Uiterlijk zijn de verschillen minimaal. Max toerental is 3000 RPM. De verstuivers en hun druk zijn anders, evenals de kleptiming, en regelaar wijzigingen. Het grootste verschil is de Keerkoppeling; de MS2, principieel hetzelfde als de MS, maar totaal anders van opbouw. Deze komt van de saildrive S100/S110. Bij de MD11D en de MD17D komt de uitgaande as naar buiten onder een hoek van 7* naar beneden. Dat maakt dat de motor zelf horizontaal staat, waardoor de inbouwhoogte kleiner wordt. Prima bij nieuwbouw, maar lastig bij hermotorisering, want de fundering moet worden aangepast..
Gr, Eagle
O wauw dit is echt goede informatie! Ik heb ook nu ondertussen wat gelezen over het uitschakelen dat dat moet doormiddel van fuel-starfation, is dat een issue? Daarbij lees ik ook dat veel onderdelen slecht te krijgen zijn. Altijd lastig te zeggen denk ik maar wat is jullie ervaring met dit model?
(bron: https://www.cruisersforum.com/forums/f5 ... 53066.html)