Opzoek naar een nieuwe motor!

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor tomn » 05 Jan 2024, 10:56

eagle schreef:De MD 17 D is de laatste ontwikkelingsgeneratie van een serie scheepsdiesels die begon met de MD 1 (A) eencilinder.
Dat werd later de MD1B, samen met een tweecilinder MD2B, en zelfs een driecilinder MD 3B. Alle drie zijn modulair opgebouwd, waarbij het moduul Kop/cilinder/Zuiger/Drijfstang dezelfde is voor alle motoren in deze serie.
Hieruit is de C generatie ontstaan: De Eencilinder is geschrapt, de Tweecilinder werd de MD11C, en de Driecilinder de MD17C. Deze twee lijken als twee druppels water op hun voorgangers. Intern zijn er meerdere verschillen, hoofdzakelijk om productie redenen. Het max toerental is 2500 RPM. Beide zijn jarenlang in productie geweest, in grote aantallen. Als keerkoppeling was er de MS (Mono Shift), de eerste koppeling die een inwendig zelfbekrachtigings-servo had, dat gebruik maakte van het schroefkoppel, waardoor de bedienkracht zeer laag werd, hetgeen nodig is bij een Morse control.
De laatste generatie is de D serie: MD11D en MD17D. Uiterlijk zijn de verschillen minimaal. Max toerental is 3000 RPM. De verstuivers en hun druk zijn anders, evenals de kleptiming, en regelaar wijzigingen. Het grootste verschil is de Keerkoppeling; de MS2, principieel hetzelfde als de MS, maar totaal anders van opbouw. Deze komt van de saildrive S100/S110. Bij de MD11D en de MD17D komt de uitgaande as naar buiten onder een hoek van 7* naar beneden. Dat maakt dat de motor zelf horizontaal staat, waardoor de inbouwhoogte kleiner wordt. Prima bij nieuwbouw, maar lastig bij hermotorisering, want de fundering moet worden aangepast..

Gr, Eagle


O wauw dit is echt goede informatie! Ik heb ook nu ondertussen wat gelezen over het uitschakelen dat dat moet doormiddel van fuel-starfation, is dat een issue? Daarbij lees ik ook dat veel onderdelen slecht te krijgen zijn. Altijd lastig te zeggen denk ik maar wat is jullie ervaring met dit model?

(bron: https://www.cruisersforum.com/forums/f5 ... 53066.html)
tomn
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Dec 2023, 14:49
ligplaats: MBK
info:

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor tomn » 05 Jan 2024, 12:45

tomn schreef:
O wauw dit is echt goede informatie! Ik heb ook nu ondertussen wat gelezen over het uitschakelen dat dat moet doormiddel van fuel-starfation, is dat een issue? Daarbij lees ik ook dat veel onderdelen slecht te krijgen zijn. Altijd lastig te zeggen denk ik maar wat is jullie ervaring met dit model?

(bron: https://www.cruisersforum.com/forums/f5 ... 53066.html)



Hm even gebeld met de verkoper maar hij is net verkocht... En de zoektocht gaat verder... :cry:
tomn
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 29 Dec 2023, 14:49
ligplaats: MBK
info:

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor eagle » 05 Jan 2024, 13:40

Stoppen van een dieselmotor gaat door het inspuiten te stoppen. Dat kan op meerdere manieren:

Door de brandstof toevoer naar de motor af te sluiten, meestal met een elektrisch afsluitertje dat via het contactslot wordt bediend. Komt vaak voor bij kleine, simpele motoren.

Via de externe Regelaar; door aan de (insteek)inspuitpomp om 0 RPM te vragen. Er wordt dan mechanisch tegen de regelstang of de regelhefboom gedrukt in richting STOP, waardoor de pompplunjers worden verdraaid totdat de 0 debiet-sleuf voor de ingang verschijnt. De MD 17 C/D heeft deze manier.

Door bediening van de Stop handel aan de inspuitpomp. Ook die drukt de regelstang op 0 RPM.

Door bediening van het zg elektrische Stop ventiel aan de inspuitpomp. Deze sluit intern de brandstoftoevoer af. Twee varianten: Power of Run, of Power to Stop.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor Kr2.0 » 13 Jan 2024, 19:27

Beste medevaarders
ook loop ik tegen een nieuwe motor aan
de oude indenor XDP6-90 komt 49 jaar heeft tot nu zijn dienst bewezen,
Aangezien wettelijk niets bepaalt is wat een revisie inhoud en je dan nog met
een oude motor met gebrekkige koeling blijft is bekend.
het scheepje is een Palan 9,5 m waterlijn 9 ton diepgang 0,9m dooskiel
schroefas 50MM Schroef rechtsdraaiend 18”
Spoed 11” maar is ooit aangepast naar grotere stap!! denk 12”
Konus E12
Nu met de 90pk motor loopt de boot 12km /u op gps gemeten
vaartijd per jaar +/- 100 uur (misschien meer met een nieuwe motor)
Met de 5 ton/pk regel zou 45 a 50pk voldoende zijn...
wat zijn de ervaringen en wat zou de keus bepalen uit onderstaande motoren??
Drinkwaard raad een Crafstman C4 65 aan die voordeliger uitkomt
dan een Solé mini 62 deze laatste heeft geen distributie riem
Dan is er nog Timray diesel..wat zijn daar de ervaringen mee
Op Vetus en Volvo Penta offerte wachten we nog...
gezien het lage aantal uren en de max toegelaten snelheid
wens ik geen turbo aangedreven motor
Electrisch ombouwen te duur en geen oplaad capaciteit
hier in België is de watersport niet zo uitgebouwd als in Nederland..
Graag uw inzichten
veel vaargenot
mvg
Kr2.0
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Jan 2024, 18:27
ligplaats: Belgie
info: kruiser Palan 9,75

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor pascall » 13 Jan 2024, 20:00

Welkom op het forum.

Misschien Nanni of Yanmar nog een optie?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor chaea » 14 Jan 2024, 05:19

Liever wat meer uitgeven dan een Timray
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor kajoe » 14 Jan 2024, 10:43

mijn indenor 6/90 er uit gedonderd ,maar toen wat er in gezien de ruimte hoogte ,lengte breedte en wat was mogelijk met de bestaande koppeling enzovoort er achter .
kwam bij bakker ijlst terecht daar hadden we al vaker mee te maken gehad die dat hij wel even zou komen kijken .
zelf had ik weer zo rond de 90 pk in mijn hooft ,maar het werd een indenor 62 mini zelfde koppeling en python er achter .
zij hebben hem ingebouwd nu loopt mijn bootje een kilometer harder 15 kmpu ik draai nooit harder dan zeg 2500 toeren .
en ik ben er hartstikke blij mee ,sommigen proberen je gelijk van alles aan te smeren , de bestaande koppeling hebben ze gelijk gereviseerd .
de schroef hebben ze wel iets verzet in spoed ,zij repareren ook veel schroeven .
ik had al geruime tijd rond gesnuffeld bij bekende motor bedrijven waaronder die op het vliegveld Valkenburg .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor Kr2.0 » 14 Jan 2024, 11:18

Probleem in België is
weinig bedrijven in de watersport
Sommigen verkopen motoren maar plaatsen ze niet,
anderen zijn dan vast op 1 merk en doen wat errond heen
Solé geniet voor het ogenblik mijn voorkeur...
Ik kan er mijn oude velvet 71C nog aanhangen
maar denk volledig alles nieuw te doen
ivm garantie etc
mvg
Kr2.0
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Jan 2024, 18:27
ligplaats: Belgie
info: kruiser Palan 9,75

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor pascall » 14 Jan 2024, 12:03

Ik weet niet waar u woont maar Luteijn in Axel verkoopt en plaats motoren, goede ervaringen mee.
Axel ligt op de grens met België net boven Zelzate.

Mvg,

Pascal
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Opzoek naar een nieuwe motor!

Berichtdoor Kr2.0 » 14 Jan 2024, 20:06

@Pascali
Top dank u voor info
Kr2.0
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 13 Jan 2024, 18:27
ligplaats: Belgie
info: kruiser Palan 9,75

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 105 gasten