keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

keerkoppeling

Berichtdoor rene79shovel » 10 Dec 2023, 11:08

even een paar vragen , ik ben er achter dat mijn keerkoppeling een ZF Hurth is , heb alleen geen idee welk type , kan hem tot nu toe op internet niet vinden
kan iemand mij vertellen waar het id plaatje eventueel zou kunnen zitten , ik zie er ze nergens een zitten .
het is een keerkoppeling waarbij de beide assen aan de zelfde kant zitten .
verder zit er een plaatje met tekst op over tegenloop , nu snap ik tegenloop en meeloop wel , maar alleen bij een freesbank ,
ik snap niet wat dat met een keerkoppeling te maken heeft , misschien is hier iemand die dat kan vertellen , er zit een hendeltje op de keerkoppeling om dat blijkbaar te bedienen

Afbeelding
png plaatjes

Afbeelding
png plaatjes

Afbeelding
png plaatjes
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor JanSenior » 10 Dec 2023, 12:06

Zo op het oog een een ZF Hurth uit de oertijd. Lijkt in niets op een recente (sinds de jaren '80).
Toch maar goed zoeken naar een typeplaatje.
JanSenior
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 18:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor rene79shovel » 10 Dec 2023, 12:27

JanSenior schreef:Zo op het oog een een ZF Hurth uit de oertijd. Lijkt in niets op een recente (sinds de jaren '80).
Toch maar goed zoeken naar een typeplaatje.

dat klopt wel , de boot is uit begin 70
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor Navigo » 10 Dec 2023, 13:01

HH,

Zo te zien aan het handle(tje) en de tekst is het een koppeling die electrisch bedient wordt. Inwendig zit er een electromagnetische lamellenkoppeling.
De bedieningshandle in de stuurhut heeft dan schakelcontacten?

Meestal zitten er twee van deze handles, 1 voor vooruit en 1 voor achteruit.
Als zowel de ingaande as als de uitgaande as stilstaat kun je met eentje de draairichting kiezen en blokkeren. Een thuiskomer zeg maar, nooit beide tegelijk bedienen.

Staat er een DAF voor? De mogelijkheden zijn een BW 30 V, BW 30 VL, BW 30 VLS en volgens mij ook de V2 of V2S uitvoering.

Ik zal nog even zoeken volgens mij moet ik nog ergens een digitale link hebben naar de uitvoeringen.
Deze dus; https://ab-marineservice.com/wp-content ... lmotor.pdf

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor rene79shovel » 10 Dec 2023, 13:59

zit 1 hendeltje op , elektrisch zit er niet veel op , alleen een paar sensoren oa voor de lampjes op de bediening
daf is het zeker niet
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 10 Dec 2023, 16:02

Dit is nog een echte ZF. Geen ZF-Hurth. Ik heb zo'n BW30 keerkoppeling gehad. Ze zijn een tijd door DAF meegeleverd als set voor aandrijving in schepen. Was de fijnste keerkoppeling die ik ooit heb gehad. Schakelt electrisch d.m.v. 2 electromagneten die koppelingsplaten aantrekken. Vooruit bekrachtig je de ene magneet. Achteruit de andere. Deze keerkoppeling hoor je en voel je niet schakelen. En doordat je met je bedieningshendel alleen een microswitch bedient schakelt het zo licht als een veertje.
Ik heb een keer zo'n electromagneet kapot gehad en toen ben ik met behulp van de noodbediening uit het Engels Kanaal terug komen varen. De electromagneet heb ik toen opnieuw laten wikkelen en toen heb ik er nog met veel plezier mee gevaren.
De reden waarom ik een aantal jaren geleden toch afscheid heb genomen van deze koppeling is dat bepaalde cruciale onderdelen niet meer te vinden waren.
Aan het einde van de assen waar de electromagnetische koppelingen op zitten, zitten bakelieten eindstukken waarop de sleepringcontacten zitten. Deze bakelieten dingen fungeren a.h.w. als de stekker naar de as waardoor 2 electroden/draden lopen naar de desbetreffende electromagneet.
Van deze bakelieten "stekkers" was er één gescheurd. Maar ze waren nergens meer te vinden. Vroeger werden ze ook toegepast in weefgetouwen. Maar waarschijnlijk met het uitsterven van de kleding en confectie industrie zijn de weefgetouwen uit NL verdwenen en daarmee ook deze overbrengingen voor electromagnetische koppelingen.
De electroden waren toentertijd nog wel verkrijgbaar. Ik weet niet meer bij welk bedrijf. Ze zaten op industrieterrein Plaspoelpolder bij Den Haag.
Dus als je deze kk ooit uit elkaar haalt, wees extra zuinig op die bakelieten delen en op de assen waar de electromagneten op zitten. Dat zijn stuk voor stuk speciaaltjes.
Veel plezier ermee.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor rene79shovel » 10 Dec 2023, 22:37

heb even gekeken maar ik heb geen bw 30 , volgens mij is hij ook niet elektrisch geschakeld , als ik weer op de boot ben zal ik er eens goed naar gaan kijken .
mijn motor is een dikke mercedes
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor rene79shovel » 10 Dec 2023, 23:26

deden ze trouwens in doe oudere keerkoppelingen ook ATF ? of moet daar wat anders in ?
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 11 Dec 2023, 00:28

rene79shovel schreef:deden ze trouwens in doe oudere keerkoppelingen ook ATF ? of moet daar wat anders in ?

In mijn keerkoppeling ging gewoon motorolie. Dezelfde als in de motor.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 11 Dec 2023, 00:36

rene79shovel schreef:heb even gekeken maar ik heb geen bw 30 , volgens mij is hij ook niet elektrisch geschakeld , als ik weer op de boot ben zal ik er eens goed naar gaan kijken .
mijn motor is een dikke mercedes

Maak eens een foto van de achterkant van de kk. Dan kan ik je zo vertellen of deze electrisch schakelt.
Je moet het trouwens ook zelf zo kunnen zien. Loopt er iets van een morsekabel naar de kk toe? En anders kijken bij je gashendel of daar 1 of 2 morsekabels op aangesloten zitten. Als er maar 1 morsekabel en 2 draadjes uit komen dan mag je ervan uit gaan dat je kk electrisch schakelt.
Dat er een Mercedes voor staat is niet van belang voor dit verhaal.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten