keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 17 Dec 2023, 07:39

rene79shovel schreef:heb jij een idee over de bedrading van die contacten op de koppeling ? waarom er op 1 contact niets zit ? wat doen die dingen precies ?

Inderdaad is het een electrisch bediende ZF uit de 30 serie. Om eerlijk te zijn ziet alles er precies zo uit als de keerkoppeling die ik had.
Die dingen waar de draadjes aan zitten zijn de electroden. Die brengen de stroom over waarmee de electromagneten worden bediend/bekrachtigd. Die electroden zijn dubbel uitgevoerd oftewel op iedere sleepring zitten er twee. Als er dus aan één geen draadje zit dan functioneert de koppeling nog wel, maar je backup ben je kwijt. Oftewel als de andere electrode te ver afgesleten raakt dan zal je één kant uit niet meer kunnen schakelen.
Ik zou dan ook wel zorgen dat die ene electrode ook weer aangesloten wordt. Even kijken welke van de andere electroden in hetzelfde vlak zit als degene zonder draadje (ze zitten om en om) en dan een draadje tussen die twee electroden aanbrengen.
Je kan ze ook testen. Maar daarvoor zou ik weer even het boek in moeten duiken hoe dat ook alweer moet.
Ik zou ook maar alvast op zoek gaan waar je die electroden kunt kopen. En als je nog ergens een nieuwe tegen komt deze gelijk kopen. Ze gaan lang mee, maar vroeger of later zal je ze toch een keer moeten vervangen want het zijn verslijtonderdelen.
Je zou er ook eens één uit kunnen draaien om een blik op een sleepring te kunnen werpen om te zien of deze ingesleten is.
Succes.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor rene79shovel » 17 Dec 2023, 11:11

kijk , duidelijk antwoord , bedankt
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor rene79shovel » 20 Dec 2023, 21:55

ik had je trouwens nog een pb`tje gestuurd simon
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten