Electrische vetpers o.i.d.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2023, 13:13

Wat Bas verteld is niet waar ! Je wil een constante vetfilm op het lager gedeelte van de as hebben.
Met meer als nodig wordt het vet naar de zljkant weggedrukt, met te weinig krijgen we metaal kontact.
Hoe hoger het toerental, hoe groter het vermogen door de as, hoe groter de axiale lager belasting !
Jammer genoeg komt Bas niet met de elektrische oplossing dit te bereiken.
Het zal iets moeten worden van , een toeren geregelde elektrische vetpomp met b.v. een magneetje in de schroefas waardoor we doormiddel van deze pulsgever het toerental van de pomp wordt geregeld. Mooi maar nog niet in de handel gezien, maar zeker te maken !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor pascall » 07 Dec 2023, 17:54

Wolf heb je een plaatje van jou opstelling?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Wolf1 » 07 Dec 2023, 18:39

pascall schreef:Wolf heb je een plaatje van jou opstelling?
Mvg, Pascal.

Pascal, als je de moeite neemt even terug te lezen, dan zie je dat mijn vetpomp aangedreven wordt met een platte riem op de schroefas, Prima systeem maar erg plaats gebonden.
Jou probleem met ruimte gebrek op die plaats herken ik, en daarom wel eens gedacht aan een elektrische pomp.
De problemen met een tijd gestuurde smeerprocedure, heeft me toen doen besluiten hier voorlopig vanaf te zien, maar als Bas een pasklare oplossing had, hield ik me hiervoor aanbevolen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor jade » 07 Dec 2023, 21:56

:D
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor pascall » 08 Dec 2023, 06:07

Pascal, als je de moeite neemt even terug te lezen, dan zie je dat mijn vetpomp aangedreven wordt met een platte riem op de schroefas, Prima systeem maar erg plaats gebonden.
Jou probleem met ruimte gebrek op die plaats herken ik, en daarom wel eens gedacht aan een elektrische pomp.
De problemen met een tijd gestuurde smeerprocedure, heeft me toen doen besluiten hier voorlopig vanaf te zien, maar als Bas een pasklare oplossing had, hield ik me hiervoor aanbevolen !
Gr. Wolf1
[/quote]

Die moeite hoef ik niet te doen want ik hed het goed gelezen.
Ik ben gewoon benieuwd hoe de constructie is, is de vetpomp verschuifbaar/kantelbaar om de riem op te spannen, of een spanrol?
Wat moet je doen om eventueel een riem te vervangen (schroefas verschuiven) speelt de diameter van de schroefas nog een rol?

Ik weet niet waar het vandaan komt maar ik heb nergens verkondigt dat ik een probleem zou hebben wat de ruimte betreft :D

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor kajoe » 08 Dec 2023, 10:38

ik kan wel vertellen dat bij ons bijna vol continuvaart na een jaar of 8 er nog niets aan de riem mankeerde .
daarna weet ik het niet ik verhuisde naar andere schepen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Amersfow » 08 Dec 2023, 10:55

Oplossing voor niet bestaand probleem; https://www.bootmania.nl/spanslede-60mm-verstelbaar
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Wolf1 » 08 Dec 2023, 13:10

pascall schreef:Ik weet niet waar het vandaan komt maar ik heb nergens verkondigt dat ik een probleem zou hebben wat de ruimte betreft
Mvg, Pascal.

Hier vandaan,
elrenegado schreef:Het is namelijk niet echt een pretje om dat met de hand te doen in een ruimte waar 2 grote 12 cilinder diesels op bedrijfstemperatuur zijn

En dit herkende ik als de plaats gebondenheid in dit soort machinekamers, van een mechanisch aangedreven smeersysteem.
Een elektrisch aangedreven systeem, wat aan de eisen zou voldoen, zou voor ons allemaal een mooie oplossing kunnen zijn !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor bas » 08 Dec 2023, 21:18

Misschien ook wel handig om eerst te vermelden/vragen over wat voor schroefassystemen we het hier hebben?

Als ik het zo vanaf de bank inschat is het smeersysteem met de aandrijfriem een Ambi pomp op een as met 2 lagers, een stopbuspakking voor, een open lager achter en geen retourleiding?
Op zich een prima systeem maar wel enigszins gedateerd met weinig tot geen controle over hoeveel er gesmeerd wordt.
De minimale opbrengst van die Ambi pompen is al dusdanig veel dat er een prima smeerfilm is, zeker in watersport condities met asjes als sateprikkers. Daar is helemaal geen proportionele vet toevoer voor nodig, minimaal is al meer dan voldoende en vaak al teveel. Geeft niet met een dergelijk systeem maar met een ander soort asafdichting kan teveel wel een issue worden, dan pers je ze kapot. Daar bied elektrisch nu juist een uitkomst, nog veel beter af te regelen. Er wordt geen boot meer afgeleverd zonder, die plunjers stel je 1 x af en de rest regel je met een tijdrelais. Grote maar is wel dat we dan een retourleiding hebben dus je ziet wat je smeert en daar ontbreekt het op een klein bootje vaak aan.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Yep » 08 Dec 2023, 21:46

Als ik dit allemaal zo lees is een oliegesmeerd systeem zo gek nog niet.
Je hoeft werkelijk niets te doen behoudens het peil in het voorraadvaatje regelmatig te controleren.
Maar je komt dit soort systemen steeds minder tegen.
Laatst gewijzigd door Yep op 09 Dec 2023, 00:07, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten