Electrische vetpers o.i.d.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor elrenegado » 04 Dec 2023, 12:51

Ik zou graag een vetpers installeren die ik op afstand, d.m.v. een knop kan activeren.

Nu zit ik wat te zoeken online, maar vind enkel geheel automatische die om de X tijd iets erin persen, of die dmv een drukveer contante druk erop houden.
Feitelijk wil ik hetzelfde als met een handpers, maar dan d.m.v. een drukknop op me dashboard.
Het is namelijk niet echt een pretje om dat met de hand te doen in een ruimte waar 2 grote 12 cilinder diesels op bedrijfstemperatuur zijn :D

Bestaat dat eigenlijk wel ?
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Oeverloos » 04 Dec 2023, 13:15

Je hebt al bij Ambi smeersystemen rond gekeken neem ik aan.
Ik denk dat je daar toch uiteindelijk op uit komt.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor elrenegado » 04 Dec 2023, 13:54

Bij ambi toevallig niet, is mij ook niet duidelijk of ze hebben wat ik wil, maar heb het ze gevraagd per mail net.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor jade » 04 Dec 2023, 14:08

Ik heb het systeem zelf ook, je kan de interval tijd zelf instellen, en zelf kiezen dmv een knop om extra vet toe te dienen.
Kan je dus alle kanten mee op.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor benE » 04 Dec 2023, 17:35

Kijk eens bij automatische smeersystemen voor vrachtauto's en trailers.
O.a van Vogel,electrisch en mechanisch.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor elrenegado » 04 Dec 2023, 20:13

Ik wil het juist niet automatisch, maar enkel wanneer ik op de knop zelf druk.
Heb gekeken bij de vrachtwagen versies, maar die lijken allen geheel automatisch
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Amersfow » 04 Dec 2023, 22:05

Mij leek het idee van zo'n veersysteem optimaal. Je moet persen tot je meer weerstand voelt. Dat doet zo'n ding. Geweldig toch dat je er dan niet meer naar om hoeft te kijken? Anders dan het ding vullen. (ik heb 1 boot met watergesmeerde schroefas, altijd geweldig dat ik nooit een luik open hoef te trekken om de vetspuit te gebruiken).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor SimondeDanser » 05 Dec 2023, 04:08

Dit lijkt me een vetpomp zonder regeling:

https://www.techniekwebshop.nl/smeeruni ... aard.html/

Wat je zoekt bestaat dus wel.

Ik heb trouwens zelf ook een electrische vetpomp. Ik weet zo alleen even niet welk merk en type. Hiervoor zit in mijn dashboard een instelbaar interval timertje gemonteerd. Maar ik kan ook het timertje uitschakelen en de pomp handmatig bedienen. Zo gebruik ik hem altijd omdat er via het timertje, zelfs in de langzaamste stand, teveel gesmeerd wordt naar mijn zin.

De hoeveelheid die je met een vetpomp wilt smeren is trouwens wel een kwestie van inschatten en uitproberen. Ik zelf houd 2 min pompen per 3 uur varen aan. Op grote oversteken en groot binnenwater zet ik mijn timer op mijn telefoon aan. Op klein binnenwater met regelmatig oponthoud schat ik de totale draaitijd met de natte vinger in.

Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor elrenegado » 05 Dec 2023, 11:00

SimondeDanser schreef:Dit lijkt me een vetpomp zonder regeling:

https://www.techniekwebshop.nl/smeeruni ... aard.html/

Wat je zoekt bestaat dus wel.

Ik heb trouwens zelf ook een electrische vetpomp. Ik weet zo alleen even niet welk merk en type. Hiervoor zit in mijn dashboard een instelbaar interval timertje gemonteerd. Maar ik kan ook het timertje uitschakelen en de pomp handmatig bedienen. Zo gebruik ik hem altijd omdat er via het timertje, zelfs in de langzaamste stand, teveel gesmeerd wordt naar mijn zin.

De hoeveelheid die je met een vetpomp wilt smeren is trouwens wel een kwestie van inschatten en uitproberen. Ik zelf houd 2 min pompen per 3 uur varen aan. Op grote oversteken en groot binnenwater zet ik mijn timer op mijn telefoon aan. Op klein binnenwater met regelmatig oponthoud schat ik de totale draaitijd met de natte vinger in.

Mvg Felix


Idd, maar nu nog in de versie voor 1 smeerpunt, ik wil niet beide assen op dezelfde pomp zetten.
Overigens, zou een versie met timer die je uit kan zetten en dan handmatig de pomp bedienen ook een optie zijn.

Waarom wil ik er geen met een druk veer ?
Omdat er feitelijk geen constante druk op hoeft te staan, en mocht er eens iets mis gaan, zal hij de hele vetpot erdooor duwen.
Ik heb onder de galants een soort opvang bak waar het eerste water in blijft staan, daarin zit voor beide zijdes een water lekkage sensor, mocht het spul eens echt gaan lekken dan krijg ik daar alarm meldingen van op me telefoon.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Wolf1 » 05 Dec 2023, 19:20

Snap weer eens niets van je vraag ! Vaar me leven lang al met zo'n vetpomp met een platte riem op de schroefas.
Je schroeft het aantal elementen er in, afhankelijk van het aantal smeerpunten en de diepte bepaald de hoeveelheid vet.
Hij smeert naarmate het aantal omwentelingen van de schroefas en de hoeveelheid kan je voor elk punt instellen.
Wat wil je nu nog meer ? Zonder te vergeten. Hard draaien veel vet, stil liggen geen vet, dus smeren waarneer nodig, met de hoeveelheid die jij bepaalt,
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 125 gasten