Electrische vetpers o.i.d.

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Oeverloos » 08 Dec 2023, 22:43

Dat je een oliebad as niet zo vaak ziet heeft met de prijs te maken in de jachtbouw.
Een oliebad as zelf is duur en wordt in het schip gelast dus bij vervanging of reparatie van de olie afdichtingsringen is deskundigheid een punt.
Hoelang een oliebas as mee gaat weet ik niet. Die van mij heeft er 3500 uur op zitten.
Het draait super licht maar is heel kwetsbaar voor vislijntjes.
Het eind is in zicht als achter het schip olie zichtbaar is en het niveau in het olie vaatje gaat zakken of mayonaise wordt.

Een vetgesmeerd systeem is naar mijn mening simpel en mits goed gesmeerd gaat het eindeloos mee dus superieur.
Incusief het gepiel met vet en vetkoord. Op een zeegaand jacht is het nog steeds een goede keus vanwege de bedrijfszekerheid ten opzichte van watersmering en oliebad as.

Alleen mag het niet meer in de nieuw bouw omdat men al dat vet niet in het binnenwater wil hebben.

“Vanaf 1 januari 2015 dienen (schroef)assen en roerkoningen dusdanig te zijn uitgevoerd dat er geen waterverontreinigende smeermiddelen naar buiten kunnen treden. Deze wetgeving is opgenomen in het Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn (ROSR), artikelen 8.03, lid 4 en 6.01, lid 7 en geldt voor nieuwbouw, ombouw en verbouw van schepen voor de binnenvaart.”

Vroeger zag je alleen maar vet gesmeerde schroefaslagers.
Moest je zelf vullen met een blik vet en een lepel in een cilinder met een zwengel.
Een Ambi zelfsmeer systeem was de Rolls Royce onder de smeersystemen.
Dat was echt professioneel.

Bij een watergesmeerde schroefas lager wordt een messing buitenmantel met van binnen rubbers,
de schroefaskoker ingeschoven met aan beide einden een afdichting.
Simpel, milieu vriendelijk en min of meer betaalbaar.
Wat ik gezien heb is dat een watergesmeerd schroefas lager 2500-3000 uur kan mee gaan.
Dan zijn de rubbers in het lager grotendeels weg gesleten.
En dan ga ik uit van watersmering via het koelsysteem en niet via een schelpje op het vlak.
Met dat laatste heb ik geen ervaring.
En een deugdelijke schroefas afdichting.
Als je schroef as piept dan staat het kraantje van de watersmering nog dicht.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Yep » 09 Dec 2023, 00:04

Oeverloos schreef:Die van mij heeft er 3500 uur op zitten.
Het eind is in zicht als achter het schip olie zichtbaar is en het niveau in het olie vaatje gaat zakken of mayonaise wordt.


Goed betoog!
Alhoewel het oliepeil niet snel daalde en er geen sprake was van mayonaise heb ik begin dit jaar de zaak toch laten reviseren daar de boot ook voor andere zaken uit het water moest.
Bij demontage bleek dat dit geen luxe was, ofwel net op tijd.
Ik had er toen ook 3500 uur op zitten.

De as en lagers waren ok, de rest was een lijstje onderdelen t.w.v. € 900.
En daar kwam arbeid nog bij.
Maar goed, het kan weer 15 jaar mee.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3168
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor kajoe » 09 Dec 2023, 21:31

ik wil wel opmerken dat in schroefkoker vet geen vet zit maar een soort zeep emulsie die dus veilig is en ook nog goed smeert .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Wolf1 » 10 Dec 2023, 01:34

kajoe schreef:ik wil wel opmerken dat in schroefkoker vet geen vet zit maar een soort zeep emulsie die dus veilig is en ook nog goed smeert .

Dat is een hele geruststelling, heb altijd gedacht dat zeep een emulsie is van loog en ? ? ?.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor kajoe » 10 Dec 2023, 10:58

tja wolf wat het precies is sorry dat weet ik ook niet . maar zal eens kijken op de informatie van shell en andere olie bazen wellicht staat het daar ergens .
vroeger we informatie boeken van verscheidene leveranciers waar in alle specificaties in stonden maar ja al weer vele jaren uit dat werk .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor Oeverloos » 10 Dec 2023, 13:36

Wat kajoe bedoelt is dat schroefas vetten vaak een soort verdikkingsmiddel bevatten dat op zeep is gebaseerd,
zoals lithium, calcium of complexen van deze stoffen.
Dit helpt om de consistentie van het vet te behouden en zorgt voor smering.

Als je ander vet gebruikt dan schroefas vet in je schip loop je het risico dat dat vet niet goed door de leidingen wil pompen.
Het kost dan extreem veel kracht om het vet in beweging te krijgen en uiteindelijk verstoppen je leidingen en krijgt de schroefas helemaal geen smering. Na een tijdje komt er ruimte op en zal de schroefas lager vervangen moeten worden.
Ik heb dit zelf meegemaakt toen ik een schip kocht waarvan ik de vijfde eigenaar was.
Van schade en schande …
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Electrische vetpers o.i.d.

Berichtdoor kajoe » 10 Dec 2023, 21:20

dat is heel goed verwoord wat ik bedoeld bedankt .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten