Schroef vervangen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Amersfow » 24 Nov 2023, 11:12

Neehoor. Ik had een situatie dat max in zijn werk 1900 was, terwijl de max op 2500 staat. Dus 600 is teveel, en dat heb ik laten corrigeren. Zucht..
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor pascall » 24 Nov 2023, 11:34

Hoeft je niet voor te zuchten hoor :lol:

Maar als jij zegt dat je de zefde waarde had als mij opstelling ga ik daar vanuit.
Meten is weten en bepalend is de uitlaattemperaruur!

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor pascall » 24 Nov 2023, 11:39

Dus nu de hamvraag, heb je de uitlaattemperatuur gemeten?

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2123
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Wolf1 » 24 Nov 2023, 11:54

pascall schreef:Het toerental van onze motor ligt 250 toeren onder het opgegeven/daadwerkelijke (onbelaste) toerental van de motor .
De uitlaattemperaruur, ff uit het hooft, is 260 graden, dat is bepalend.
Mvg, Pascal.

Het onbelast maximum toerental is niets zeggend, behalve dat het iets verteld over de kwaliteit van de regelateur !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Oeverloos » 24 Nov 2023, 13:01

Soms zit de uitlaat elleboog dicht met kool aanslag.
Dan is er nog een klein gaatje over om de uitlaatgassen door te laten.

Soms is de tegendruk in de uitlaat te hoog ten opzichte van het vermogen.

Dan krijg je rare temperaturen.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Oeverloos » 24 Nov 2023, 16:02

Afbeelding
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Wolf1 » 24 Nov 2023, 18:38

Oeverloos schreef:Soms zit de uitlaat elleboog dicht met kool aanslag.
Dan is er nog een klein gaatje over om de uitlaatgassen door te laten.
Soms is de tegendruk in de uitlaat te hoog ten opzichte van het vermogen.
Dan krijg je rare temperaturen.

Alles wat je hier noemt geeft een slechte vullingsgraad en daardoor minder vermogen.
Hetgeen, dus weer resulteerd in een lager uitlaatgas temperatuur !
Hogere uitlaat temp en minder vermogen ontstaat alleen bij te late inspuiting.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor eagle » 26 Nov 2023, 21:52

Een motor levert vermogen in vorm van een combinatie ven Draaimoment (koppel) en toerental.
Bij een Calorische motor wordt thermisch vermogen (verbranding) omgezet in mechanisch vermogen, meestal in vorm van een draaiende as (PTO).
Een van de bepalingen van het max vermogen is de cilinder inhoud: Bij een dieselmotor wordt daarin lucht gezogen of geperst, omdat verbranding alleen kan met zuurstof. In die lucht zit 19% zuurstof (de rest,80%, is stikstof..)
Er is dus een vaste hoeveelheid zuurstof beschikbaar voor de verbranding van de diesel. Wordt er toch meer diesel ingespoten dan er kan verbranden, omdat dan de zuurstof op is, dan blijft er onverbrande diesel over, die mee de uitlaat in wordt geblazen, en daar dan alsnog gedeeltelijk verbrandt, waardoor er roet ontstaat.

De inspuitpomp zorgt voor het op tijd inspuiten van een bepaalde hoeveelheid diesel; dat kan alles zijn tussen Nul en Max. Dat Max is een vaste instelling op de pomp; het is de grootste hoeveelheid die er vanwege de beschikbare hoeveelheid zuurstof zinvol is: Dit is de zg Roetpunt Instelling; meer mag de pomp niet inspuiten..

Hoeveel er op een bepaald moment wordt ingespoten, maakt de pomp niet zelf uit; hij krijgt hiervoor opdracht van de Regelaar.
De regelaar bewaakt het toerental van de motor. Hiertoe heeft hij een ingebouwde toerenteller die het toerental meet en doorgeeft aan de regelaar. Tevens heeft de regelaar een ingang waardoor hij het Gewenste Toerental krijgt meegedeeld; die ingang, een hefboom, is verbonden met de Morse Control waarmee de Schipper de toeren-opdracht geeft.

De regelaar vergelijkt voortdurend het werkelijke toerental met de wens van de Schipper; de stand van de Morse Control. Bij de kleinste afwijking verandert hij de opdracht aan de inspuitpomp in Meer, als de toeren te laag, of Minder, als de toeren te hoog zijn.

Overbelasten kan dus niet, omdat in geval van een vraag (door de schroef) naar (te) veel vermogen, de regelaar dan weliswaar aan de inspuitpomp de opdracht geeft om meer in te spuiten, maar die loopt dan tegen de Roetpunt Afstelling aan, en weigert om meer in te spuiten..

Het gevolg is dat de gevraagde toeren niet (meer) worden gehaald; de motor vermogens grens is bereikt/ overschreden.

Om te onderzoeken of de motor het gevraagde vermogen wel-of niet kan leveren, dient men na te gaan of de Regelaar nog de baas is over het toerental, of niet meer.

Ga varen, voer het toerenta geleidelijk op via de Morse Control, en let goed op de toerenteller (bij afwezigheid daarvan; op het motorgeluid..). en check of de toeren toenemen, gelijk met de verandering van de stand van de Morse Control, tot aan het Maximum toerental. Volgen de toeren mee tot aan Max: Geen overbelasting.
Maar volgen de toeren op het laatste stuk voor Max de Morse Control niet meer (Dood gas): overbelasting.

Gr Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor jkos » 26 Nov 2023, 23:21

Dan is de rek eruit.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Oeverloos » 26 Nov 2023, 23:51

“Dood gas” overbelasting.
Mooie uitleg, Eagle.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 gasten