Schroef vervangen

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Schroef vervangen

Berichtdoor Bert10 » 22 Nov 2023, 15:24

Hallo allemaal.
Hierbij een vraag over het vervangen van een 3 bladsschroef voor een vierbladsschroef.
Er is nu een 3 bladsschroef diameter 23" en spoed 19" gemonteerd. Is een vierblad met een diameter van 24" en een spoed van 17" een gelijkwaardige vervanger?
Wat denken jullie?
Groet, Bert.
Bert10
 
Berichten: 45
Geregistreerd: 16 Mrt 2012, 18:03
ligplaats:
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Svalk » 22 Nov 2023, 18:04

Normaal doet het bedrijf wat de schroef levert toch deze berekening ? Wat mensen denken is leuk om te weten maar ik zou voor de feiten gaan in een dergelijke situatie.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Oeverloos » 22 Nov 2023, 19:45

Bij de schroef die jij noemt hoort een motor van rond de 150 pk.
Onder de 150 pk wordt het moeilijk.

Het gaat om de grootte van het schroefraam.
De grotere diameter moet passen op een zodanige wijze dat er voldoende ruimte is
tussen het blad en de scheepshuid ter plaatse.
Het schroefraam bepaalt de maximale diameter van de schroef.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Oeverloos » 22 Nov 2023, 23:30

Stel dat het schroefraam groot genoeg is voor de schroef
dan kun je zelf testen of het een gelijkwaardige vervanger is.
Meestal heeft een driebladige schroef een hoger rendement dan een vierbladige,
maar het comfort van een vierbladige is hoger
omdat de cavitatie geluiden minder zijn.
De snelheid van je schip hoeft er niet onder te lijden,
maar dat moet blijken.

Maak het schip aan een paal vast op voldoende diep ruim water.
Draai de motor vol aan op het toerental dat je met de oude schroef kon halen.
De motor mag niet blijven roken en de temperatuur mag de maximale bedrijfstemperatuur range niet overschrijden (zie handleiding van de motor)

Als de temperatuur niet een beetje oploopt
is de schroef te licht en de te behalen snelheid niet optimaal.

Loopt de temperatuur hoger op dan de fabrikant opgeeft
en zie je landurig rook door een zwoegende motor dan is de schroef te zwaar.

De eventuele kalkvorming in de warmtewisselaar van een wat oudere motor
is ook iets waar je rekening mee moet houden
want dat tast het koelend vermogen behoorlijk aan
en kan de temperatuur eerder doen oplopen dan normaal.
Verder moet de klepspeling in orde zijn want anders haal je je pk’s niet.

Check de snelheid op diep en ruim water.
Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor bas » 23 Nov 2023, 16:58

Als aanvulling op bovenstaande:

Wat is het maximale toerental van de schroef nu?
De schroefbladtip mag een omtreksnelheid hebben van 30 m/s.
Zit je daar nu onder dan heb je op dit vlak eventueel ruimte om groter te gaan qua diameter. Zit je daar al aan dan houd het op v.w.b. een grotere diameter zonder ook de keerkoppeling te vervangen i.v.m. cavitatie boven die 30 m/s.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Oeverloos » 23 Nov 2023, 17:28

Oeverloos
 
Berichten: 657
Geregistreerd: 22 Nov 2019, 19:57
Woonplaats: Friesland
ligplaats: Denemarken
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Wolf1 » 23 Nov 2023, 19:37

Oeverloos schreef:De motor mag niet blijven roken en de temperatuur mag de maximale bedrijfstemperatuur range niet overschrijden (zie handleiding van de motor)
Check de snelheid op diep en ruim water.

Orienteer je wat de temperatuur betreft tot de uitlaatgas temperatuur, de water temp zegt niets wat betreft de belasting !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Amersfow » 23 Nov 2023, 20:43

Het max rpm in zijn vrij en belast moet in principe gelijk zijn. Als die in zijn werk meer dan een paar honderd rpm onder het max in zijn vrij is, is de schroef veel te zwaar. Dan ff de spoed iets terug laten zetten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Wolf1 » 23 Nov 2023, 22:17

Amersfow schreef:Het max rpm in zijn vrij en belast moet in principe gelijk zijn. Als die in zijn werk meer dan een paar honderd rpm onder het max in zijn vrij is, is de schroef veel te zwaar. Dan ff de spoed iets terug laten zetten.

Lariekoek, de kwalitliteit van de regelateur heeft niets met de belasting te maken !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Schroef vervangen

Berichtdoor Amersfow » 23 Nov 2023, 23:41

Haha goedwillende amateur. Je praat zoveel dat je jezelf uiteindelijk geloofd.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten