Indenor XDP 6.90

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Indenor XDP 6.90

Berichtdoor kvh » 06 Nov 2023, 23:48

Goedenavond allen,

Ik heb mijn eigen zojuist aangemeld op het forum.
Sinds kort samen een kruisertje gekocht om op te knappen en hopelijk volgend jaar lekker mee te kunnen varen.
Nu is het natuurlijk geen opknapper zonder bepaalde gebreken (DUHH) :o

Naast wat cosmetisch gebreken zijn er dus motorproblemen en ben ik dus het internet aan het afstruinen naar handleidingen en leveranciers.
Handleidingen heb ik ondertussen gevonden mede dankzij dit forum! Hulde! :D

De motor is een oude dieseltje een peugeot indenor XDP 6.90 zoals het typeplaatje doet melden.
Nu heb ik zelf wel enige kennis van motoren en ben ik daarom ook niet bang om deze motor goed na te kijken/ eventueel reviseren.
De motor schijnt te zijn warm gelopen op een cilinder.
Vandaar dat ik ook op zoek ben naar een leverancier.

Nu lees ik dat er veel geschreven word over de losse bussen omdat deze een pees onderin heeft die wat indrukt/uithard na verloop van tijd en hierdoor de bussen te ver in het blok zakken (correct me if i'm wrong).
Is er hier misschien door een handig iemand iets op gevonden en over wat voor tijdsbestek spreken we dat dit probleem voorkomt.?
Zijn er verder nog veel dingen waar ik op moet letten bij deze motoren.

Ik snap, een her motorisering is de ideale manier van werken maar we wilden het kostentechnisch proberen wat lager te houden en d.m.v. zelf overhalen zou het misschien aantrekkelijk zijn.
Dan moeten wel de onderdelen beschikbaar zijn en van een redelijke prijs uiteraard.

Dus kortom:
Weet iemand een goede leverancier voor onderdelen en eventueel speciaal gereedschap.
Kunnen jullie meer vertellen over punten waar op te letten bij deze motoren
kvh
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 Nov 2023, 23:33
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor peter68 » 07 Nov 2023, 23:51

Bij drinkwaard stonden er gisteren nog 14 motoren van Peugeot indenor die kun je beter even vragen.
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor Wolf1 » 08 Nov 2023, 11:25

Zo'n Indunor goed in orde maken valt niet mee !
Het blok is een bak waar 6 bussen in staan, aangedrukt en vast gezet door de kop.
Het probleem ontstaat waaarneer er iets te heet wordt, de bus zet meer uit als normaal, de lengte moet ergens heen, en warneer afgekoeld is de voorspanning op de kopafdichting verdwenen.
Hoe lang het duurt voordat de simtonen van lekkage waarneembaar wordt, is dan afwachten.

De reperatie:
kop er af en alles schoon maken zorg voor het schoon maken, dat alle bussen geborgd zijn.
Een rij over de bussen en meten of alle bussen even hoog liggen.
Daarna meten of de bussen boven het blok uitsteken, moet minimaal 0,1 mm zijn.
Is dit allemaal in orde, de stootrand in de bus dwars op de krukas meten en het honepatroon bekijken.
Aan de hand van deze waarnemingen beslissen of je het ding met nieuwe kitsets weer in elkaar zet.
Gr. en succes Wolf1
P.s. die 0,1 mm is eigenlijk het belangrijkste waar het om draait, is die niet meer anwezig open dan maar een nieuwe topc, hoe dit te herstellen !
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor kajoe » 08 Nov 2023, 16:42

bij mij stond er ook een 6/90 in ,bij de koop lag er veel afgewerkte olie op het vlak ,de motor zat er aan alle kanten onder ,hij rookt als een ketter , liep warm als we volaan wouden draaien ,we konden niet harder dan 1600 toeren moesten dat ding eerst op stand zetten om te starten geregeld vloog de zekering er uit .
we hebben bedongen bij de koop dat er flink wat afmoest van de prijs .
we zijn van Kerkdriel naar Sneek gevaren niets dan ellende met die motor
ik moest wat weten en wat onderdelen halen bij een bekende motor inbouwer in friesland en kwamen in gesprek hij had daar wel een mooie nieuwe blauwe motor staan die werd het niet maar hij is wezen kijken ,maten opgenomen ,koppeling enz nou de aanbieding ter vervanging bleek dat we het met veel minder pks afkonden wat betreft rompsnelheid en dergelijke .het werd een splinter nieuwe 60 pk 4 cilinder en o wat was ik blij al jaren een volkomen schone en droge bilge een gasolie verbruik dat veel lager lag geen enkele rook meer .en varen ongeveer 1 kilometer harder dan voorheen
nou moet ik zeggen dat ik met heel andere motoren in de rijn en binnenvaart werkte zo tussen de 80 en 1800 pk
een ding wat zeker moest zijn is dat ik altijd op de motor veilig kon vertrouwen gezien de drukte op het water .
dus geen spijt gehad en ja alles bij elkaar viel het mij nog mee met de prijs motor en inbouwen enz .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor kvh » 08 Nov 2023, 21:49

@Wolf1
Deze voeringhoogte word gemeten op het stuk waar de brandring van de koppakking ligt neem ik aan? Dus niet het verhoogde stukje?
Ik hoop van het weekend te kunnen starten met schoonmaken en meten.


@kajoe
U heeft de boot gekocht met een extreem versleten motor neem ik aan? Dit zegt toch niks over een indenor in het algemeen of zijn het zulke slechte motoren?
Deze motor hoeft toch niet op stand gedraaid te worden voor het starten?
kvh
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 Nov 2023, 23:33
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor Wolf1 » 09 Nov 2023, 01:27

kvh schreef:@Wolf1
Deze voering hoogte word gemeten op het stuk waar de brandring van de koppakking ligt neem ik aan? Dus niet het verhoogde stukje?
Ik hoop van het weekend te kunnen starten met schoonmaken en meten.

Uiteraard !
Hiervoor heb ik een brugstukje gemaakt met een meetklokje er in.
Stel je op het blok 0 , kan je op het randje meten !
Maar een rij, met voelers gaat ook !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor rene79shovel » 09 Nov 2023, 07:43

rei :lol:
rene79shovel
 
Berichten: 139
Geregistreerd: 17 Okt 2023, 06:31
ligplaats: eastemar
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor kvh » 09 Nov 2023, 13:54

[/quote]
Uiteraard !
Hiervoor heb ik een brugstukje gemaakt met een meetklokje er in.
Stel je op het blok 0 , kan je op het randje meten !
Maar een rij, met voelers gaat ook !
Gr. Wolf1
[/quote]


Ah oke dacht al dat het zo moest. In de handleiding was het nogal lastig te zien maar het spreekt eigenlijk voor zich.
Ik heb nog wel een meetklok liggen. Zal eens wat gaan fabriceren om een houder te maken.
Bedankt voor de opheldering.
Mochten ze te laag liggen is het een kwestie van vlakken het cilinderblok zeker?
Of zouden de rubbers gewoon te ver ingedrukt worden bij het uitzetten van de voeringen?
Dan zou het een kwestie zijn van nieuwe voeringen en rubbers neem ik aan.
kvh
 
Berichten: 13
Geregistreerd: 06 Nov 2023, 23:33
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor Wolf1 » 09 Nov 2023, 15:54

kvh schreef:Mochten ze te laag liggen is het een kwestie van vlakken het cilinderblok zeker?
Of zouden de rubbers gewoon te ver ingedrukt worden bij het uitzetten van de voeringen?
Dan zou het een kwestie zijn van nieuwe voeringen en rubbers neem ik aan.

De rubbers zitten in het (full)pakkingset, er wordt geknoeit met ringen onder de bussen, om bewerken van de zuigers te omzeilen, maar de enigste goede oplossing is het blok vlakken en de zuigers afdraaien op de juiste spaltmaat !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Indenor XDP 6.90

Berichtdoor eagle » 09 Nov 2023, 22:07

De cilinderbussen (Liners) van een Indenor Staan niet in het blok, maar Hangen erin, aan de rand aan de bovenkant, die in een recess in het blok valt. De hoogte van de rand is 0,1 mm meer dan de diepte van de recess, zodat de cilinderbus 0,1 mm uitsteekt boven het motorblok. De brandring van de koppakking drukt hierop, en deformeert tijdens het aantrekken van de kopbouten, totdat de rest van de pakking het blok raakt. Aldus wordt de bus (rand) aangedrukt in de recess groef.

De onderkant van de cilinderbus staat nergens op; hij steekt vrij met losse passing door een boring in de scheidingsbodem tussen koelvloeistof en oliecarter. In de boring is een O-ring kamer uitgekotterd. Daarin ligt een ring, die niet, zoals bij een O-ring, een ronde- maar een ovale doorsnede heeft.
Als de motor warm wordt, zet de cilinder uit, waardoor de onderzijde enkele tienden mm dieper door de boring naar beneden gaat steken, schuivend door de afdichtring. Een ronde ring zal dan verdraaien, en bij afkoeling weer terugdraaien en dus slijten, maar een ovale ring niet..

Wat vaak gebeurt is, dat de boringrand boven de O-ringkamer, dus aan de koelvloeistofzijde, wegrot, ten gevolge van slechte, oude koelvloeistof. Daarna valt er rotzooi bovenop de rubberring, die later tussen de ring en de cilinderbus raakt, en lekkage veroorzaakt van koelvloeistof in het carter..

Wat vaak ook gezien is bij de 6/90 is fikse slijtage aan de nokken van de nokkenas, waardoor het kleppen diagram niet meer klopt.. (gekgenoeg zelden bij de 4/90..)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten