Impellerpomp lekkage

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Impellerpomp lekkage

Berichtdoor Chapeau » 12 Okt 2023, 13:03

Ik heb na het varen wat water in de bilge staan. Bleek na onderzoek de impellorpomp te zijn (Volvo D3). Is niet zoveel maar lijkt er op dat het wat toeneemt. Het water loopt via het lekgaatje en het opvangbakje de bilge in. Hoe lang moet kun je hier mee doorvaren? De boot moet nog een keer een tochtje maken na de winterstalling (plm. 5 uur varen). Is dat te doen? In de winterstalling wordt dit euvel hersteld. Alvast bedankt voor de reacties.
Chapeau
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 30 Nov 2014, 15:59
ligplaats:
info:

Re: Impellerpomp lekkage

Berichtdoor aadbloem » 12 Okt 2023, 13:33

Mogelijk is het seal op de as een beetje versleten. Daar ga je echt niet van zinken tijdens een tochtje naar de winterberging. Gewoon in de gaten houden. Met een schone en droge bilge vertrekken.
Soms is het seal te vervangen maar anders wordt het nieuwe pomp. Twee maanden terug bij een buurman een dergelijke pomp op een Perkins en niemand kon of wilde repareren. Koop maar een nieuwe zeiden de revisie bedrijfjes.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Impellerpomp lekkage

Berichtdoor Chapeau » 12 Okt 2023, 18:19

Bedankt voor de reactie. Misschien had ik de vraag wat beter moeten stellen. Ik ben vooral benieuwd wat voor risico je loopt op doorslag van water naar de olie. Het is tot nu toe alleen schoon water wat uit het lekgaatje komt.
Chapeau
 
Berichten: 12
Geregistreerd: 30 Nov 2014, 15:59
ligplaats:
info:

Re: Impellerpomp lekkage

Berichtdoor eagle » 12 Okt 2023, 19:33

Chapeau schreef:Bedankt voor de reactie. Misschien had ik de vraag wat beter moeten stellen. Ik ben vooral benieuwd wat voor risico je loopt op doorslag van water naar de olie. Het is tot nu toe alleen schoon water wat uit het lekgaatje komt.


Dat risico is nul; Die pomp wordt niet vanuit het blok aangedreven, maar door de multi V riem. De pomp-as gaat het blok niet in; Het is een geheel vrijstaande pomp. Er is dus geen verbinding met het innerlijk van het blok..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Impellerpomp lekkage

Berichtdoor JanSenior » 06 Nov 2023, 14:35

aadbloem schreef:Mogelijk is het seal op de as een beetje versleten. Daar ga je echt niet van zinken tijdens een tochtje naar de winterberging. Gewoon in de gaten houden. Met een schone en droge bilge vertrekken.
Soms is het seal te vervangen maar anders wordt het nieuwe pomp. Twee maanden terug bij een buurman een dergelijke pomp op een Perkins en niemand kon of wilde repareren. Koop maar een nieuwe zeiden de revisie bedrijfjes.


Voor de helft van wat een nieuwe pomp kost wil ik hem wel reviseren. Dat is geen rocker science...
JanSenior
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 18:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Impellerpomp lekkage

Berichtdoor Wolf1 » 06 Nov 2023, 16:25

JanSenior schreef:Voor de helft van wat een nieuwe pomp kost wil ik hem wel reviseren. Dat is geen rocker science...

Heb ik dan voor die prijs, een opgegroomd en nageslepen as, een verbust pomphuis, een nieuwe kam en achterdeksel, een slijtplaat aan de aandrijfzijde en nieuwe lagers met keerringen en impeller ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Impellerpomp lekkage

Berichtdoor Amersfow » 06 Nov 2023, 20:02

Bij mijn pompje zit op het asje een rubber O-ring tussen het deel op de motor en de pomp. Die slingert eventueel water weg, dus lekt er niks in de motor. Dus je kunt er makkelijk mee naar de winterberging varen.

Overigens is het een onhandig klusje, maar met een uurtje zitten er 2 nieuwe simmeringen in. Kan nooit veel kosten.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten