blauwe rook

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

blauwe rook

Berichtdoor john keemink » 26 Sep 2023, 22:20

mijn Bukh dv 20 geeft wat blauwe rook als ik vol gas gaat varen
.
john keemink
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 26 Sep 2023, 22:17
ligplaats: vlaardingen
info: bukh dv 20.
mijn bukh geeft blauwe rook bij volgas geven .

Re: blauwe rook

Berichtdoor Yep » 26 Sep 2023, 22:52

Da's niet zo mooi.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3169
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: blauwe rook

Berichtdoor chaea » 27 Sep 2023, 06:44

john keemink schreef:mijn Bukh dv 20 geeft wat blauwe rook als ik vol gas gaat varen
.


Onverbrande brandstof.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: blauwe rook

Berichtdoor aadbloem » 27 Sep 2023, 12:06

Kan zuurstofgebrek zijn. Luchinlaattfilter controleren/schoonmaken/vervangen. Als dat het niet is kan het zijn dat de motor olie verbrandt. Kan komen door inwendige slijtage. Bijvoorbeeld versleten klepzittingen, zuigerveren of olieschraapveren. De olie dringt dan binnen tot in de verbrandingskamers en wordt verbrand.
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: blauwe rook

Berichtdoor Wolf1 » 27 Sep 2023, 18:52

aadbloem schreef:Kan zuurstofgebrek zijn. Luchinlaattfilter controleren/schoonmaken/vervangen. Als dat het niet is kan het zijn dat de motor olie verbrandt. Kan komen door inwendige slijtage. Bijvoorbeeld versleten klepzittingen (onzin), zuigerveren of olieschraapveren. De olie dringt dan binnen tot in de verbrandingskamers en wordt verbrand.

Mijnheer Aardbloem, zuurstof gebrek geeft zwarte rook, Blauwe rook is olie, glazing, inlaatklep geleiding, of zuigerveer probleem witte rook onverbrande brandstof, Inspuiting te laat, oude diesel, of slechte verstuivers.
Als de waarneming qua kleur correct is, is glazing het meest voor de hand liggend, langdurig met weinig belasting draaien.
Het honepatroon in het boven gelegen gedeelte van de cilinder is geheel weg en spiegel glad.
Is vaak met een fiberscoop goed waarneembaar.
De goedkoopste reparatie is honen en als we niet boven de cilinder diameter limiet komen, met nieuwe veren monteren.
Raad ik je dit aan ? Nee, het olieverbruik is meestal zo minimaal dat je, dat niet eens merkt
Langere tijd onder zwaardere belasting geeft vaak vermindering van rook !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: blauwe rook

Berichtdoor aadbloem » 28 Sep 2023, 09:38

Heer Wolf1 dank voor deze wijze les, Ik zal het onthouden. U hoeft geen mijnheer tegen mij te zeggen hoor :o :D
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: blauwe rook

Berichtdoor Wolf1 » 28 Sep 2023, 10:07

aadbloem schreef:Heer Wolf1 dank voor deze wijze les, Ik zal het onthouden. U hoeft geen mijnheer tegen mij te zeggen hoor :o :D

Mevrouw dan ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1851
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: blauwe rook

Berichtdoor eagle » 29 Sep 2023, 16:17

Wolf1 schreef:Mijnheer Aardbloem, zuurstof gebrek geeft zwarte rook, Blauwe rook is olie, glazing, inlaatklep geleiding, of zuigerveer probleem witte rook onverbrande brandstof, Inspuiting te laat, oude diesel, of slechte verstuivers.
Als de waarneming qua kleur correct is, is glazing het meest voor de hand liggend, langdurig met weinig belasting draaien.
Het honepatroon in het boven gelegen gedeelte van de cilinder is geheel weg en spiegel glad.
Is vaak met een fiberscoop goed waarneembaar.
De goedkoopste reparatie is honen en als we niet boven de cilinder diameter limiet komen, met nieuwe veren monteren.
Raad ik je dit aan ? Nee, het olieverbruik is meestal zo minimaal dat je, dat niet eens merkt
Langere tijd onder zwaardere belasting geeft vaak vermindering van rook !
Gr. Wolf1


Geheel mee eens..

Als aanvulling:

Als de rook dunblauw en/of roetachtig is kan het zijn dat de max opbrengst van de inspuitpomp te hoog staat.
Test: motor stationair draaien, in de vrij, dan ineens snel volgas geven, en de uitlaat bekijken, zolang de toeren toenemen. Dan weer gas terug. In die korte periode mag er een bescheiden rookpluimpje te zien zijn, maar niet teveel..

Afstellen gaat met de stopmagneet; een horizontaal potje dat achter in de motor geschroefd zit., net schuin boven de keerkoppeling, met een zwarte draad eraan. De schroefdraad ervan is geborgd door een flinke moer.
In ruststand vormt de drukstift van de stopmagneet tevens de max aanslag voor de regelstang van de inspuitpomp, en daarmee de max opbrengst daarvan. Wordt er 12v op gezet (Stopknop), dan drukt de stift de regelstang geheel terug, tegen de regelaar actie in; 0 opbrengst, stop.

Afstellen:
Ga varen, neem tijdelijk de zwarte draad weg van de stopzetter. Draai de borgmoer los; nu kan de stopzetter met de hand gedraaid worden. Geef vol gas, en wacht tot de boot op de topsnelheid is gekomen. Let goed op het toerental (teller, of luisteren). draai nu heel langzaam voorzichtig de stopzetter los, tegen de klok in, en let op het toerental; stijgt het, dan was de afstelling goed. stijgt het niet, en neemt het roken toe, draai dan in richting Vast, met de klok mee, tot het punt dat de toeren beginnen te dalen; het roken moet dan verdwenen zijn.
Beetje mee spelen, compromis tussen roken en max pk,s. Borgmoer weer vastzetten, en zwarte draad weer aansluiten.

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: blauwe rook

Berichtdoor Pieterse » 30 Sep 2023, 10:04

Eagle,
Zo technisch zijn is een groot talent. Het zo duidelijk uit kunnen leggen is echt een gave.

Groet, John (oud docent)
Pieterse
 
Berichten: 24
Geregistreerd: 02 Sep 2021, 17:55
ligplaats: Warmond ZH
info: Ligplaats Warmond
Pieterse 1050
75 pk Yanmar

Re: blauwe rook

Berichtdoor kajoe » 30 Sep 2023, 16:57

tja zuurstof gebrek geeft zwarte rook ??.
een van mijn dafjes df615 m kreeg ik de opmerking hij rookt blauw dit van stationair tot 7/800 toeren dacht ik .
maar omdat er een verstuiver leiding afgebroken was moest daar een nieuwe voor komen ,,geen reserve aan boord maar geen nood lagen aan de veerstal in gouda en daar vlak bij zat diesel service Nederland .
deze maakten even een leiding voor mij en kwam het normale daf probleem ter sprake breng de verstuivers maar langs wij zetten de druk iets hoger prachtig toch .
even boven de 1000 toeren tot aan de 2100 en 2400 geen enkele rook ,dus na dat hun hun dingetje gedaan hadden met de 6 verstuivers en ze terug geplaatst hadden bleek hij minder te roken prima .
wij blij en de volgende dag moesten we naar arnhem mar vanaf sluis driel was het vaak een race wie als eerste op de ligplek was nou toen dus alles er op en 2400 toeren dan liepen wij 19/20 kmpu maar helaas na een par minuten roetje zwarte rook enorm dus tantjes er af en bij 2000 t was alles weer normaal .
dus in arnhem naar de daf garage om na te vragen was wat dom geweest zijden ze breng die dingen maar langs dan zetten wij ze wel weer goed (moest eerst aan daf scheepsdiesels gevraagd worden hoe en wat ,na dit geintje nog even gevraagd waar het verder aan kon liggen niet aan de lucht filter die er opzat was van een 1165 .daarna nog jaren gevaren met dat karretje zonder ook maar een probleem.
kajoe
 
Berichten: 1379
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten