keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: keerkoppeling

Berichtdoor Wilfried » 22 Sep 2023, 17:36

Beide schroefassen draaien dezelfde kant op.
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor eagle » 22 Sep 2023, 17:49

Kloppen de toerentellers van de motor?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor kajoe » 22 Sep 2023, 18:47

alle twee schroeven de zelfde kant op zal wel lekker varen .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor Wilfried » 22 Sep 2023, 19:41

eagle schreef:Kloppen de toerentellers van de motor?

Gr, Eagle

Zou moeten, maar ik hoor ook heel duidelijk dat de ene motor meer toeren draait. Ik moet dus ook meer gas geven.
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor SimondeDanser » 22 Sep 2023, 19:58

Ik zou maar eens gaan investeren in een electronische handtoerenteller. Kost nog geen twee tientjes en je weet op de toer nauwkeurig wat iedere motor en schroefas draait.
Ook zou ik je schroeven maar eens controleren. Als in één schroef bijv. een stuk plastic zit dan komt dat de voortstuwing niet ten goede.
Succes ermee.
Mvg Felix
SimondeDanser
 
Berichten: 255
Geregistreerd: 21 Feb 2022, 18:04
ligplaats:
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor Solita74 » 22 Sep 2023, 23:17

Een KK draait de verkeerde kant op!!!
Solita74
 
Berichten: 332
Geregistreerd: 17 Feb 2020, 18:00
ligplaats: Vld
info: Vlet
12.00 meter

Re: keerkoppeling

Berichtdoor Beemer » 23 Sep 2023, 00:54

Wilfried schreef:Beide schroefassen draaien dezelfde kant op.


Wat? Weet je dat heel zeker! :!: :!: :!: :!:
Dubbelschroevers hebben altijd tegengestelde draairichting van de schroeven, anders is er natuurlijk niet mee te varen. Ook het grote voordeel van fenomeen manoeuvreren, kan alleen bij tegengesteld draaiende schroeven.

Een van je keerkoppelingen heeft beslist een reductie waarbij tevens de draairichting wordt omgekeerd. Vanwege die omkering hebben mijn Velvets een iets verschillende reductie (meen iets van 10% verschil). Dit verschil in reductie wordt hier opgelost door een iets andere spoed van de ene schroef tov de andere schroef.

Ik meen dat bij recreatieve schepen de schroeven veelal net andersom draaien dan bij dubbelschreofs bedrijfsmatige schepen. Iets van optimaal manoeuvreren versus optimaal rendement.
Recreatieve: BB linksom en SB rechtsom. Achteruitvarend benut je dan optimaal de wielwerking van je schroeven. Immers wil je bijvoorbeeld met de kont van je schip naar SB dan gebruik je natuurlijk de BB schroef (vanwege betere positie) en het feit dat BB schroef dan rechtsom draait en je dus de wielwerking van je BB schroef benut.
Bij beroeps speelt het betere rendement.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor Wolf1 » 23 Sep 2023, 08:58

Bij tegengestelde draairichting en het daar bij veel voorkomende reductie verschil van de keerkoppelingen zou het toeren verschil verklaart zijn !
Maar nu wordt het hier toch vreemder, als bijde assen dezelfde kant uit draaien, is er niet mee te varen, maar zijn de 2 voortstuwingen gelijk en de as toerentallen dus ook.
Twijfel nu sterk aan de waarneming van de motor toerentallen ? komt de informatie van een W contact en zijn beide dynamo's gelijk ?
Speciaal de poelie diameters ? hebben we piepende snaren ? Wat doen die dynamo"s
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor kajoe » 23 Sep 2023, 09:48

het maakt niets uit recreatie of grote schepen .
wel is het meest zoo dat bij grote schepen die meest op diep water varen de schroeven naar buiten draaien en op ondiep water naar binnen .
bij ondiep wateren zeg rivieren zuigen de schroeven het water meest van de zijden weg en bij diep water meest van onder
ook kan het iets uitmaken met het manoeuvreren,
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: keerkoppeling

Berichtdoor Wilfried » 23 Sep 2023, 10:03

De motoren zijn 3 jaar oud en hebben 50 uur op de teller. Assen draaien in dezelfde richting. Ook zonder motor toerentellers hoor ik heel duidelijk dat de stuurboord motor veel meer toeren(lawaai) maakt om in een rechte lijn te varen.
Bevoorbeeld: Als allebei de motoren draaien op 1200 toeren zie ik op de roerstandmeter een afwijking naar stuurboord (ook visueel naar een vast punt op de horizon) verhoog ik beide toerentallen wordt die afwijking groter. Geef ik meer gas aan de stuurboordmotor dan zie ik zijn motortoerental hoger gaan en hoor ook heel duidelijk dat de motor meer toeren draait. Wanneer zijn toerental een 300 toeren hoger ligt dan de bakboordmotor dan zijn de SCHROEFas gelijk en vaart de boot rechtuit.
De assen zijn met de hand gemakkelijk rond te draaien. Daarom denk ik dat de keerkoppeling slipt. Maar ik kan mis zijn. Een gereviseerde kost meer dan 1600€ . Dus daarom vraag ik advies. Stel dat ik die koop en het probleem is niet opgelost ...
Wilfried
 
Berichten: 105
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 12:48
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten