Vetus boeg schroef werkt niet

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vetus boeg schroef werkt niet

Berichtdoor frankdevries99 » 09 Sep 2023, 17:44

Dag allen,

Vandaag met het mooie weer met de sloep het water op geweest maar de boeg schroef heeft de geest gegeven.
Het is een vetus boeg schroef met een vetus thruster. De thruster werkte laatste keer nog wel en ineens niet meer. Normaliter is het 2 x de aan knop indrukken en dan springt hij aan maar er is geen teken van leven. Er gaat geen lampje branden en geeft geen piep. Heb 2 accu’s die ik heb nagemeten met allebei voldoende spanning. Ook de boeg schroef zelf krijgt 12 volt. Het bedienings paneel zelf heb ik eruit gehaald en nagemeten maar daar meer ik niks. Weet ook niet of dat moet. Iemand die hulp kan bieden? Dank alvast.
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Vetus boeg schroef werkt niet

Berichtdoor eagle » 09 Sep 2023, 20:59

Onder de kunststof kap over de relais van de boegschroef is er een zekering; die is waarschijnlijk defect. nieuwe van dezelfde waarde (staat erop) monteren (= insteken). Als die er ook uit gaat; Fout in de stuurstroomkabel, of in het bedienpaneel..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 983
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Vetus boeg schroef werkt niet

Berichtdoor frankdevries99 » 09 Sep 2023, 21:03

Vergeten te vermelden maar de zekering bij de boeg schroef heb ik al vervangen. Die was trouwens niet stuk maar voor de zekerheid wel vervangen.
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Vetus boeg schroef werkt niet

Berichtdoor frankdevries99 » 09 Sep 2023, 22:52

Hierbij ook nog een foto van de onderkant van bedieningspaneel:

Afbeelding

En hier voor de zekerheid de zekering rechts onder die ik heb vervangen.

Afbeelding
frankdevries99
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 12 Mrt 2018, 00:06
ligplaats: Earnewald
info:

Re: Vetus boeg schroef werkt niet

Berichtdoor Amersfow » 09 Sep 2023, 23:21

Ws contact probleem. Probeer eens startkabels van de accu naar de bs te brengen. Als die het dan wel doet, kijken waar het probleem zit (accupolen, zekering, schakelaar, verbinding op de motor). Dat je 12v in stilstand hebt wil nog niet zeggen dat je ook spanning hebt als je de motor aanzet.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Vetus boeg schroef werkt niet

Berichtdoor Wolf1 » 10 Sep 2023, 09:57

Frank, dit is een DC seriemotor met 2 veldwikkelingen, een linksom veld en een rechtsom veld.
Met een multimetertje en eeen klein beetje kennis, moet je er met deze informatie uit kunnen komen !
Lukt dat niet zal je die kennis aan boord moeten halen, of de motor daar naar toe brengen.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vetus boeg schroef werkt niet

Berichtdoor Navigo » 10 Sep 2023, 10:58

HH,

Je schrijft dat je bedieningspaneel geeft geen reactie geeft?
-1 controle hoofdzekering?
-2 controle stuurzekering?
-3 neem de stekker verbinding achter op het bedieningspaneel los, meet op de middelste 2 aansluitingen van de kabel(komende vanaf de boegschroef).
No2&3, als het goed is meet je hier 12 Volt, dit is de voeding naar je bedieningspaneel. Een beetje knappe multimeter geeft meteen aan welke de plus is(no2).
No1 en No4 geven de plus door naar de relais links rechts.
Je weet nu iig of je voeding krijgt bij de stekkeraansluiting.

In eerste instantie verwacht ik bij dit stekkerblok de problemen.
De stekker verbindingen die Vetus gebruikt zijn niet denderend, ze schuiven niet echt in elkaar, de contactpunten worden meer tegen elkaar geduwd. Het kunststof omhulsel houdt het contact op voorspanning vast.
Meestal hangt de kabel met zijn "gewicht" aan het stekkerblok(vastzetten met tyrap, tussen de draden door en om het stekkerblok helpt).

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 131 gasten