Preventief koelwaterslangen vervangen?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Preventief koelwaterslangen vervangen?

Berichtdoor Arjen9 » 01 Sep 2023, 13:07

Hallo,

Mijn motor dateert van 1996, nu dus ca 27 jaar oud. Van enkele koelwaterslangen vroeg ik mij af hoe de staat ervan is, wat is de te verwachten levensduur? Ik vaar soms op wat ruimer water en wil zoveel mogelijk ellende voor zijn.
Zodoende dacht ik eraan om preventief de slangen te gaan vervangen. Ik heb een offerte gekregen van de leverancier en schrok wel van het totaalbedrag. Het gaat over de €1000.- om alles preventief te vervangen. ( perkins 6 cil. diesel)

Ik ben nu wel weer in twijfel, wat is wijsheid en of wat wordt er voorgeschreven, is preventief vervangen overkill of is het nou eenmaal wat het is en kan ik het beter wel vervangen?
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Preventief koelwaterslangen vervangen?

Berichtdoor Wolf1 » 01 Sep 2023, 15:39

Zou het niet zo erg vinden als ik er voor die €1000, dan maar zeker van was dat de nieuweslangen, siliconenslangen zijn.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Preventief koelwaterslangen vervangen?

Berichtdoor Ron Hamelberg » 17 Sep 2023, 18:09

Ik vind meer dan 1000,00 euro wel erg veel geld voor het monteren en leveren van een paar slangen.. Laat de slangen nu ruim genomen eens 200,00 euro vertegenwoordigen, dan is dat monteren van het spul wel ruim aan de prijs..
Ron Hamelberg
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 Sep 2023, 18:06
ligplaats:
info: Eigenaar van motorboot, 9 meter. We varen in Friesland

Re: Preventief koelwaterslangen vervangen?

Berichtdoor chaea » 17 Sep 2023, 20:17

Ron Hamelberg schreef:Ik vind meer dan 1000,00 euro wel erg veel geld voor het monteren en leveren van een paar slangen.. Laat de slangen nu ruim genomen eens 200,00 euro vertegenwoordigen, dan is dat monteren van het spul wel ruim aan de prijs..


Ik heb geen idee, om hoeveel meter gaat het en wat is de arbeidsintensiviteit.
Rekensom: materialen zijn 20 a 30% duurder geworden x Watersporttarief wat altijd hoger is dan normaal= vaak hoge prijsopgaven :lol:
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Preventief koelwaterslangen vervangen?

Berichtdoor Ron Hamelberg » 17 Sep 2023, 21:53

Is de ontvangen offerte gedetailleerd? Misschien kun je nog een tweede offerte opvragen om de prijs van het werk en de gebruikte materialen te vergelijken.
Ron Hamelberg
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 Sep 2023, 18:06
ligplaats:
info: Eigenaar van motorboot, 9 meter. We varen in Friesland

Re: Preventief koelwaterslangen vervangen?

Berichtdoor Arjen9 » 18 Sep 2023, 20:49

Ja, het betrof een gespecificeerde offerte met alleen het materiaal. Arbeid is dan voor mijzelf.
Vooralsnog heb ik er vanaf gezien. De slang waar ik aan twijfelde bleek niet in de offerte opgenomen, dat was een inbouw specifieke slang. ( vanuit de warmtewisselaar de uitlaat in)
Arjen9
 
Berichten: 63
Geregistreerd: 18 Aug 2019, 10:01
ligplaats:
info:

Re: Preventief koelwaterslangen vervangen?

Berichtdoor RuudM » 18 Sep 2023, 20:56

Goedenavond,

Betreft het een m135?

Ik weet niet waar je de offerte hebt opgevraagd, maar als het in dordrecht is dan begrijp dat je de hoofdprijs betaald. Probeer het eens in ijlst bij een bekend onderhoudsbedrijf voor motoren, ook perkins onderdelen, dan zul je zeker goedkoper uit zijn.

Zelf een m135 in bezit

Gr ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Preventief koelwaterslangen vervangen?

Berichtdoor Ron Hamelberg » 20 Sep 2023, 06:36

Arjen9 schreef:Ja, het betrof een gespecificeerde offerte met alleen het materiaal. Arbeid is dan voor mijzelf.
Vooralsnog heb ik er vanaf gezien. De slang waar ik aan twijfelde bleek niet in de offerte opgenomen, dat was een inbouw specifieke slang. ( vanuit de warmtewisselaar de uitlaat in)


Dat zijn dan waarschijnlijk wel gouden slangen! Als je het werk toch zelf doet, is het toch eenvoudig om zelf op zoek te gaan naar vervanging? Nog leuk ook en je leert er enorm veel van!
Ron Hamelberg
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 17 Sep 2023, 18:06
ligplaats:
info: Eigenaar van motorboot, 9 meter. We varen in Friesland

Re: Preventief koelwaterslangen vervangen?

Berichtdoor Wolf1 » 25 Sep 2023, 09:23

De slangen van de M135 zullen niet veel problemen geven ! Het zullen vooranmelijk de door de inbouwer gebruikte slangen zijn ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: varg en 121 gasten