startproblemen Peugeot Indenor kort nadat deze nog draaide

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

startproblemen Peugeot Indenor kort nadat deze nog draaide

Berichtdoor Dverbiest » 31 Aug 2023, 17:07

Goedendag,

Ik heb een storing bij mijn peugeot indenor. 2 weken geleden start stoppen om te testen. dit werkte naar behoren. Maar na deze ene keer starten wilt deze niet meer. Ik heb de volgende stappen ondernomen:

-Vervangen brandstoffilters( Vanaf tank naar motor en van motor zelf), ontluchten brandstofsysteem. Met als kanttekening dat ik geen brandstof zag komen uit 13 van de schematische tekening
weet niet of hier een stopmechanisme tussen 12 en 13 zit)
- Een nieuwe accu eraan gelegd: VMF VDC31 M 105 Ah deep cycle accu. Met als kanttekening dat ik het relais op de bijgevoegde afbeelding ertussenuit heb gelaten( naar mijn idee kan dat geen kwaad)
- Motorolie filter vervangen en motorolie ververst.
- Startschakelaar vervangen(deze deed het al niet zo goed voor deze storing)

Elektrisch gezien ligt alleen dus de pol naar de motor en naar de grond van de motor, dynamo dus niet verbonden.

Maar na dit wil hij nog steeds niet starten en ik kan even niks bedenken verder dan de hele motor opentrekken. Wat ik gek vind is dat deze storing van de ene op de andere seconde zich voordeed. 3 seconden ervoor startte hij nog prima, ook zonder voorgloeien.
Misschien heeft iemand ervaring met deze storing of algemeen een goede kennis van dit type motor / electra die mij hiermee kan helpen.


https://ibb.co/MDQFgdL (overzichtsfoto)
https://ibb.co/WPFG6FV (foto brandstofpomp)
https://ibb.co/7ryyYt0 (accu)
https://ibb.co/1mdhrYH (relais)
https://ibb.co/W3yhK2h ( schematische tekening)
Dverbiest
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 31 Aug 2023, 12:20
ligplaats: Rottemeren
info: Meeuwkruiser10m

Re: startproblemen Peugeot Indenor kort nadat deze nog draai

Berichtdoor stefan » 31 Aug 2023, 19:08

Ik zou nog maar even wachten met die motor open te trekken…

Brandstof filters vervangen en daarna niet starten —-> lucht! Je geeft zelf al aan dat er geen brandstof uit de pomp kwam.
Staat de stopknop in de juiste stand? Zitten de filters juist gemonteerd zonder lucht lekken? Dan nogmaals goed alles ontluchten dmv de handmatige opvoer pomp, daarna nog eens proberen te starten.
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: startproblemen Peugeot Indenor kort nadat deze nog draai

Berichtdoor Wolf1 » 31 Aug 2023, 19:48

Dit is een roterende CAV pomp, deze is dus uitgevoerd met 3 ontluchtingsnippels !
1 op de HD pomp, 1 op het regelateurhuis en 1 op het Filter.
We beginnen met het filter los te draaien en te pompen met het handbedieningshandel op de opvoerpomp,
Wanneer je geen goede pompslag voelt, de motor tornen.Hebben we bij elke pompslag brandstof zonder luchtbellen uit de filterontluchtingsbout, dan kunnen we deze afsluiten, en de 2x 5/16" boutjes op de HD-pomp open draaien en weer verder pompen.
Het boutje wat volledig brandstof geeft kan worden afgesloten, beide boutjes dicht !
Dan draaien we alle verstuiverleidingen aan de verstuiver los en gaan we starten.
Je kunt al, tijdens het starten de verstuivers waar brandstof uit komt, dicht draaien, de "Indunor" begint vanzelf te lopen !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: startproblemen Peugeot Indenor kort nadat deze nog draai

Berichtdoor Dverbiest » 01 Sep 2023, 11:51

Goedendag,

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb de verstuiverleidingen nu los, bij starten inderdaad geen brandstof te bekennen. Nu op de cav pomp het onderste ontluchtingsboutje(rood op foto in eerste post) ontlucht(12 in schematische tekening) nu ben ik bij nummer 13 op de foto het meest rechter gat. Hier komt geen brandstof uit. Nu vraag ik me af of ik gwn een boutje heb losgehaald of wat er aan de hand is dat er hier geem brandstof komt.

Ik hoor het graag!
Dverbiest
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 31 Aug 2023, 12:20
ligplaats: Rottemeren
info: Meeuwkruiser10m

Re: startproblemen Peugeot Indenor kort nadat deze nog draai

Berichtdoor elrenegado » 01 Sep 2023, 12:23

Zitten er koperen ringetjes onder de ontluchtings boutjes/nippels ?
Zoja, heb je daar nieuwe voor gebruikt of oude ?

Wanneer de oude herbruikt worden zonder ze eerst uit te gloeien sluiten ze vaak net niet goed af, waardoor je valse lucht trekt.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: startproblemen Peugeot Indenor kort nadat deze nog draai

Berichtdoor Dverbiest » 01 Sep 2023, 13:56

Goedendag,

Dat is het probleem denk ik niet tot en met nummer 12 behoud de brandstof zijn druk ook. Nummer 13 is er ni uitgedraaid en bij eindeloos pompen nog geen brandstof.
Dverbiest
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 31 Aug 2023, 12:20
ligplaats: Rottemeren
info: Meeuwkruiser10m

Re: startproblemen Peugeot Indenor kort nadat deze nog draai

Berichtdoor Dverbiest » 01 Sep 2023, 14:52

https://youtube.com/shorts/dk3iLk-y3EM?si=krhDT7XoraEM2gx7

Hier heb ik het starten van de motor. Is dit een normaal geluid? Boot nog niet zo lang mee gevaren vandaar de vraag. En misschien een domme vraag maar hoort het dat de vsnaar niet mee draait bij een gekoppelde startmotor?
Dverbiest
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 31 Aug 2023, 12:20
ligplaats: Rottemeren
info: Meeuwkruiser10m

Re: startproblemen Peugeot Indenor kort nadat deze nog draai

Berichtdoor Wolf1 » 01 Sep 2023, 15:13

zou hier rap mee stoppen, je bent je startmotor aan het verkrachten ! ! !
Startmotoren zijn DC. seriemotoren, één van de eigenschappen van zo'n motor is dat het toerental afhankelijk is van de belasting !
In jouw geval is er geen belasting omdat door voor mij nog onbekende reden, de bendix niet ingrijpt.
En ja het is volkomen normaal, dat als de bendex niet ingeschakeld is, de V-snaar van de dinamo stil staat !
Als ik het draadje zo even terug lees, zou ik er helemaal mee stoppen, en er iemand bijhalen die er een beetje verstand van heeft, jij maakt meer kapot dan dat je er goed aan doet ! ! 1
Gr. Wolf1
Laatst gewijzigd door Wolf1 op 01 Sep 2023, 15:29, in totaal 1 keer gewijzigd.
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: startproblemen Peugeot Indenor kort nadat deze nog draai

Berichtdoor heuvels » 01 Sep 2023, 15:26

Krans om vliegwiel draait niet mee, tanden van krans beschadigd of tandwiel startmotor eraf of kapot.
Startmotor loshalen en de schade bekijken.
Of zoals Wolf zegt, wordt de bendix (nieuw woord geleerd) niet goed bekrachtigd waardoor beide tandwielen niet in elkaar grijpen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: startproblemen Peugeot Indenor kort nadat deze nog draai

Berichtdoor Dverbiest » 01 Sep 2023, 15:39

Bedankt voor jullie antwoorden. Klonk mij ook niet al te best. Dan verklaart dan ook waarom er geen brandstof bij de verstuivers komt. Kan het dan zo zijn dat een startmotor zo van de ene op de andere dag kapot gaat?
Wat zouden de redenen hiervoor kunnen zijn? Startmotor zit onderin de motor die helemaal ingebouwd staat, dat is dus lastig erbij komen...
Dverbiest
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 31 Aug 2023, 12:20
ligplaats: Rottemeren
info: Meeuwkruiser10m

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 91 gasten