Beste collega vaarders,
Vriend van mij heeft een Quicksilver snelle motorboot met daarin 2 Cummins Mercruiser D1.7L DTI turbodiesels. Deze zijn op de een of andere manier begrensd omdat vorige eigenaar geen vaarbewijs had.
We kunnen gek genoeg niet vinden hoe dit is gedaan. Gashendels maken volledige uitslag, tot aan de max aanslag van de brandstofpomp. Ondanks dat komen de motoren 1200 toeren te kort (max 3200 ipv 4400) gemeten met externe toerenteller. Er zitten dus geen busjes oid in de bediening. Maximaal schroef op de brandstofpomp hebben we wat ingedraaid: maakt geen verschil!
Motoren roken niet bij max belasting. Boot is al aantal jaar niet uit het water geweest, sprake van aardige aangroei (zou wel verklaring zijn voor niet in plané komen maar niet voor te lage toerental toch?)
Het is onbekend of er andere hekdrive schroeven zijn geplaatst, hoewel bij te lichte schroeven de max toeren wel gehaald zouden moeten worden neem ik aan.
Haven genoot opperde dat wellicht de brandstofdruk van de roterende pomp teruggeschroefd zou kunnen zijn. Geen sleutelsporen van te zien op de pomp en lijkt me vergezocht?
Zijn er bij deze motoren nog andere begrenzings opties? wellicht electronisch?? Op Youtube / amerikaanse fora niets over te vinden want ja, wie koopt er nu een snelle motorboot om alleen langzaam te varen zou je zeggen.
Iemand nog een idee?