Hermotorisatie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Amersfow » 23 Aug 2023, 14:21

Als je stuurpomp een terugslagklep heeft, heb je er toch geen last van als de boot de neiging heeft naar 1 kant te gaan? Onze omgebouwde skutsje was op de helmstok haast niet te varen, trok altijd naar BB. Na de hydraulische stuurunit daar totaal geen last meer van (alleen dat die de ene kant op wat zwaarder gaat dan naar de andere kant).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor heuvels » 23 Aug 2023, 14:34

Ik stuur nog met ouderwetse staaldraden, werkt nog voortreffelijk dus geen plannen om hydraulisch te gaan sturen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor kajoe » 23 Aug 2023, 18:41

ik woon ruim 10 meter van een zeer druk vaarwater zowel recreatie als grote vaart tot ruim 3500 ton .
maar ik hoor net zo goed de watergekoelde uitlaten soms met een grote straal achteruit maar soms ook opzij .
het geluid van droog en nat is even erg ,,heel raar maar die grote schepen maken veel minder lawaai ook veel minder stank van de uitlaat gassen en toch moeten ze best wat gas er bij geven om te manoeuvreren, iets meer hoor je de kopschroeven te keer gaan ,vaak zijn er recreanten die blijkbaar niet met het stuurwerk sturen maar met hun kopschroef en die zijn nog duidelijker hoorbaar .
maar goed de recreatie is maar tijdelijk de grote vaart 24uur 365 dagen en nachten per jaar en dit al meer dan 25 jaar .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Wolf1 » 24 Aug 2023, 09:40

stefan schreef:Wolf, het is wel afzien op die Franse slootjes! Ik wist niet dat die waterplanten en kroos rommel zo erg was.
Is dat de laatste jaren sterk toegenomen? Dan is idd kielkoeling of beunkoeling een betere oplossing als je in dat gebied wilt varen.
Kan me voorstellen dat argeloze watersporters daar onvoorbereid in terecht komen.

Sommigen komen schijnbaar van een andere planeet ?
Amersfow schreef:Mijn boten hebben dit jaar alweer honderden uren gevaren zonder 1x een verstopt wierfilter. Dus waterplanten zijn imho geen reden om weer terug te vallen op een herrie en hete uitlaat.

Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Wolf1 » 24 Aug 2023, 09:43

Amersfow schreef:Als je stuurpomp een terugslagklep heeft, heb je er toch geen last van als de boot de neiging heeft naar 1 kant te gaan? Onze omgebouwde skutsje was op de helmstok haast niet te varen, trok altijd naar BB. Na de hydraulische stuurunit daar totaal geen last meer van (alleen dat die de ene kant op wat zwaarder gaat dan naar de andere kant).

Heb je dan wel een cilider met een doorloende stang of 2 cilinders gebruikt ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 108 gasten