Hermotorisatie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Hermotorisatie

Berichtdoor Kwokko » 17 Aug 2023, 23:56

Ik heb een nieuwe motor gekocht voor mijn boot.
Een CM 4.42,met een Twin Disc TCM 60P keerkoppeling.

Achter de oude Indenor zit een Hürth HBW 20R.
Men zegt dat bij een Hürth/ZF dan een stuwdruklager overbodig is,.(zit trouwens ook niet in de boot)
Heeft de TCM 60 P ook een ingebouwde stuwdruklager ( ik ken de kk niet) .
Wat is wijsheid , mijn Hürth laten reviseren ,en die erachter ,of een andere oplossing.
Uit eerdere postings van HvV lees ik dat beide merken nogal met een klap inschakelen.
De Hürth doet dat wel namelijk.

Ik was sowieso van plan er een Centaflex achter te maken.

Wat voor demperplaat er in zit ,weet ik niet , kan eentje met stalen veertjes zijn.
Nu prijst Dintra nogal de R&D demperplaat met kunststof vering aan.
Is het zinvol de standaard demperplaat te vervangen voor eentje van R&D?
Ik kan er nu fatsoenlijk bij namelijk, motor staat nog in de krat.
Kwokko
 

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Wolf1 » 18 Aug 2023, 09:24

Kwok, laat het W.W.W. je in de steek ? Of kan je de goede antwoorden niet vinden ? Geen schema wel informatie ?
De Hurth en de Technodrive zijn allebij mechanische keerkoppelingen en slaan daardoor allebij even hard !
De Hurth werkt met meervoudige platen koppelingen, de Technodrive met conischen, het zijn sistemen waar ik niet voor kies !
Maar het zal Kwok niet zijn, als ik het weer niet begrijp, je koopt een nieuwe keerkoppeling en wil dan de Hurth laten reviseren omdat je denkt dat die beter is ? Waarom leg je het geld niet bijelkaar en koop gewoon een hydraulisch koppelingetje ?
Dat stuwdruk verhaal heb ik nu al 80 keer uitgelagd ! Voor bijde koppelingen is het geen bezwaar, maar voor je motorrubbers wel !
Je wilt geen voor en achteruit bewegende motor, dus daarom een stuwdruklager in combinatie met 2 centaflex koppelingen.
De Technodrive heeft wel de mogelijkheid van de Twin-Disc aandrijving in het vliegwiel !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Kwokko » 18 Aug 2023, 10:22

Wolf1 schreef:Maar het zal Kwok niet zijn, als ik het weer niet begrijp,.

Ach Wolfo , jij begrijpt van niemand wat.
Dus daar kunnen we kort over zijn, is namelijk je stokpaardje.

En wat jij eerst eens moet leren,is postings lezen, want in dit geval ik heb GEEN keerkoppeling gekocht , maar een [u]nieuwe motor[/u] waar een keerkoppeling aan zit.
En dat van die "klap" van beide kk's , dat schreef Hans van Vuuren (HvV , maar dat valt jou niet op) in 2017 al op dit forum.
Oud nieuws dus.
Gebruik de search functie eens Wolfje.

Maar om eerlijk te zijn Wolfie ,of je nu wel of niet reageerd, ik neem je toch niet serieus,en daarmee is dat heel netjes gezegd.
Dus opa, ik heb niet zo lief dat je niet gereageerd.

Er zijn hier wel anderen die ik wel serieus neem, o.a. Adelaar ;)

Prettige dag verder adviZEUR.
Kwokko
 

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor kajoe » 18 Aug 2023, 10:49

ik heb met meerdere twindisc gevaren zeer goed maar had bij die schepen een of twee stuw lagers tussen de koppeling en de galan dat stukje was rond 1 meter motoren stonden star opgesteld .
heerlijk varen van vol voor naar vol achteren in een ruk koppeling reageerde pas op de beweging zo gouw het toerental onder de 900 kwam .ruim 12 jaar geen olie hoeven verversen zelfde olie als de motor (shell)
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Kwokko » 18 Aug 2023, 11:22

kajoe schreef:........een of twee stuw lagers tussen de koppeling en de galan ,dat stukje was rond 1 meter ...... .

Die ruimte heb ik bij lange na niet.
Nu is dat tussen de flens die op de schroefas zit en de galan hooguit 10 cm.
Dat kan met de nieuwe motor 11 cm meer zijn,omdat deze korter is ,dan de Indenor.
Dat zou dan plusminus 22 cm worden.
Om op de ruimte er ook nog een stuwdruk lager tussen te zetten ,en dan ook nog nieuwe vetkoorden erin peuteren , wordt dus niks.
Het is me nu al te krap eigenlijk.
Kwokko
 

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor peter68 » 19 Aug 2023, 00:08

Maar om eerlijk te zijn Wolfie ,of je nu wel of niet reageerd, ik neem je toch niet serieus,en daarmee is dat heel netjes gezegd.
Dus opa, ik heb niet zo lief dat je niet gereageerd.


Dat meen je toch niet mag ik hopen.
Ik lees al wat jaren mee en de kennis van wolf kun je toch echt niet afdoen als iemand die niet weet waarover hij praat, valt in de zelfde Catoregie als de adelaar en niet te vergeten de man met die blauwe kastjes
en de man die graag met vuur speelt waar ik jammer genoeg weinig meer van lees.

Maar goed dat is mijn mening.
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Wolf1 » 19 Aug 2023, 08:53

Kwokko schreef:Die ruimte heb ik bij lange na niet.
Nu is dat tussen de flens die op de schroefas zit en de galan hooguit 10 cm.
Dat kan met de nieuwe motor 11 cm meer zijn,omdat deze korter is ,dan de Indenor.
Dat zou dan plusminus 22 cm worden.
Om op de ruimte er ook nog een stuwdruk lager tussen te zetten ,en dan ook nog nieuwe vetkoorden erin peuteren , wordt dus niks.
Het is me nu al te krap eigenlijk.

Kwok, je laat weer duidelijk zien hoeveel intelligentie, je tekort komt !
En om allemaal lulkoek uit te slaan, van het gaat niet, en het kan niet, gaat je niet helpen.
De vraag is alleen wat moet je doen om het goed te krijgen ?
Je eigenwijsheid, staat je zelfs nog in de weg om geholpen te worden !
Zonde van de Crafstman, maar wat mij betreft valt hij op je voeten,
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Kwokko » 19 Aug 2023, 09:02

peter68 schreef:Dat meen je toch niet mag ik hopen.
Ik lees al wat jaren mee en de kennis van wolf kun je toch echt niet afdoen als iemand die niet weet waarover hij praat, valt in de zelfde Catoregie als de adelaar en niet te vergeten de man met die blauwe kastjes
en de man die graag met vuur speelt waar ik jammer genoeg weinig meer van lees.
Maar goed dat is mijn mening.

Dat het jou mening is, laat ik aan jou.
Jou bijdrage draagt nul komma nul bij aan mijn vraagstelling.
Het is enkel een verdediging van personen ,die jij kent.
En ik "geloof" niet in personen.

En van de drie door jou laatst genoemde personen weet ik wat hun professie is of was , ook al schrijven ze onder een nickname.
De andere is voor mij een onbeschaafde virtuële papieren tijger.
En met een botterik heb ik niks.
En ik ben niet de enige die hem onbeschaafd vind , HvV wees hem er in 2017 ook al op een draadje ,dat ging over een TMC60.
Schijnbaar kan die persoon zijn of haar attitude niet aanpassen.
Wat een ander doet, is aan een ander.

Maar goed Peter68 , als je nog iets zinnigs hebt bij te dragen, i.p.v. personen te verdedigen ,cq aan te prijzen ,
dan lees ik het wel.
Bij voorbaat dank.
Kwokko
 

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Kwokko » 19 Aug 2023, 09:10

Wolf1 schreef:Kwok, je laat weer duidelijk zien hoeveel intelligentie, je tekort komt !

Wolf , je kunt wel reageren, maar voor mij ben je een onbeschofte chatbot.
Dus het heeft weinig zin voor jou ,om nog iets bij te dragen aan mijn draadje.
En ik bepaal ,van wie ik iets accepteer, dat bepaal jij niet voor mij helaas.
En bij jou ontbreekt het totaal aan intelligentie bij een verdorven attitude.
Ik wens je een prettig weekend verder.
Kwokko
 

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Navigo » 19 Aug 2023, 10:11

HH,

Je kunt voordat je het uit elkaar haalt bij je leverancier navragen welke demperplaat er nu in zit.
Ik heb positieve ervaringen met de R&D demperplaat met max hoekverdraaiing van 33grd, scheelt aanzienlijk.
Weet niet of ze leverbaar zijn voor kleine vermogens/ vertanding keerkoppeling.

Ik begrijp dat je een hele korte vrije schroefas hebt? Wat je zou kunnen uitzoeken is;
Kan en mag de keerkoppeling de schroefas radiaal dragen?
Valt de lager afstand in combinatie met as diameter (buitenlager naar lager KK) dan nog binnen de maximale afstand?
Zo ja dan kun je de misschien een zwevend binnen lager met afdichting monteren. Komt het comfort zeker ten goede.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten