Hermotorisatie

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor bas » 23 Aug 2023, 08:45

Dat is dan toch een appels met peren vergelijk? Natuurlijk zal een nieuw functionerend systeem een verademing zijn t.o.v. oude niet functionerende rommel, dat is het dan sowieso ongeacht wat voor systeem. De voordelen zitten toch echt in de ruimtebesparing en een wat makkelijkere inbouw maar als het echt het ei van Columbus zou zijn dan had de rest van de wereld er ook wel mee rond gevaren en niet enkel de watersport.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor kajoe » 23 Aug 2023, 09:43

tuurlijk voor alle systemen is wat te zeggen .
ieder doet wat hij zou willen ,maar wat het beste is???
ervaringen uit het verleden spelen bij mij mee en dat gaat van kleine bootjes tot schepen van zo een 3000 ton met gewone en omkeerbare motoren .
en uiteraard het varen op diep en ondiep water zand en bagger wateren met enorm veel kroos en waterplanten ,daar bij ook nog ijsvaart waardoor ook alles verstopt kon raken .
dus blijft voor mij droog het beste ook niet de zorgen van o got het raakt verstopt of hee het alarm gat ,geen koelwater meer .
wij hebben keren gehad dat mensen vroegen of ze vlak achter ons aan mochten varen omdat wij dat kroos en dergelijke opzij duwden en zij anders het koelwater verstopt kregen .
en de toekomst zegt het word alleen maar erger met al die water planten en begroeiingen wateren worden ondieper enz .
even buiten dit om na lange dagen gevaren te hebben met een best warme machine kamer controleerde ik even de motor en zette alles klaar voor de volgende dag nou even met de drinkwaterslang zachtjes over de hete delen en je had een heerlijke sauna 10/minuutjes en dan onder de douche heerlijk toch .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Biertje1985 » 23 Aug 2023, 09:48

Wolf1 schreef:Bijna alle keerkoppelingen zijn uitgevoerd, om de stuwdruk, op te kunnen vangen !
Geen stuwdruklager houd in, dat de door de schroef ontwikkelde radiale kracht opgevangen moet worden, door de de motorfundatie.
Die willen we tegenwoordig om resonantie te verminderen, met een gedeelte rubber uitgevoerd hebben, wat tot gevolg heeft dat de motor radiaal verplaaatst, bij voor en achteruit schakelen, deze verplaatsing is dan wel weer afhankelijk van de hardheid van het rubber.
Hoe zachter het rubber hoe minder resonantie hoe groter de verplaatsing !
Die verplaatsing is mijn grootste probleem, denk b.v. eens aan de uitlaat, vroeger met een rubberslang was dat geen probleem, maar vanwege de waterplanten willen we dat niet meer !
Nu zijn daar dan wel weer flexibele hittebestendige verbindingen voor bedacht, maar daarmee is mijn ervaring, hoe meer beweging hoe meer problemen !
De Indunortjes met de aluminium motorsteuntjes daar zijn al boekdelen over geschreven.
Het verband wordt lang niet altijd gezien, al die problemen voorkom je met een stuwdruk lager.
Eén van de dingen, waaraan je goed gebouwd schip herkent, is voorzien van een stuwdruklager !
Op je gezondheid. Gr. Wolf1


Dat klopt, ga je met stalen compensators werken, en starre verbindingen aan water en uitlaat ect.. Dan ontkom je er niet aan, want anders krijg je nooit balans in het geheel.
Ik ben ook met je eens dat het in de regel beter is om een apart stuwdruklager te hebben. Echter als het niet nodig is niet doen, het is namelijk ook complexer. als het systeem goed werkt en redelijk stil is dan
zou ik het niet ombouwen. Maargoed het is maar wat je wilt natuurlijk, en welke eisen je stelt aan geluid en trillingen.

Wat ook wel meetelt is dat nieuwe motoren veel minder massa hebben dan die gietijzeren blokken zoals DAFjes, Mercedessen ect,,, ect,,, Je gaat zomaar van 800+kg naar +- 300kg voor een geheel met een gelijk vermogen.
Vaak zijn ze tegenwoordig ook korter dus dat geeft dan ook mogelijkheden om iets (zoals een stuwdruklager) te plaatsen achter de motor.

Zou dus met een moderne motor veel sneller kiezen voor een apart stuwdruklager.
Een heel irritante ontwikkeling in dat ze overal maar homokineekopelingen plaatsen, die slijten, verbruiken vermogen, zijn duur en vaak totaal niet nodig als men de fundatie en uitlijning op orde brengt.
De enige geode usecase is naar mijn idee, wanneer je slechts een enkele graden wilt compenseren zodat de as horizontaal kan liggen zodat het rendement iets hoger wordt.

In ieder geval, iemand moet er gewoon even goede engineering op toepassen, bij hermotorisatie en dat gebeurt niet zo vaak. Het is vaak gebaseerd op (denkbeeldige) ervaring of eigenwijsheid.
Plus dat kost natuurlijk een stuk meer.

Offtopic:

Ik heb meer het vermoeden dat uitlaat slangen steeds vaker worden gebruikt, die dingen roesten niet door en zijn vaak betrekkelijk simpel te vervangen. De bijkomende geluidsdempende werking van slangen is ook een voordeel.
Ik zit er over te denken om de stalen pijp uit de boot te slijpen, die begint dun te worden en iedere keer vliegt er een berg roest uit als ik start.

Over waterplanten gesproken, doel je erop dat uitlaten vaker warm worden uitgevoerd, icm met kielkoeling? Ik begrijp dat stuk niet geheel.
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Wolf1 » 23 Aug 2023, 10:15

Amersfow schreef:Ik heb andere ervaringen. Koele uitlaat, geen herrie, geen uitlaatgassen in de kuip bij wind achter varen, geen rottende delen, geen gedoe met enorm uitzettende koelvloeistof en slechte koeling, beste prijs kwaliteit verhouding. Simpel en doeltreffend. (Heb ook een paar boten met droge uitlaat gehad, ken ze allebei).

Hoe je het ervaart, voor jou een oude brombeer en hier in Frankrijk de barmhartige Samaritaan, die al die tot tranen bewogen radeloze bootjes eigenaren, die geen idee meer hebben hoe thuis te komen, door het wiet heen sleept !
Er zijn stukken dat ze nog geen 100m op eigen motor kunnen varen, en daar is geen centimeter van overdreven.
Heb bij mij thuis in de buurt een jachtwerf, waarvan ik zeker weet dat hij goede zaken doet, met het ombouwen van uitlaat/koelsystemen, door de visitekaartjes die ik hier uitdeel !
Denk ook dat veel van je aversie tegen een droog systeem is ontstaan uit onwetendheid, een demper van een droog systeem dient na bepaalde tijd te worden vervangen, daarmee houd je het geluidvolume, ver beneden dat van een nat systeem !
Dat argument van die uitlaatgassen in de kuip mag je me even uitleggen ?
Door gas te koelen wordt het volume kleiner, maar komt nog steeds samen met het water uit de uitlaat, met een hoger concentratie Nox, CO, CH.
Je reageert overigens, een beetje gelijk Kwok, wat je niet leuk vind wil je niet zien !
Gr. BromWolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Wolf1 » 23 Aug 2023, 10:26

Biertje1985 schreef:Over waterplanten gesproken, doel je erop dat uitlaten vaker warm worden uitgevoerd, icm met kielkoeling? Ik begrijp dat stuk niet geheel.

Je wilt geen schip, waarbij je om te kunnen varen, water van buiten naar binnen moet halen !
Zelfs voor de toilet, moet je tegenwoordig de mogelijkheid hebben om over te kunnen schakelen naar drinkwater, anders moet je tegenwoordig al snel die keutel te lijf met een puts !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Biertje1985 » 23 Aug 2023, 10:51

Duidelijk.

Ik moet helaas wel water naar binnen hlen tot nu toe geen problemen mee gehad, maar ik kan het me zomaar voorstellen.
Bij de komende hermotorisatie, ga ik toch eens nadenken over kielkoeling. Zit alleen met het probleem dat de intercooler van de laadlucht koud water nodig heeft, dat zou dan een
2e koelbuis worden. (De VM638, heb ik het over.)

Je zet me aan het denken.

Goed terugkomend op de hermotorisatie van de topicstarter :

Ben je er al uit?
Biertje1985
 
Berichten: 120
Geregistreerd: 10 Feb 2021, 15:46
ligplaats: Voorne aan Zee
info: Valk Kruiser 1200 Contest, Curtevenne 800 OK

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor stefan » 23 Aug 2023, 11:02

Wolf, het is wel afzien op die Franse slootjes! Ik wist niet dat die waterplanten en kroos rommel zo erg was.
Is dat de laatste jaren sterk toegenomen? Dan is idd kielkoeling of beunkoeling een betere oplossing als je in dat gebied wilt varen.
Kan me voorstellen dat argeloze watersporters daar onvoorbereid in terecht komen.
stefan
 
Berichten: 632
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor bas » 23 Aug 2023, 11:58

Zit alleen met het probleem dat de intercooler van de laadlucht koud water nodig heeft, dat zou dan een
2e koelbuis worden. (De VM638, heb ik het over.)

Dat zijn die GM blokken toch? Die hebben bij mijn weten geen apart LT en HT systeem, dus dan zou het met 1 pijp af kunnen. Mocht het dat wel hebben wordt de zaak anders idd.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor Amersfow » 23 Aug 2023, 12:25

Ik woon aan het water. De droge uitlaat boten zijn vaak te herkennen, de oude, slecht onderhouden en zeer luide bootjes. Met walmen uitlaatgassen, die dwarrelen omhoog en met wind mee de kuip in. Met een gekoelde uitlaat slaan die gewoon neer op het water.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Hermotorisatie

Berichtdoor heuvels » 23 Aug 2023, 13:09

Toen ik mijn bootje kocht had die beunkoeling, deze was helaas te krap bemeten waardoor de motor te heet werd in bepaalde situaties, heeft me waarschijnlijk een motor gekost.
Daarom een extra buis onder de boot laten lassen, temperatuur niet boven de 80 graden meer te krijgen. Echter de boot trekt nu iets naar stuurboord door de weerstand van de buis. Daarom de oude beun verwijderd, koelt nog steeds goed maar trekt nog naar stuurboord.
Ik broed op een oplossing zoals een plaatje achterop roerblad te lassen.
Koelbuis zit op één kant, was lastig om aan twee kanten te doen maar heb spijt dat ik dat niet heb gedaan.
Zo'n buizenstelsel kost toch wat stroomlijn, iets om rekening mee te houden.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 114 gasten