Peugeot Indenor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Peugeot Indenor

Berichtdoor Beemer » 07 Aug 2023, 13:34

Chaea, welke glazen bol heb je :D? Waarom je opmerking van versleten, omdat het er wat vettig en roetig uit ziet?
Ik heb bij demontage motoren gezien die er viezer uitzagen en toch redelijk eenvoudig waren op te knappen.

Kleppen/zittingen lijken zo op de foto te zien nog redelijk op hoogte en niet extreem diep ingeslagen. Alles demonteren, schoonmaken en de kop controleren op haarscheurtjes tussen de inlaatzittingen (verwacht hier geen probleem, gezien de brede brug tussen de zittingen). Ik verwacht dat opnieuw inslijpen van kleppen en daarna vlakken volstaat.

“Groeven in cilinderwand”, dat betekent minimaal honen van de cilinders. Ja en dan uiteraard slotspeling van de zuigerveren controleren.
Dus totale demontage van het onderblok. Maar bij zo’n oud type motor is dit allemaal redelijk simpel en snel te doen. Succes.
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Peugeot Indenor

Berichtdoor aquanaut » 07 Aug 2023, 15:12

Joriz schreef:Afbeelding

het middelste gaatje is het koelkanaal, links en rechts ervan is ontstaan door het niet gaat aansluiten van de koppakking neem ik aan?


Nee, deze schade ontstaat door het gebruik van verkeerd koelmiddel of niet tijdig verversen van dit middel.
Als de kop er al zo uit ziet zou ik ook de voeringen trekken, die zijn er vast nog erger aan toe.
Ik heb em al een aantal jaren geleden al een keer gepost maar wat meer uitleg over corrosie door oud of verkeer koelmiddel:

https://watersportforum.eu/viewtopic.php?f=4&t=2291&start=30

https://www.youtube.com/watch?v=5_7PtvziB-Q

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Peugeot Indenor

Berichtdoor Wolf1 » 07 Aug 2023, 15:40

Jongen's maak het nu allemaal niet moeilijker dan het is, meten of de bussen nog 0,1 mm boven het blok uitsteken, de kop vlakken en aan de hand van de boring diameter een kopsetje kopen om de kop weer te momteren.
Maak nog wat van dit seizoen ! De Sambre is geweldig !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Peugeot Indenor

Berichtdoor Kwokko » 07 Aug 2023, 16:11

Wolf1 schreef:Jongen's maak het nu allemaal niet moeilijker dan het is, meten of de bussen nog 0,1 mm boven het blok uitsteken, de kop vlakken en aan de hand van de boring diameter een kopsetje kopen om de kop weer te monteren.
Maak nog wat van dit seizoen ! De Sambre is geweldig !

Ik zou het toch een beetje anders doen , de Sambre ligt er volgend jaar ook nog wel.
Nu ligt de motor toch al gedeeltelijk uit elkaar.
Ik zou dan de rest ook gelijk meenemen voor revisie.
Het zou zonde zijn, als met bv anderhalf jaar, de cilinderbussen onderin staan,
Zo te zien heeft de threadstarter de kennis wel zelf in huis,en dat scheelt gelijk een "beste slok op de borrel".
De motor hoeft beslist niet af te zijn, maar heeft wel jaren lang weinig tot geen onderhoud gehad.

En die computeranimatie filmpjes, neem ik met een korreltje zout.
Zal wel door een motoren of een koelvloeistof fabrikant gemaakt zijn.
Zit bij mij in de categorie net zoals Calgon.
Kwokko
 

Re: Peugeot Indenor

Berichtdoor Wolf1 » 07 Aug 2023, 16:28

Schij toch uit dat ding is 50 jaar oud, dus geniet er zo goedkopp mogelijk van en spaar voor iets anders, je gaat zo'n ding toch niet meer reviseren !
Heb je de bussen al eens uit zo'n oud ding getrokken, allemaal cavitatie en ellende, de prijs van een setje zuigerveren ?
Op naar de Sambre, veel plezeier !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Peugeot Indenor

Berichtdoor Beemer » 07 Aug 2023, 16:53

aquanaut schreef:Nee, deze schade ontstaat door het gebruik van verkeerd koelmiddel of niet tijdig verversen van dit middel.
Aquanaut


Ha, ik heb kielkoeling, inhoud grofweg 150 liter plus de koelvloeistof in beide motoren en slangen. Ik ga al die liters echt niet elk jaar verversen :roll: :roll:
Alles is is ooit afgevuld met water en antivries. Na de vele jaren in een gesloten koelsysteem verwacht ik hier beslist een soort doodwater/vloeistof zonder enige zuurstof. Net zoals bij het gesloten system van de centrale verwarming thuis. Algemeen wordt geadviseerd een centraal verwarmingssysteem niet te verversen. Over het gesloten koelsysteem met gietijzeren motoren maak ik me daarom eerlijk gezegd niet zo druk ; iets van theorie en praktijk :). Wellicht ligt dit met corrosie-gevoelige motoren wel kritischer.
Mijn idee: praktisch noodzakelijk onderhoud en dan VAREN met die handel :D
Beemer
 
Berichten: 431
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: Peugeot Indenor

Berichtdoor Wolf1 » 07 Aug 2023, 17:03

Gedeeltelijk waar, als de hoofdstroom maar niet door de suppletiteank loopt, wat bij sommige motoren nodig is om luchtbellen uit het sisteem te kunnen verwijderen !
En 5 jaar moet je met koelvloeistof toch wel kunnen doen, hangt er een beetje van ak hoe bruin (oxidatie) hij wordt.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Peugeot Indenor

Berichtdoor aquanaut » 08 Aug 2023, 10:02

Beemer schreef:
Ha, ik heb kielkoeling, inhoud grofweg 150 liter plus de koelvloeistof in beide motoren en slangen. Ik ga al die liters echt niet elk jaar verversen :roll: :roll:
Alles is is ooit afgevuld met water en antivries. Na de vele jaren in een gesloten koelsysteem verwacht ik hier beslist een soort doodwater/vloeistof zonder enige zuurstof. Net zoals bij het gesloten system van de centrale verwarming thuis. Algemeen wordt geadviseerd een centraal verwarmingssysteem niet te verversen. Over het gesloten koelsysteem met gietijzeren motoren maak ik me daarom eerlijk gezegd niet zo druk ; iets van theorie en praktijk :). Wellicht ligt dit met corrosie-gevoelige motoren wel kritischer.
Mijn idee: praktisch noodzakelijk onderhoud en dan VAREN met die handel :D


Het ontbreken van zuurstof zal corrosie verminderen hier is immers zuurstof voor nodig, maar heeft geen invloed op cavitatie (wat dit soort schade veroorzaakt).
Uiteraard is het zo dat motoren met losse voeringen veel gevoeliger zijn voor het doorrotten van deze voeringen.
Motoren met vaste voeringen hebben hier geen last van, deze lopen alleen schade op in de koelkanalen wat meestal wel los loopt.
De Indenor, waar dit hele topic om draait heeft losse voeringen en is berucht als het gaat om voering lekkage.
Meestal door gebrek aan druk op de peesafdichting onder de voering (als gevolg van krimp van de voering na oververhitting) maar ook door het doorrotten van de voering.
Het gaan lekken van de koppakking kan het gevolg zijn van een afgezakte voering (dus wat Wolf1 aangeeft de voeringhoogte meten) en de sporen in de koelwaterkanalen wijzen op cavitatie.
Beide oorzaken van potentiele lekkage naar het carter.
Gebeurt dit onderweg op de Sambre zal er weinig last zijn, laten drijven naar de linker of rechter oever en afstappen, gebeurt het op de Waal bij Nijmegen ........

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Peugeot Indenor

Berichtdoor Joriz » 08 Aug 2023, 11:55

aquanaut schreef:
Het ontbreken van zuurstof zal corrosie verminderen hier is immers zuurstof voor nodig, maar heeft geen invloed op cavitatie (wat dit soort schade veroorzaakt).
Uiteraard is het zo dat motoren met losse voeringen veel gevoeliger zijn voor het doorrotten van deze voeringen.
Motoren met vaste voeringen hebben hier geen last van, deze lopen alleen schade op in de koelkanalen wat meestal wel los loopt.
De Indenor, waar dit hele topic om draait heeft losse voeringen en is berucht als het gaat om voering lekkage.
Meestal door gebrek aan druk op de peesafdichting onder de voering (als gevolg van krimp van de voering na oververhitting) maar ook door het doorrotten van de voering.
Het gaan lekken van de koppakking kan het gevolg zijn van een afgezakte voering (dus wat Wolf1 aangeeft de voeringhoogte meten) en de sporen in de koelwaterkanalen wijzen op cavitatie.
Beide oorzaken van potentiele lekkage naar het carter.
Gebeurt dit onderweg op de Sambre zal er weinig last zijn, laten drijven naar de linker of rechter oever en afstappen, gebeurt het op de Waal bij Nijmegen ........

Aquanaut



Bedankt voor de duidelijke antwoorden, allemaal!

Ik ga het nog eens bekijken en dan overleggen hoeveel kosten mijn kennis nog wil maken.

Ik houd jullie op de hoogte!
Joriz
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 01 Jul 2023, 09:24
ligplaats:
info: nog geen boot, maar hopelijk één van de komende jaren wel.
Een grote interesse in scheepstechniek.

Re: Peugeot Indenor

Berichtdoor Wolf1 » 09 Aug 2023, 00:27

Sorry, waardeer het, hoe je, je best doet, maar kan er geen btood van bakken.
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: M. Veenhuijsen en 117 gasten