Krijg maar 3 ltr uit carter gepompt

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Krijg maar 3 ltr uit carter gepompt

Berichtdoor MichelJ-5 » 02 Aug 2023, 13:26

Hoi allemaal,

Ik heb sinds een jaar een Pikmeer kruiser met een Samofa 4DQ50 motor er in. Ik ben normaalgesproken handig genoeg om het onderhoud aan deze motor zelf te doen, maar loop nu tegen een onverwacht probleem aan bij het verwisselen van de motorolie.

Om de motorolie uit het carter te pompen gebruik ik een Wiltec Oil Extractor.

In een eerste poging had ik de motor tot ongeveer 40 graden laten warmlopen. De olievuldop geopend, de peilstok verwijderd en het slangetje van de Oil Extractor door de peilstok opening gestoken. Pompen wat ik wilde, geen olie kwam er uit. Slangetje dieper of minder diep maakte niets uit. Geen olie.

Blijkbaar was de olie dus nog te dik.

Bij een tweede poging de motor helemaal op bedrijfstemperatuur laten komen (is ongeveer 70-80 graden bij deze motor). Motor Wederom de olievuldop er afgehaald, slangetje in de peilstok opening en weer pompen. Nu kwam er wel olie uit, maar ik krijg er nog geen 3 liter olie uit, terwijl er volgens de handleiding 8 liter in zou moeten zitten.

Slangetje dieper of juist minder diep in de opening maakte niets meer uit. Meer dan 2,8 liter olie krijg ik er niet uit.

Een zelfde hoeveelheid nieuwe olie bijgevold en de peilstok geeft weer normaal aan. Het kan dus volgens mij ook niet zo zijn dat er nog (veel) olie in het blok zit.

Ik snap dat je op deze manier niet alle olie er uit kunt krijgen, maar 3 van 8 liter vind ik wel erg weinig.

Heeft iemand ervaring met deze motor of een idee wat ik hier fout doe?
MichelJ-5
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 Aug 2022, 16:30
ligplaats: Ermelo
info: Pikmeerkruiser 10.50 AK
Samofa 4DQ motor

Re: Krijg maar 3 ltr uit carter gepompt

Berichtdoor heuvels » 02 Aug 2023, 18:01

Kom je wel goed onderin met je extractor? Ik heb hem verlengd met een starre messing buis, gekocht bij een modelbouwzaak. Deze kan ik goed sturen tot helemaal onderin.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Krijg maar 3 ltr uit carter gepompt

Berichtdoor Wolf1 » 02 Aug 2023, 18:45

Als je het carter leeg gepompt hebt. kun je toch met een lasdraadje zien hoeveel olie er nog op de bodem van het carter ligt !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Krijg maar 3 ltr uit carter gepompt

Berichtdoor MichelJ-5 » 02 Aug 2023, 19:03

heuvels schreef:Kom je wel goed onderin met je extractor? Ik heb hem verlengd met een starre messing buis, gekocht bij een modelbouwzaak. Deze kan ik goed sturen tot helemaal onderin.


Volgens mij wel. Ik heb de flexibele slang een paar keer echt goed in de pijlbuis geduwd maar er kwam niets meer uit. En vervolgens ook weer een keer teruggetrokken om zeker te zijn dat de slang niet opgekruld was en de aanzuigopening daarmee weer "boven" het olie niveau zou kunnen komen. Maar het idee van een starre messing buis lijkt me wel een goed plan om een keer uit te proberen. Dan weet ik zeker dat ik ook de bodem van de carterpan bereik. Daar ga ik eens naar zoeken.

Wolf1 schreef:Als je het carter leeg gepompt hebt. kun je toch met een lasdraadje zien hoeveel olie er nog op de bodem van het carter ligt !
Gr. Wolf1


Lijkt mij ook een goed idee. Ga ik ook uitproberen.
MichelJ-5
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 Aug 2022, 16:30
ligplaats: Ermelo
info: Pikmeerkruiser 10.50 AK
Samofa 4DQ motor

Re: Krijg maar 3 ltr uit carter gepompt

Berichtdoor MichelJ-5 » 23 Aug 2023, 20:10

Zo, eindelijk weer eens in de gelegenheid geweest om nog eens naar de motor te kijken. Messing buisje meegenomen en een lange koperen draad.

Helaas blijkt dat de buis waar de pijlstok in gaat niet recht naar het carter gaat, maar een bocht maakt. Je kunt dit mooi op blz 38 (16) van de onderaan gelinkte parts catalogus zien.

Dat betekent dat het gebruik van een starre messing buis of een (las)draadje niet gaan helpen :-(. Ik kom door die bocht gewoon niet bij het onderste deel van de carterpan en er blijft dus altijd een aanzienlijke hoeveelheid oude olie waar ik niet bij kan.

Ik ben bang dat het enige wat nog mogelijk is, is dat ik de olie meerdere keren verwissel om zo veel mogelijk oude olie er uit te krijgen en te vervangen voor nieuwe olie. Niet echt kosteneffectief vrees ik.

Of heeft iemand nog andere ideeën?

http://www.samofa.nl/Samofa/Products/Paginas/Mitsubishi_4DQ50_files/98600-00950_Parts%20Catalogue%204DQ5_Aug.91.pdf
MichelJ-5
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 Aug 2022, 16:30
ligplaats: Ermelo
info: Pikmeerkruiser 10.50 AK
Samofa 4DQ motor

Re: Krijg maar 3 ltr uit carter gepompt

Berichtdoor heuvels » 23 Aug 2023, 20:52

op blz.38 van de pdf items 204 205 206
Aftap bouten verschillende niveaus, 206 het dichtst bij de bodem.
als je daar een schaaltje onder kunt leggen kun je daar de oude olie in opvangen. Met een beetje slagzij misschien tot de laatste druppel.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Krijg maar 3 ltr uit carter gepompt

Berichtdoor MichelJ-5 » 24 Aug 2023, 08:20

heuvels schreef:op blz.38 van de pdf items 204 205 206
Aftap bouten verschillende niveaus, 206 het dichtst bij de bodem.
als je daar een schaaltje onder kunt leggen kun je daar de oude olie in opvangen. Met een beetje slagzij misschien tot de laatste druppel.


Dat zou inderdaad het mooiste zijn, maar er zit zeer weinig ruimte onder de motor en je komt er ook zeer slecht bij. Bovendien is er rond de motor ook maar beperkt ruimte om dat schaaltje er recht uit te krijgen zonder dat de olie er uit loopt.

Ik zal de volgende keer nog eens goed kijken of er een mogelijkheid is, maar ik betwijfel het ten zeerste.
MichelJ-5
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 Aug 2022, 16:30
ligplaats: Ermelo
info: Pikmeerkruiser 10.50 AK
Samofa 4DQ motor

Re: Krijg maar 3 ltr uit carter gepompt

Berichtdoor bas » 24 Aug 2023, 09:25

Weet je ook precies welk type 4DQ50 je hebt? Er zijn verschillende carterpannen met verschillende inhoud in omloop, zie pagina 12 http://www.varen4u.nl/pdfs/mitsubishi/4 ... Manual.pdf.

Ik kom 8 liter inhoud overigens nergens tegen, hooguit 6,7, ook in andere manuals . Wat ik zo op de tekeningen zie zou je met een warme motor gewoon met die extractor het meeste er wel uit moeten krijgen, al komt het slangetje maar tot onder in de bocht van de peilpijp.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Krijg maar 3 ltr uit carter gepompt

Berichtdoor MichelJ-5 » 24 Aug 2023, 10:54

bas schreef:Weet je ook precies welk type 4DQ50 je hebt? Er zijn verschillende carterpannen met verschillende inhoud in omloop, zie pagina 12 http://www.varen4u.nl/pdfs/mitsubishi/4 ... Manual.pdf.


Nee. Op het blok zit een typeplaatje en daar staat niet meer op dan dat het om een 4DQ50 gaat (52 pk, bouwjaar 1976). Deze handleiding is een exacte kopie van de handleiding die in de boot lag en origineel lijkt: http://www.samofa.nl/Samofa/Products/Paginas/Mitsubishi_4DQ50_files/Handleiding%20Samofa%20Mitsubishi%204DQ5.pdf. Daar kun je wel een beetje zien welke carterpan ik heb, en ook dat het pijlstokbuisje niet helemaal onderin uitkomt.

bas schreef:Ik kom 8 liter inhoud overigens nergens tegen, hooguit 6,7, ook in andere manuals . Wat ik zo op de tekeningen zie zou je met een warme motor gewoon met die extractor het meeste er wel uit moeten krijgen, al komt het slangetje maar tot onder in de bocht van de peilpijp.


Klopt, ik ben ook andere hoeveelheden tegen gekomen in andere manuals, maar in de bij de motor geleverde handleiding staat 8 liter (blz 17, par. 1.3), dus daar was ik van uit gegaan.
MichelJ-5
 
Berichten: 10
Geregistreerd: 24 Aug 2022, 16:30
ligplaats: Ermelo
info: Pikmeerkruiser 10.50 AK
Samofa 4DQ motor

Re: Krijg maar 3 ltr uit carter gepompt

Berichtdoor Wolf1 » 24 Aug 2023, 11:04

Typisch voorbeeld van slechte inbouw !
Aansluiting maken voor carter afzuigpomp.
Gr, Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten