Hoi allemaal,
Ik heb sinds een jaar een Pikmeer kruiser met een Samofa 4DQ50 motor er in. Ik ben normaalgesproken handig genoeg om het onderhoud aan deze motor zelf te doen, maar loop nu tegen een onverwacht probleem aan bij het verwisselen van de motorolie.
Om de motorolie uit het carter te pompen gebruik ik een Wiltec Oil Extractor.
In een eerste poging had ik de motor tot ongeveer 40 graden laten warmlopen. De olievuldop geopend, de peilstok verwijderd en het slangetje van de Oil Extractor door de peilstok opening gestoken. Pompen wat ik wilde, geen olie kwam er uit. Slangetje dieper of minder diep maakte niets uit. Geen olie.
Blijkbaar was de olie dus nog te dik.
Bij een tweede poging de motor helemaal op bedrijfstemperatuur laten komen (is ongeveer 70-80 graden bij deze motor). Motor Wederom de olievuldop er afgehaald, slangetje in de peilstok opening en weer pompen. Nu kwam er wel olie uit, maar ik krijg er nog geen 3 liter olie uit, terwijl er volgens de handleiding 8 liter in zou moeten zitten.
Slangetje dieper of juist minder diep in de opening maakte niets meer uit. Meer dan 2,8 liter olie krijg ik er niet uit.
Een zelfde hoeveelheid nieuwe olie bijgevold en de peilstok geeft weer normaal aan. Het kan dus volgens mij ook niet zo zijn dat er nog (veel) olie in het blok zit.
Ik snap dat je op deze manier niet alle olie er uit kunt krijgen, maar 3 van 8 liter vind ik wel erg weinig.
Heeft iemand ervaring met deze motor of een idee wat ik hier fout doe?