Vraag over motorontluchting om636

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Vraag over motorontluchting om636

Berichtdoor Leverg » 30 Jul 2023, 15:47

Bij ons in de boot zit aan de ontluchting van de motor een lange slang, deze loopt helemaal naar achter en gaat via een thule uit de boot, daaruit komt lichte oliedamp en heel af en toe een druppel olie.
Nou zal dat niet helemaal de bedoeling zijn. Hoe zou dit moeten zitten ?

Betreft nummer 58. In de folder van Mercedes heet het Entluftung (Olwanne) (zie rode circels)

Afbeelding
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Vraag over motorontluchting om636

Berichtdoor Navigo » 30 Jul 2023, 16:04

HH,

Je schrijft lichte olie damp, niet zo vreemd.
Er zal altijd wat overdruk in het carter aanwezig zijn, zeker bij een ouder type motor.

De getoonde buis, ideaal voor in een voertuig op de weg, de damp waaiert uit door de rijwind.
Er is voor gekozen om deze damp naar buiten af te voeren, daar is niets mis mee.
Beter zo, dan deze damp onder de vloer of in de motor ruimte(geeft overlast in je verblijf).

Zolang het olie verbruik binnen de perken blijft zou ik me er geen zorgen om maken.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

Re: Vraag over motorontluchting om636

Berichtdoor Leverg » 30 Jul 2023, 21:27

Navigo schreef:HH,

Je schrijft lichte olie damp, niet zo vreemd.
Er zal altijd wat overdruk in het carter aanwezig zijn, zeker bij een ouder type motor.

De getoonde buis, ideaal voor in een voertuig op de weg, de damp waaiert uit door de rijwind.
Er is voor gekozen om deze damp naar buiten af te voeren, daar is niets mis mee.
Beter zo, dan deze damp onder de vloer of in de motor ruimte(geeft overlast in je verblijf).

Zolang het olie verbruik binnen de perken blijft zou ik me er geen zorgen om maken.

Navigo


Bedankt voor het antwoord. Ik dacht wellicht dat het mogelijk zou zijn om deze damp weer in te laten zuigen op de "carburateur" van de motor. Echter bij ons zit daarvoor geen aansluiting.
Scheelt weer een dikke slang door de onderkant van de boot naar het achtereinde.
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Vraag over motorontluchting om636

Berichtdoor Kwokko » 30 Jul 2023, 21:47

Leverg schreef: dacht wellicht dat het mogelijk zou zijn om deze damp weer in te laten zuigen op de "carburateur" van de motor. Echter bij ons zit daarvoor geen aansluiting.
Scheelt weer een dikke slang door de onderkant van de boot naar het achtereinde.

Bij de huidige motoren gaat het wel retour naar de luchtfilter.
In het kader van luchtvervuiling mag het niet meer in de buitenlucht "geloosd" worden.
Als het erger wordt ,wordt het tijd voor een cleaningsbeurtje of revisie van je zuigerveren.
En als er olie achter uit je uitlaat komt,daar zijn vele jachthavens ook niet verzot op.
Damp ruik je,maar zie je niet, maar een olievlek helaas wel.
Kwokko
 

Re: Vraag over motorontluchting om636

Berichtdoor Leverg » 30 Jul 2023, 22:05

Bij de huidige motoren gaat het wel retour naar de luchtfilter.
In het kader van luchtvervuiling mag het niet meer in de buitenlucht "geloosd" worden.
Als het erger wordt ,wordt het tijd voor een cleaningsbeurtje of revisie van je zuigerveren.
En als er olie achter uit je uitlaat komt,daar zijn vele jachthavens ook niet verzot op.
Damp ruik je,maar zie je niet, maar een olievlek helaas wel.[/quote]

Bedankt voor het antwoord. Vermoedelijk zou de motor inderdaad wel eens wat nieuwe zuigerveren mogen hebben. Denk dat dat in zijn 45 jaar bestaan nog nooit is gedaan. Echter 5 seconden gloeien en lopen :)
Leverg
 
Berichten: 211
Geregistreerd: 10 Sep 2017, 19:53
ligplaats:
info:

Re: Vraag over motorontluchting om636

Berichtdoor Svalk » 31 Jul 2023, 11:40

Laat de compressie maar meten en dan weet je genoeg over o.m. je zuigerveren. Als de motor niet rookt ( grijs/blauw) dan vooral niets doen. Motor een keer schoonmaken met een cleaner via de diesel zou een optie kunnen zijn maar nogmaals, als er geen rook is dan lekker doorvaren.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Vraag over motorontluchting om636

Berichtdoor aquanaut » 31 Jul 2023, 16:30

Slang weghalen en ontluchting in de buurt van het luchtfilter uit laten komen.
Zorgen dat de luchtinlaat van de motor NOOIT onderdruk kan creëren op de ontluchtingsslang!

Opgelost!

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Vraag over motorontluchting om636

Berichtdoor Wolf1 » 01 Aug 2023, 15:47

aquanaut schreef:Slang weghalen en ontluchting in de buurt van het luchtfilter uit laten komen.
Aquanaut

Pas op !
Die dingen zijn minstens 50 jaar oud en heben in haar leven dus al van alles gedaan.
Orgineel was het apparaat met een oliebad luchtfilter uitgevoerd.
Mijnheer Drinkwaard heeft ze allemaal voorzien van een Mann keienvanger.
Tegenwoordig kom ik er tegen met een keurig papier filter element, deze laatste groep is niet zomaar geschikt om de carterdamp te verwerken !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vraag over motorontluchting om636

Berichtdoor aquanaut » 01 Aug 2023, 16:44

Goed Punt, een fotootje zegt een hoop.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten