Wat is slim

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Wat is slim

Berichtdoor peter68 » 26 Jul 2023, 23:03

Ik ben er wel uit ik ga voor een nieuwe motor.
Heb het forum door gelezen in de oudere berichten, En daar had Van Vuuren het over de Mitsubishi van 42 pk dat die net zo sterk was als de indenor 4.90 Ik heb hem zelf jammer genoeg al lang niet meer op het forum gezien.
Heeft iemand anders daar ervaring mee.

De MITSUBISHI S4L2 is 42 pk en de MITSUBISHI S4Q2 54 pk ik zou denken de laatste moet het worden maar als de pk,s van de indenor niet kloppen zoals Vuuren zegt zou de 42 pk het ook kunnen worden, zit toch nog wel
een prijs verschil in.
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor bas » 27 Jul 2023, 00:39

Denk dat het handigste is om eens bij een paar motorenleveranciers naar binnen te wandelen en daar de vraag voor te leggen.
Hoeveel vermogen je nodig hebt hangt o.a.van de lengte en waterverplaatsing van je scheepje af.
Dat dat de huidige (?) 50 pk van de Indenor zal zijn gok ik van niet, tenzij je altijd met 3400 t/min op pad gaat om vooruit te komen.
Die mannen gooien al je gegevens in een computerprogramma en dan komt daar wat uitrollen en hebben ook alle gegevens paraat qua vermogenscurves e.d.
Als je het helemaal uit gaat vogelen zal het me ook niet verbazen dat je met een 42 pk motortje prima uit de voeten kunt, maar die mannen kunnen dat veel sneller. Kunnen je ook een prijs geven, advies over je kk, schroef, etc en eventueel inruil van je oude blok.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor swblom » 27 Jul 2023, 06:42

Zal me niks verbazen als je aan de 33 pk ook voldoende hebt. Wij hebben ook zo'n Indenor (een DTN) gehad, de Sole mini 44 (=Mitsubishi) op een vergelijkbare boot van vrienden had beduidend meer vermogen. (en ja, bij beide boten was aandacht besteed om een goede schroef te kiezen).
Als ik voor de keus zou staan zou ik geen seconde twijfelen en de Indenor vervangen.
swblom
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 19 Jan 2012, 12:00
ligplaats:
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor aadbloem » 27 Jul 2023, 09:26

Je vraag over klimaateisen, voor de motor betekent dat dus emissie-eisen. Een nieuwe motor mag alleen verkocht worden als hij aan de de huidig geldende eisen (CE en dus een VvO aanwezig) voldoet. Dat deze eisen over 5 of 10 jaar nog strenger zijn heb je nu geen boodschap aan, daar kan je nu niet op anticiperen. Ook zal het nooit zo zijn dat wanneer de eisen strenger worden jij niet meer mag uitvaren. Neem dus met een gerust hart een nieuwe motor. Bij een gereviseerde motor moet je je maar afvragen of die aan de huidige emissie eisen voldoet. Misschien hoeft dat niet, het gaat immers om een oude motor die destijds wellicht aan de de toen geldende eisen voldeed….
aadbloem
 
Berichten: 1035
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor JanSenior » 27 Jul 2023, 09:43

aadbloem schreef:Een nieuwe motor mag alleen verkocht worden als hij aan de de huidig geldende eisen (


Op welk regeltje baseer jij dit? We hebben het niet over auto's, waarvoor van alles bij wet is geregeld.
JanSenior
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 18:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor bas » 27 Jul 2023, 12:13

Op welk regeltje baseer jij dit? We hebben het niet over auto's, waarvoor van alles bij wet is geregeld.


Welke wet het precies is durf ik niet te zeggen maar de richtlijn pleziervaartuigen verwijst er naar. Een motor voor de pleziervaart die als zodanig verkocht wordt zal toch een CE moeten hebben en daar zijn de emissies onderdeel van. Voor pleziervaart komt het min of meer overeen met euro3 volgens mij.

Ook zal het nooit zo zijn dat wanneer de eisen strenger worden jij niet meer mag uitvaren
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor kajoe » 27 Jul 2023, 16:59

ik ben met mijn sole er op vooruitgegaan minder pk,s maar vaar ruim een kilometer harder dan voorheen en het verbruik is enorm afgenomen ,nou moet ik zeggen dat ik vrijwel nooit aan die 3000toeren kom meestal zo een max van 2200 dat is dan een twaalen een half km de afgelopen 9 weken een rondje frankrijk met een teorental van rond 1500 toeren ruim 8/8.5 km 2362kilometer gevarenvolgens de gps daarbij 443liter gaslie verbruikt.motor geen olie bij hoeven vullen ,
heel wat anders dan vroeger toen we zomaar een 2.5 ton verbruiken met een leeg schip .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor JanSenior » 28 Jul 2023, 13:30

bas schreef:Welke wet het precies is durf ik niet te zeggen maar de richtlijn pleziervaartuigen verwijst er naar. Een motor voor de pleziervaart die als zodanig verkocht wordt zal toch een CE moeten hebben en daar zijn de emissies onderdeel van. Voor pleziervaart komt het min of meer overeen met euro3 volgens mij.


Ik heb die regeltjes daarover ff nagelezen, erg moeilijk mis dat niet. Daar staat nergens iets over euro3.
JanSenior
 
Berichten: 28
Geregistreerd: 11 Mrt 2022, 18:36
ligplaats: KWVL
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor quichot » 28 Jul 2023, 15:34

Om het eens over een heel andere boeg te gooien, aan elektrificeren gedacht?

Dat is minder kostbaar dan je misschien denkt, zeker als je dat met een geheel nieuwe dieselaandrijflijn vergelijkt, plus wat daarbij komt kijken aan inbouwkosten als fundatie, steunen, etc. En denk ook aan de besparingen die het oplevert. Steeds meer steden gaan dieselmotoren aan banden leggen met beprijzing van kadegelden en doorvaartrechten.
Hangt wel af van hoe jij je boot gebruikt, maar wat heerlijk om geheel geluidloos te varen, en je nooit meer zorgen te hoeven maken over emissienormen die op ons afkomen.

Zomaar een idee hoor, ik hoop zelf dat mijn 575 nog zo lang meegaat dat het ook voor mijn type schip en reisjes haalbaar is. Dat is nu nog toekomstmuziek.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3042
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Wat is slim

Berichtdoor Navigo » 28 Jul 2023, 15:55

HH,

Zoiets;

Dieselmotoren in boten, moeten voldoen aan de Wet Pleziervaartuigen 2016 gebaseerd op de complexe Europese emissienormen vastgesteld in 2013. De eerdere bepalingen en normen (Richtlijn 94/25/EG en 2003/44/EG) zijn in 2013 herschreven en staan te boek als Richtlijn 2013/53/EU (ook wel RCD-2). Producten die aan de eerdere eisen voldoen mochten tot 18 januari 2017 in de handel worden gebracht.

Navigo
Navigo
 
Berichten: 336
Geregistreerd: 24 Okt 2019, 09:25
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 100 gasten