Wat is slim

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Wat is slim

Berichtdoor peter68 » 25 Jul 2023, 06:53

Mijn Peugeot Indenor 4.90 is aan vervanging toe koelvloeistof in de olie het is jammer maar na bijna 50 jaar mag het wel een keer.
Maar nu de vraag wat is slim zet ik er een nieuwe motor in of een gereviseerd ruil motor, offerte van binnen gekregen en is de helft van een nieuwe.
startmotor, dynamo, koelwaterpomp, bedrading is allemaal al recentelijk vernieuwd.
Maar met de klimaateisen die gaan komen in de watersport sta ik enorm in twijfel wat ik nu zal doen.
Want voldoet een nieuwe Mitsubishi motor wel aan de eisen die vroeg of laat vast gaan komen.
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor Amersfow » 25 Jul 2023, 09:22

Je zult alleen meningen krijgen, onbekend wat er gaat gebeuren. Mijn ervaring is ruk om een revisiemotor te plaatsen, zou altijd een nieuwe doen. (heb ik zelf nu 2x gedaan, geen spijt van). Techniek van de Mitsubichi is ongeveer hetzelfde, ook indirecte diesel.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor gewoonmich » 25 Jul 2023, 09:54

Waarschijnlijk zal een nieuwe motor ook niet aan de klimaat eisen voldoen. Volgens mij is dat momenteel euro 6. Denk niet dat een nieuwe bv, Vetus, Chraftman of enig ander merk daar aan zal voldoen.

Zou persoonlijk niet voor een revisie motor gaan. Vaak zijn deze maar half gereviseerd. Een goede revisie komt qua kosten al gauw in de buurt van een nieuwe motor.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 268
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor heuvels » 25 Jul 2023, 10:47

Hoe is het met de keerkoppeling? Ook al 50 jaar oud? Als die binnenkort ook langzaam gaat overlijden krijg je misschien spijt dat je geen nieuwe set hebt aangeschaft..
Een gerenommeerd bedrijf als Drinkwaard levert m.i. geen half werk. Ik heb er een goede indruk van gekregen.
Gebruikers-avatar
heuvels
 
Berichten: 1097
Geregistreerd: 15 Feb 2020, 17:20
Woonplaats: Maassluis
ligplaats: SW Vlietland
info: Vechtkruiser 7,20 meter
STAATSIE

Re: Wat is slim

Berichtdoor peter68 » 25 Jul 2023, 15:40

Hoe is het met de keerkoppeling? Ook al 50 jaar oud?

Ja klopt de velvet keerkoppeling is ook net zo oud als de motor heeft ook 2600 uur gedraaid.
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor Tinus73 » 25 Jul 2023, 18:37

Zou absoluut niet naar Drinkwaard gaan. Hebben jaren geleden een Mitsubishi laten plaatsen en veel problemen ervaren.
Zelfs dit jaar nog weer problemen gehad, zoveelste nieuwe steunen..Kortom voor ons nooit geen Drinkwaard meer!
Tinus73
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 16 Jan 2023, 18:33
ligplaats: Uitgeest
info: Doerak 600

Re: Wat is slim

Berichtdoor chaea » 25 Jul 2023, 21:22

Nieuw
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Wat is slim

Berichtdoor Davidos » 25 Jul 2023, 22:39

Als je het je kunt veroorloven nieuw.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor bas » 25 Jul 2023, 23:34

Eisen m.b.t. milieu zijn er nog niet, en voor zover ik weet zijn er nog geen plannen. Omdat die plannen er (nog) niet zijn is er ook niks in de handel wat aan de laatste technieken voldoet. Het is koffiedik kijken maar mocht er regelgeving komen dan lijkt het me stug dat je dan met een nu nieuwe motor weg gaat komen.
Los daarvan zou ik toch wel voor nieuw gaan. Revisie is een rekbaar begrip, goed gedaan scheelt het niet zo gek veel 't.o.v. nieuw, echter blijft de techniek wel oud en daarmee ook de onderdelen voorziening moeilijker.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor kajoe » 26 Jul 2023, 18:01

wat slim is is nooit te zeggen maaaar.ik hadook een oude indenor 6/90 er in deze lekte olie aan alle kanten ,erg veel start problemen iedere keer op stand zetten rookte als een ketter en vele andere probleempjes
dus eruit met dat kreng bij bakker in ijlst geinformeerd en hetwerd voor mij een sole62 daar kon de oude koppeling gelijk achter maar die hebben ze eerst wel overhaald ik meen een euro norm 5 motor al 5 jaar geen enkel probleempje gehad .
heb met andere schepen de ervaring gehad dat het naar een tijdje toch wat fout ging en in de beroeps vaart moet alles werken en geen motoren met spuitbus revisie wat je wel mee maakt
nee geen enkele spijt van gehad .
maar ieder moet zelf rondkijken en ervaring opdoen wat een ander zegt dus ook ik hoeft echt niethet juiste te zijn ,flink rond informeren ook wat de prijzen zijn .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 98 gasten