Wat is slim

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Wat is slim

Berichtdoor bas » 28 Jul 2023, 17:40

Ik heb die regeltjes daarover ff nagelezen, erg moeilijk mis dat niet. Daar staat nergens iets over euro3.

Euro normering zul je idd niet tegenkomen, dat is iets voor wegverkeer. Was meer om aan te geven dat huidige eisen voor motoren in pleziervaartuigen ongeveer op dat Euro 3 niveau zitten. Dus zonder EGR, katalysatoren, nabehandeling etc.
Die richtlijn pleziervaartuigen is idd niet heel spannend, maar eigenlijk zegt dat niks meer als: om CE op je schip te krijgen moet je een CE goedgekeurde motor plaatsen. Waar die motoren dan aan moeten voldoen voor die typegoedkeuring staat dan weer ergens anders, al weet ik zo snel niet waar. Maar dat is een stuk complexer als dat het lijkt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor kajoe » 29 Jul 2023, 14:07

sorry maar ik heb een blunder gmaakt het gasolie verbruik was 120 liter meer dan ik zij het laatste stukje van maastricht niet mee gerekend .
mijn eerstereis van amsterdam naar parijs en terug meet een passagiers schip (36meter) daf 645 had men uitgerekend dat il met 1600 liter niet heen en terug kwam dus hadden ze maar 2x 200 lt drums er op gezet ,,voor als?? de drums kon ik pas weken later leeg makem in de bunker ..
tja deze lieden waren er blijkbaar van uit gegaan dat ik altijd maximaal vermogen zou draaien nou dat lukt niet zo best op veel franse wateren .
9kmpu of 19 maaktwel veschil .ach ja vergissinkje .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor Kwokko » 29 Jul 2023, 14:51

peter68 schreef: De MITSUBISHI S4L2 is 42 pk en de MITSUBISHI S4Q2 54 pk ik zou denken de laatste moet het worden maar als de pk,s van de indenor niet kloppen zoals Vuuren zegt zou de 42 pk het ook kunnen worden, zit toch nog wel
een prijs verschil in.

Ik ga niet af op wat van Vuuren zegt.
Of 42 pk genoeg ,kan je niet 1.2.3. beoordelen nu.
Ik mis in je draadje veel info.
Je hebt het enkel over een PI 4.90 met 2600 uren op de klok.
Dat zijn niet veel uren.
Vragen.
In wat voor boot ligt die motor?
Hoelang is de boot ?
Hoe breed is de boot?
Welke diepgang heeft je boot?

Ik begrijp even niet , hoe men je hier ,op basis van je summiere gegevens (na dit draadje gelezen te hebben) een 42 pk Mitsubishi kan adviseren.

Een PI 4.90 is er in meerdere soorten.
4.90 zegt enkel dat het een 4 cilinder motor is ,met een cilinderboring van 90 mm.
Dat 4.90 zegt niks over het aantal pk's dat de motor leverd.
De Peugeot Indenor , is dat een DTN motor , of een Volvo Penta of een Vetus.
De eerste 2 hebben "natte bussen" , die van Vetus heeft dat niet.
Kwokko
 

Re: Wat is slim

Berichtdoor Davidos » 29 Jul 2023, 15:21

Ik wel, een Peugeot Indenor 50pk automotor als basis, die omgebouwd is tot bootmotor, levert als bootmotor echt geen 50pk, maar stukken minder.

Ik had een Mercedes 50pk automotor, die omgebouwd was tot bootmotor. Op basis van die "50 pk bij 4500 toeren"-Mercedes koos ik voor de Sole MINI44 met 42 pk @ 3000 toeren. Ik kom nooit aan de 3000 toeren met de Sole, en de boot loopt al sneller dan met de Mercedes mogelijk was. De nieuwe keerkoppeling is qua overbrenging zo berekend dat de schroefas toeren matchen met wat de Mercedes/Velvet combi deed (er is dus wel even over nagedacht).

Achteraf gezien zou de 33pk versie ook ruim voldoende zijn geweest. Dat wist ik vooraf ook al wel maar ik kreeg het advies de 4 cilinder te kiezen omdat die wat mooier loopt.

Boot van 920x330x80 en 6 ton.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor bas » 29 Jul 2023, 16:00

Ik wel

Nee, ook niet.
Boot van 920x330x80 en 6 ton.

Deze info had u al wel en wij nog niet hier over de betreffende boot, dat is wel cruciaal om een beginnetje te kunnen maken met rekenen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor Davidos » 29 Jul 2023, 16:03

Moet je niet zeggen dat ik het niet begrijp, ik begrijp het namelijk wel.

Genoemde maten zijn van mijn boot...... niet die van de topicstarter.
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor chaea » 29 Jul 2023, 18:57

kajoe schreef:wat slim is is nooit te zeggen maaaar.ik hadook een oude indenor 6/90 er in deze lekte olie aan alle kanten ,erg veel start problemen iedere keer op stand zetten rookte als een ketter en vele andere probleempjes
dus eruit met dat kreng bij bakker in ijlst geinformeerd en hetwerd voor mij een sole62 daar kon de oude koppeling gelijk achter maar die hebben ze eerst wel overhaald ik meen een euro norm 5 motor al 5 jaar geen enkel probleempje gehad .
heb met andere schepen de ervaring gehad dat het naar een tijdje toch wat fout ging en in de beroeps vaart moet alles werken en geen motoren met spuitbus revisie wat je wel mee maakt
nee geen enkele spijt van gehad .
maar ieder moet zelf rondkijken en ervaring opdoen wat een ander zegt dus ook ik hoeft echt niethet juiste te zijn ,flink rond informeren ook wat de prijzen zijn .


Ik wil slim veranderen in, wat is logisch.

Een oude Indenor vervangen voor een net zo oude Indenor die gereviseerd is, of een hagelnieuw modern blok.
Zit hier 10.000 euro tussen dan snap ik de overweging, waarom zou een (goed) gereviseerd blok ook niet weer 50 jaar meegaan?

Maar incl het plaatsen en alle bijkomende zaken zal is het verschil zodanig dat het logisch is tov alle voordelen om voor een hagelnieuw blok te kiezen.
chaea
 
Berichten: 756
Geregistreerd: 07 Aug 2020, 20:55
ligplaats: Gieseplas
info: bootin zuidholland

Re: Wat is slim

Berichtdoor Kwokko » 29 Jul 2023, 20:21

chaea schreef:Een oude Indenor vervangen voor een net zo oude Indenor die gereviseerd is, of een hagelnieuw modern blok.
Zit hier 10.000 euro tussen dan snap ik de overweging, waarom zou een (goed) gereviseerd blok ook niet weer 50 jaar meegaan?
Maar incl het plaatsen en alle bijkomende zaken zal is het verschil zodanig dat het logisch is tov alle voordelen om voor een hagelnieuw blok te kiezen.

Je oude Peugeot Indenor vervangen voor een gebruikte gereviseerde Vetus P4.17 of een P.4.19 kan nog wel. ( XD2 en XD3)
Maar dat moet wel een verschil uitmaken van 3 a 4 duizend euro.
Maar bij oude Peugeot Indenor XDP of Volvo Penta MD21 kun je beter maar kiezen voor nieuw.
Want dat zijn motoren met losse cilinderbussen,die in rubbers staan.
Ouwe meuk ,dat moet je niet meer willen.
Drinkwaard heeft ze ook in de aanbieding.
Maar ik vind ze veel te duur.
Het zijn ook nog eens kale motoren ,zonder dynamo , startmotor etc etc.
En als je die onderdelen bij elkaar optelt ,wordt een nieuwe S4L2 van Mitsubishi dan al snel een betere aankoop.
Kwokko
 

Re: Wat is slim

Berichtdoor bas » 29 Jul 2023, 20:36

Genoemde maten zijn van mijn boot...... niet die van de topicstarter.

Nee daarom, die maten hebben we nog niet. Dus kun je nooit een goed advies uitbrengen of je van 50 terug naar 42, 32 of wat dan ook voor vermogen terug kunt.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1508
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Wat is slim

Berichtdoor peter68 » 29 Jul 2023, 23:02


Nee daarom, die maten hebben we nog niet. Dus kun je nooit een goed advies uitbrengen of je van 50 terug naar 42, 32 of wat dan ook voor vermogen terug kunt.


Dat was mijn vraag niet. de vraag was kloppen de pk opgave van de peugeot indenors niet, en de vraag kwam na aanleiding van oude berichten op dit forum.

: Verbruik
Berichtdoor vuuren1 » 25 Jun 2016, 20:50

Aquanaut heeft het gewoon goed:

Met echt laten werken bedoelen we maximaal vermogen draaien en wel continue zoals bv. een beroepsvaartuig doet.
Dan gebruikt een Mitsubishi Samofa 4DQ gewoon ongeveer 10 liter per uur.
Gemiddeld tussen tankbeurten kom je daar met een jachtje in de praktijk nooit aan.

3 liter/uur = 12- 15 pk en in dit geval GEMIDDELD verbruik.
Die motor werkt gemiddeld gezien op een vrij laag pitje (net zoals bijna alle jachtmotoren).


Mooi praktijkvoorbeeld:
VW marine heeft (als een van de weinigen) standaard een brandstof verbruiksmeter.
Die laat o.a. zien wat het verbruik per uur gerekend op HET moment van aflezen is.
De 50 pk VW marine motor laat bij proefvaren met continue vol gas 10 liter per uur zien in het display.
Die motor is dan relatief zuinig met 5 pk per liter per uur.

Nu het praktijk verbruik van de eigenaar als hij op vakantie gaat:
Deze Dutch Tender van 9500 kg geeft een Gemiddeld verbruik van 2,1 liter/uur (= 10,5 pk).

Bijna iedereen denkt dat hij bij een boot van 4 ton (een gemiddelde kruiser van 8,5 meter) zo'n 60 pk nodig heeft, dat is volmaakte onzin.
20 pk is meer dan zat..

Daarnaast hebben we ook nog de fabrikanten en leveranciers die PK's op durven geven die van geen kant kloppen.
En weer daarnaast gebruiken oude diesels een stuk meer dan de wat modernere tegenwoordige diesels.

De Peugeot Indenor van (opgegeven) 62 pk presteert minder dan een 42 pk Vetus/Mitsubishi.
Het gemiddelde verbruik is bij de Mitsubishi ook stukken lager.

Bij hermotorisering is ons dat zeker opgevallen.
Men gaat gewoon van 2,5 - 3,5 liter per uur naar 1,5 - 2 liter per uur en dat is zeker geen uitzondering.
Groet, Hans van Vuuren
vuuren1

Berichten: 4662
Geregistreerd: 25 Dec 2011, 23:58
Woonplaats: Zwolle
ligplaats:
info:
peter68
 
Berichten: 35
Geregistreerd: 16 Dec 2017, 18:20
ligplaats: box7
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 115 gasten