Lek koelvloeistof/water

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Roadrunnertoao » 17 Jul 2023, 15:43

Volvo Penta TMD31A
Ik heb ergens, vermoed ik, een lek zitten.
In de bilge staat na een stukje varen een klein beetje koelvloeistof/water.
Het ziet eruit als koelvloeistof (beetje groen van kleur), maar het koelvloeistof nivo is niet (nauwelijks) veranderd.
Ik heb nu aantal keren gevaren en elke keer lijkt er weer wat vloeistof te liggen. Hoe harder ik gevaren heb, meer toeren, hoe meer er ligt.
Temperatuur blijft gewoon op 81 graden, ook tijdens meer toeren. Koelvloeistof nivo blijft goed.
Eerst dacht ik dat het door het overloopje eruit kwam (is alleen een slangetje), maar dan zou het nivo ook moeten zakken, dus het komt vermoedelijk ergens anders vandaan (al zou het nivo mijn inziens dan ook moeten zakken). Of het is water wat zich met een paar druppels koelvloeistof vermengt waardoor de kleur groen wordt? :?
Iemand een idee waar ik moet zoeken? Warmtewisselaar?
Het valt me overigens ook op dat als ik een tijd niet gevaren heb en ik start er eerst een sloot roestwater uit de uitlaat komt voordat het helder wordt. Maar ik heb nog al een lange metalen uitlaat pijp, dus kan daar ook van komen.
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Svalk » 17 Jul 2023, 16:22

Alles 100% droog maken en motor laten draaien, dan moet de lekkage vanzelf zich tonen. Als je primaire koeling op nivo blijft weet je in ieder geval waar je niet moet zoeken.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Wolf1 » 18 Jul 2023, 11:54

Svalk schreef:Als je primaire koeling op nivo blijft weet je in ieder geval waar je niet moet zoeken.

Die stelling deel ik nog niet ! Wat vindt je er van om het overloopslangeyje eens in een plastic fles te hangen ?
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Svalk » 18 Jul 2023, 12:02

Ik snap je, en met dat slangetje kun je zeker proberen.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Roadrunnertoao » 20 Jul 2023, 09:55

Ik ga aan het overloopslangetje eens een fles hangen, maar als ik de hoeveelheid zie die in de bilge ligt, matched dat niet helemaal met wat ik mis aan koelvloeistof (nihil)
Roadrunnertoao
 
Berichten: 155
Geregistreerd: 26 Feb 2021, 11:21
ligplaats: Dordrecht
info:

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Wolf1 » 20 Jul 2023, 10:02

Roadrunnertoao schreef:Ik ga aan het overloopslangetje eens een fles hangen, maar als ik de hoeveelheid zie die in de bilge ligt, matched dat niet helemaal met wat ik mis aan koelvloeistof (nihil)

Daar hebben we dan weer de antivries bepaling voor nodig om vast te stellen of de vloeistof in de fles overeen komt met de koelvloeistof !
It is so easy Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1850
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Svalk » 20 Jul 2023, 12:23

Roadrunnertoao schreef:Ik ga aan het overloopslangetje eens een fles hangen, maar als ik de hoeveelheid zie die in de bilge ligt, matched dat niet helemaal met wat ik mis aan koelvloeistof (nihil)


Je kunt het vaak ook wel voelen of het pure koelvloeistof is of iets anders. Maar heb je alles al 100% droog gemaakt en de motor even laten lopen ? Als het de hoeveelheid is die jij zegt dan moet je geheid ergens iets vinden.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor kajoe » 20 Jul 2023, 15:39

tja ik proef het eerst als het waterig is antivries of koelvloeistof proef je meteen vergeet niet dat het spul behoorlijk uitzet bij 80 of meer graden wij hadden er altijd een jerycan oid onder staan bij de vul dop met slang tot aan de bodem het loopt er dan in en uit geen omkijken naar .
kajoe
 
Berichten: 1377
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Svalk » 20 Jul 2023, 17:51

kajoe schreef:tja ik proef het eerst als het waterig is antivries of koelvloeistof proef je meteen vergeet niet dat het spul behoorlijk uitzet bij 80 of meer graden wij hadden er altijd een jerycan oid onder staan bij de vul dop met slang tot aan de bodem het loopt er dan in en uit geen omkijken naar .



Klopt, antivries of koelvloeistof smaakt zoetig. Vandaar het wijnschandaal in Oostenrijk tig jaar geleden maar dat was niet precies dit product maar een zusje ervan.
Als je 5 ltr koelvloeistof opwarmt van 0 tot 100 gr dan is het volume 250 cc groter geworden. Maar dat gebeurd evenredig dus niet bij 80 gr meer dan bij 5 graden. Als je rekent dat de buitentemperatuur 20gr is en je start de motor dan warmt de koelvloeistof op tot ca. 85 gr en dan heb je dus de koelvloeistof 65 graden opgewarmd. Dus zal de volume vermeerdering ongeveer 150 CC zijn. Kopje vol dus.
Svalk
 
Berichten: 164
Geregistreerd: 06 Aug 2018, 21:58
Woonplaats: Heerenveen
ligplaats: Akrrum
info: MAREX 32, een degelijk gebouwde spitsgatter uit 1980.

Re: Lek koelvloeistof/water

Berichtdoor Amersfow » 20 Jul 2023, 18:33

Heb al bij 2 motoren de lekkage opgelost door alle slangen klemmen nogeens goed vast te zetten (waarvan 1 motor een nieuwe, ik wist niet dat je dat moest doen na 50 uur).
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1866
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 117 gasten